/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvid creme i olien og varm motor
Fra : jeb3
Vist : 1974 gange
200 point
Dato : 23-03-10 18:34

Hjææælp.

Jeg skal til kbh i morgen fra Fredericia og i Weekenden SKAL jeg til Ålborg.

Min Opel astra fra 2000 har lige fået skiftet olie, filter og tændrør.

Idag, da jeg skal hjem fra arbejde lyste kølerlampen.
Bilen blev varmere end den plejer (jeg har ca 15 km hjem).
Da den var kølet af, åbnede jeg motordækslet og så, at der var noget hvid vremet snask foroven. En del af det.

Hvad kan det være, er det noget jeg skal kan udbedre, og tør jeg køre?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 23-03-10 18:35

utæt toppakning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 18:36

Der er vand i olien, og desværre må jeg nok give brorteil ret - det er toppakningen

Den mangler nok også vand??

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 23-03-10 18:37

imponeret Nordsted1

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 18:37

Citat
utæt toppakning

Jeps ...og hvis der kommer blålig damp/røg ud af udstødningen så hedder det ny toppakning

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-10 18:39

Kong kristian stod i røg og damp.... Jeg må nok tilstå at jeg ikke har set på røgen :)

Kan man køre i den?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 18:41

Ikke ret længe, det bliver bare værrer og værrer og da slet ikke til Ålborg, hvis du bor sydpå som i gamle dage

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-10 18:54

Hmm - jeg er da godt nok flyttet længere nordpå, men kun til Fredericia. Må hellere melde afbud til møderne i morgen, og komme til Mekaniker. Det er nok ikke Liiiiige mig selv, der skal rode med det :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-10 18:58

Du er fuld af gode ideer jeb3

Men sikke noget møj

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-10 18:58

Hmm - er der nogen, der ved hvad den slags løber op i?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-03-10 19:01

det er en halvdyr fornøjelse. kan nemt blive over 5000 kr. og det kan altså også være noget der er dyrere. topstykket kan være revnet og det bliver det altså ikke ret meget billigere af.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-03-10 19:10

nu er det ikke den dyreste bil at lave det på og ret nemt på den model
har den været kørt varm ( på kogepungtet ) skal toppen slibes , men materialer alt efter hvor de købes og om der er behov for slibning 500-1500 kr og så 2-3 timers arbejde
skal toppen slibes , må du ikke regne med at få bilen igen før dagen efter

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-10 19:14

Den har ikke været meget varm. Bare varmere end den plejer :) Ikke på 100, så ...
Nå men jeg må jo ringe til mekanikeren i morgen tidlig :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-03-10 20:39

Et godt værksted, har vel en lånebil?????

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-10 20:58

Håber jeg. Vi har ikke været der så tid. Og det vi har fået lavet har kun varet en enkelt dag

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 23-03-10 21:49

Jeg har været ude for, at en defekt termostat formentlig har været årsag til utæt toppakning. Den for varme motor kan måske indikere, at der foruden toppakningen også er en defekt termostat i dette tilfælde.

Hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 23-03-10 23:12

For at være ærlig Nyfigen, tror jeg du har fat i noget der.
Min temperaturmåler viser MEGET lav hele tiden - lige bortset fra idag altså. Der gik den op på 90 grader.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 200 point
Dato : 23-03-10 23:23

Jeg har set så mange Opel biler med det samme smør i olje låget.Det kommer af at motoren ikke bliver kørt varm. Hvis du ikke har så lang vej til jobbet, så bliver ikke bilen rigtig varm længe, og da kommer det kondens i motoren,
Hvis den ikke ryger mer en normalt så ville jeg bare kørt som du plejer.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-03-10 00:45

Samme kommentar som alimak, dog ville jeg da lige kontrollere kølevandstand og, hvis den mangler, så have en dunk ekstra med. Hvis den hverken bliver overhed eller bruger noget særligt af vand eller olie på turen, så har alimak sikkert ret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-03-10 08:56

Det er "Majonæse" du har fået tilranet dig. Det betyder, at der er vand i olien - eller olie i vandet. Når der er "Majonæse " på dækslet, kan dette også skyldes, at der er et kondensproblem, fx med krumtaphusets udluftning der er blevet stoppet.

Når du lige netop får skiftet olie og set sker umiddelbart efter - er der så fyldt nok olie på motoren, i forbindelse med olieskiftet.

Det mest sandsynlige er, at toppakningen er sprunget mellem et oliekammer og et vandkammer. Hvis der kommer røg ud af udstødningen er det tegne på, at toppakningen er sprunget ind til en cylinder - også. Det er ikke så sandsynligt, at der er sket noget med topstykket - når/hvis du ikke har kørt med for høj temp. - for lange!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-03-10 12:20

Jeg har også en Opel Astra, som om sommeren kan blive ret varm, det er som om kontakten i køleren, ikke vil slå til, når den bliver varm. Jeg har gjort det midlertidig, at jeg har kortsluttet kontakten med en gammel forlygtepære på 55 Watt, som så får blæseren på køleren til at køre langsomt, og svaler af fra starten af. Så kan den gå i fulde omdrejninger, når den bliver for varm,hvad den endnu ikke har været siden.
Jeg har dog hentet en ny kontakt hos BILTEMA, den koster ca. 100 kr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-10 20:15

Hva' lød dommen så på idag??

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 26-03-10 14:39

Tak for svaret alimak.

Det var liiiige hvad der var galt :)

Noget billigere end toppakningen, så fik også lavet et par småting, der ikke var så vigtige :)