/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Koks eller træpiller
Fra : Jesper2012
Vist : 2273 gange
20 point
Dato : 25-03-10 19:41

Hej

Jeg står for at skulle investere i varmeanlæg, men er meget i tvivl, om hvad jeg skal vælge.

For 4 år siden installerede jeg et Rocafyr, men det kom egentlig aldrig til at virke, og nu er det vist på tide at færdiggøre projektet.

Enten vil jeg købe en stokerbrænder og koble på Rocaen eller koble en akkumuleringstank på og fyre i selve kedlen (helst med koks).

Men jeg er meget i tvivl om, hvad der er bedst og billigst fyringsmæssigt.

Jeg har et ældre hus på 140 m2 i 2 plan, der er nogenlunde isoleret. Vi er 2 voksne og 7 børn i familien, og har derfor planer om at udvide huset lidt på et tidspunkt.

Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : Jesper2012

Dato : 25-03-10 20:05

Jeg skulle måske tilføje, at jeg håber, der er nogen, der har et godt råd
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-03-10 20:11

Ved ikke om den kedel ka holde til koks, men ka den det så er det klart det billigeste... Men det er en glæde med begrænsninger, det det på et tidspunkt bliver ulovligt at fyre med koks/at hente dem... Men indtil vidre

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-03-10 23:02

Hej Jesper.
Roca´en er jo en støbejernskedel og derfor også beregnet til bl.a. koksfyring.
Hvorfra "Ekspress" skulle mene at koksfyring bliver forbudt aner jeg ikke - men jeg tror nu ikke han får ret i det nærmeste århundrede - at det bliver belagt med diverse afgifter at fyre med fast brændsel, både koks, træ og alt andet, er der slet ingen tvivl om - meeen ligefrem forbudt ???
I et hus som dit, og i det lange løb ville jeg investere i en stoker og måske alligevel kombinere det med en akkumuleringstank - det ville være langt det nemmeste, fordi det kan passe sig selv og fordi det højest kommer til at følge olie og gaspriserne.
Ikke for at rette på dig, men Roca´en er en kedel og ikke et fyr - fyret er det du monterer foran på kedelen - olie, gas eller stoker til f.eks. piller.
Jeg ville indhente priser på at montere en stoker med automatisk indføring, og sammenligne med fordele og ulemper ved at skulle opbevare og arbejde med koks.
held og lykke med dit valg .........
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-03-10 06:23

du skal vælge et pillefyr. hvis du fyrer medkoks er du tvunget til at skulle fyre hver dag og kan ikke tage nogen steder hen om vinteren uden at skulle have nogen til at passe fyret.med et pillefyr behøver du kun fyre et par gange om ugen. og det er stadig halv pris af olien.
dertil kommer, at piller ikke er når så hård ved kedlen som koks.
og koks sviner meget mere end piller.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-10 08:52

Citat
Hvorfra "Ekspress" skulle mene at koksfyring bliver forbudt aner jeg ikke - men jeg tror nu ikke han får ret i det nærmeste århundrede - at det bliver belagt med diverse afgifter at fyre med fast brændsel, både koks, træ og alt andet, er der slet ingen tvivl om - meeen ligefrem forbudt ???

Tjae, jeg er nu ret sikker på at det bliver forbudt at importere koks selv om det er til eget forbrug... Og hvad angår miljøet er koks heller ikke det bedste, så der kommer der også en grænse...
Og så har jeg hørt fra pålideligekilder i branchen at der er gang i seriøse afgift omlægninger som omhandler brændsler som koks... Så om det bliver forbud eller sindsygt dyrt er vel sådan set det samme... ?

Men skal man give det samme for koks som olie så gad jeg heller ikke bøvle, den lille smule jeg gør med koks...

Men Jesper... Hvor stor er den kedel?? Det har jo også lige lidt at sige...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-10 10:35

Koks er gasfrit brændsel og sviner ikke nær så meget som træbaseret brændsel.

Forbrændigshastigheden med koks , kan også styres ved at regulere på lufttilførslen. Dergot kan man fylde fyrboksen med koks og fådet til at brænde i flere døgn, uden ret meget luftforurening.

Set i det perspektiv er koks et meget bedre brændsel end træpiller.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-03-10 13:46

Citat
Koks er gasfrit brændsel og sviner ikke nær så meget som træbaseret brændsel.

