/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dessert med kransekagemasse
Fra : Axelise
Vist : 3808 gange
200 point
Dato : 25-03-10 21:51

Jeg har en pose kransekagemasse fra Odense marcipan liggende, som jeg godt kunne tænke mig at bruge i en dessert/kage. Umiddelbart forestiller jeg mig en dejlig frugttærte med bær eller æbler/pærer samt kransekagekant, men jeg har ikke prøvet at lave kage med kransekagemasse før. Massen kunne måske bruges til en mazarinbund istedet?
Er der nogen der har en god idé til, hvilken lækker dessert jeg kunne lave med kransekagemasse som ingrediens??? Skal lave desserten til i morgen aften, så kom gerne med et hurtigt svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-10 22:14

Det lyder da lækkert at bruge den som mazerinbund

Overtræk kagen med mørk chokolade og server softice til

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-10 22:27

figner med marcipan 4-8 pers.

8 store friske figner

½ dl portvin

1 pose Kransekagemasse

Tilbehør: vanillecremesauce eller rørt is

Skær et kryds i hver figne og sæt dem i et ovnfast fad. Dryp fignerne med portvin

og lad dem trække mindst 15 min. Sprøjt kransekagemassen ned i fignerne og bag dem ved 225° C i ca. 10 min.
Se så se så ...lækkert og super nemt...serveres med en god dessertvin til.
Fra lokalavisen.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 25-03-10 22:38

Hvis du gerne vil lave en frugttærte med frugt og bær, så lav en mørdej som bund. Sprøjt kransekagemassen rundt i kanten og bag dette. Fyld derefter en god vaniliecreme i bunden, pynt med bær og frugt, og hvis du vil sætte prikken over iét, så smelt et glas æblegele, og overtræk frugten med dette,

F.eks. INGREDIENSER:

ca. 200 g mørdej
50 g kransekage
1 lille glas æblegele
evt. ¼ piskefløde
50 g kagecreme
frugt og bær

Mørdej:
100 g kold smør
125 g hvedemel
4 spsk sukker
1 æggeblomme

TILBEREDNING
Smørret smuldres i melet, tilsæt sukker og æggeblomme, hviler i køleskab mindst 1 time.

Mørdejen rulles ud til en pæn firkant, kanten sprøjtes med kransekagemasse, bages i ovnen ca. 10 min. ved 170°.

Cremen lægges i bunden. Forskellige slags frugter skæres i skiver og fordeles i et pænt mønster på tærtebunden.

æblegele smeltes og overtrækkes frugten.
Evt. pynt med flødeskum

Jeg plejer at bruge en pulver-creme, som jeg blander flødeskum og ekstra vanilie i, for at gøre den mere let og lækker. Så pynter jeg ikke med flødeskum.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-03-10 22:41

Hvis du laver en ekstra stor portion mørdej, så du får en stor bund, kan du vælge at sprøjte kransekagemassen ud, så der dannes små "ruder", hvor du så kan fylde forskellig frugt i hver rude.
Det ser rigtig flot ud, men når man skal skærer den ud, får den enkelte kun en enkelt frugt at smage.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 26-03-10 08:02

Tak for svaret pifo.
Jeg tror jeg vil afprøve denne opskrift

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 26-03-10 08:13

Det var så lidt Axelise,
Held og lykke med det