Øh... Nu snakker vi altså om koks lavet af råolie... Og at de skulle forurene mindre end træ, vil jeg gerne se beviser for... Da træ jo er CO2 neutral.... Koksene er jo et fosilt brændsel....

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 26-03-10 22:47

Citat
Da træ jo er CO2 neutral.... Koksene er jo et fosilt brændsel....

Hø, hø.
Ja, så er vi på vej ind i spørgsmålet om svaret skal være politisk, økonomisk eller om vi snakker om reel forbrændingsteknik / etik, for gu' udleder træ da CO2 ved forbrænding + normalt også en masse andre "gode sager". Koks udleder stort set kun CO2, så her har transor ret.
At der så sidder nogle politikere på Christiansborg og vedtager nogle regler for at fremme nogle andre meninger / trosretninger, er en helt anden sag, men man må ikke glemme at hvad der er vedtaget rent politisk kan ændres over en nat, og det kan det også med det billigere afgiftsfrie træbrændsel, hvis f.eks riget fattes penge.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-03-10 13:28

Citat
Ja, så er vi på vej ind i spørgsmålet om svaret skal være politisk, økonomisk eller om vi snakker om reel forbrændingsteknik / etik, for gu' udleder træ da CO2 ved forbrænding + normalt også en masse andre "gode sager". Koks udleder stort set kun CO2, så her har transor ret.

Jojo men nu BRUGER træet jo en masse CO2 mens det vokser... Det gør koks(olie) ikke...

Men jaja der ka laves afgifter på alt... Selv vind og solenergi....

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-03-10 00:24

Citat
Men jaja der ka laves afgifter på alt... Selv vind og solenergi...

Ja, og det kommer nok en dag; bare der er tilstrækkeligt mange der har det, så !!!!!!!!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-03-10 08:59

Citat
Ja, og det kommer nok en dag; bare der er tilstrækkeligt mange der har det, så !!!!!!!!

...... der har du helt ret

Sådan er det med politik - og at riget fattes penge, det sørger de også for
Derfor kan det altid kun blive et kortsigtet råd der kan gives til Jesper om hvad der vil være bedst og billigst i hans situation.

det siges jo at:
Citat
Fugle, de flyver i flok ..... når de er mange nok !!!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-03-10 12:52

Citat
Derfor kan det altid kun blive et kortsigtet råd der kan gives til Jesper om hvad der vil være bedst og billigst i hans situation

Helt rigtigt bennymand. Investeringer af den slags skal have en ret kort tilbagebetalingstid; ellers kan man komme til at sparke sig selv gevaldigt bagi.

Kommentar
Fra : Jesper2012

Dato : 28-03-10 23:25

Tak for alle indlæggene.

For allerførst at svare på et spørgsmål, der blev stillet tidligere er det et Roca P-30-6 (24 kW).

Men det er jo nok korrekt, at det er kun et spørgsmål om tid inden, at der kommer samme regler på koks som på olie

Den dag luft-til-vand pumper bliver rigtig attraktive, vil jeg skifte om til det. Det er også det, der gør, at jeg gerne ville lave en midlertidig "billig" løsning. Ellers var jeg ikke i tvivl om, at træpiller var det rigtige.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 20 point
Dato : 29-03-10 04:11

Så er fyret ihvertfald stort nok.... Har et 16KW til 200kvm bolig + 60kvm værksted og det har været rigeligt let at holde varme på med koks.... Vil måske tro du ville ha gavn af en akumeleringstank.. Men koks er under alle omstændigheder billiger end piller, dels i pris/forbrug og at du ikke skal ha købt en stoker....

Godkendelse af svar
Fra : Jesper2012

Dato : 31-03-10 16:54

Tak for svaret Ekspress105.

Jeg vil også koble en akkumuleringstank på, men ville bare høre andres meninger om det at fyre med koks var en helt håbløs idé.

Jeg vælger simpelthen koksen, jeg ved, det er mere besværligt, men da jeg forventer at skulle lave om til noget mere miljøvenligt på et senere tidspunkt, bliver det løsningen på nuværende tidspunkt.

Det er både billigst at etablere og åbenbart også billigere at fyre med.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 31-03-10 21:16

Hehe Det er også der for jeg fyre med koks... Ville ha jordvarme meeen har sgu ikke lige 150kilo til det... så venter lige til at der er andre priser/tid/råd til at bygge anlæget selv....