/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bønneopskrifter.
Fra : piaskov
Vist : 1098 gange
50 point
Dato : 23-03-10 16:01

Her er opskrifter.

Ja jeg fik desværre lukket den tråd på en lidt dum måde.
Undskyld også til Krummen.
Det gik bare for stærkt men nu sætter jeg lige nogle af opskrifterne ind som jeg modtog.
Syntes de er SÅ gode at i andre også skal ha' glæde af dem.

Citat
BØNNESALAT

Laves som regel af hvide bønner, men de brogede kan sagtens bruges. Er faktisk bedre, for hvide bønner kan være lidt vanskelige at få helt møre.

Salaten er glimrende til f.eks. stegt kylling.

Den ønskede mængde bønner udblødes natten over.

Koges møre i letsaltet vand.

Vandet hældes fra og skylles med koldt vand.

Lage: ½ dl eddike, 5 sukkerskefulde sukker, lidt salt og vand op til 4½-5 dl totalmængde.
Sørg for at sukker og salt er helt opløst.
1-2 løg i fine skiver og bønnerne blandes i lagen. Står et par timer inden brug.

Flere følger.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 16:02

Citat
BØNNESUPPE

250 g bønner, gulerødder, persillerødder/pastinak, et helt løg, selleri, evt. selleritop, hamburgerryg, fedt, paprika, 2 fed hvidløg, 1 bundt persille, salt

Bønnerne udblødes natten over. Vandet kasseres.

I en stor gryde laver man en jævning af svinefedt (lad dig ikke forlede til at bruge andet, smagen forandres væsentligt) og mel. Heri røres 2-3 teskefulde paprika, et par fed presset hvidløg og hakket persille. Spædes op med vand (ligesom til sovs) og når den er helt klumpefri, fyldes gryden med vand og bønnerne plumpes i, gerne med et stykke røget kød, det giver den helt rigtige smag til suppen. Hamburgerryg egner sig glimrende. Når bønnerne næsten er møre kommes grøntsager, renset og skåret i mindre stykker - løget skal være helt for det skal fiskes op igen - i suppen og det hele koges færdigt. Løget og selleritoppen fjernes.
Man kan også vente med jævningen og først tilsætte den til sidst, men jeg synes, at "min måde" giver det bedste resultat. Ellers kan man meget nemt risikere klumper, og det er jo ikke så lækkert.

Man bestemmer selv hvor tynd/tyk suppen skal være - jeg vil dog sige, at den skal have en vis fylde.
Hvidløget kan udelades. Salt efter smag og behag. Husk bare, at hamburgerryggen afgiver en del.

Nu kan man lave en slags dej af et helt æg, en smule salt og så meget mel, ægget overhovedet kan tage. Massen skal være meget fast og hård. Man tager lidt suppe uden fyld - eller vand - i en mindre gryde, bringer den til kogepunktet og laver små kniblinger af dejen. Størrelse ca. som mellemfine ærter. Kniber dejen af med pege- og tommelfinger og triller den til kugler, koger dem til de kommer op til overfladen og fisker dem op. Disse kniblinger serveres for sig og man kan selv bestemme om man vil have dem eller ej i sin portion suppe - det vil man gerne

Det er en tradition, at man sætter esdragoneddike på bordet sammen med suppen. Alm. eddike går dog også fint. Man hælder en teskefuld eller to i sin portion. Det hedder sig, at eddiken sætter en dæmper på luftudviklingen - jeg må dog sige, at jeg aldrig har observeret nogen mærkbar virkning -men eddiken giver alligevel en fin smag.

Det kan bedst betale sig at lave en stor portion - jeg laver gerne dobbelt - for den smager endnu bedre på andendagen, og egner sig desuden fin til frysning.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 16:05

Citat
OVNTILBEREDT BØNNEGRYDE

400 g bønner, 100 g bankebyg, ca. 400 g svine- og/eller fjerkrækød, gerne røget, 80 g fedt, 1 løg, mel, paprika.

Bønner og bankebyg (hele bygkorn, fås i helsekostbutikker) udblødes hver for sig. Vandet kasseres.
Efter udblødningen blandes de. Løget hakkes fint og brunes let i det smeltede fedt. Paprika drysses over.
Kødet kan skæres i mindre stykker, men ikke nødvendigvis. Alle ingredienser kommes i en stor gryde, drysses med en god spiseskefuld mel, dækkes med vand og koges halvt mørt.
Hvis ikke gryden egner sig til at gå i ovnen, hældes retten over i et ildfast fad, vand fyldes efter om nødvendigt, sættes i en 200° varm ovn og simrer en times tid til alt er helt mørt.

Serveres med et godt stykke brød og noget surt til.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-03-10 16:37

Undskyld, hvem gider spise: Hvide bønner, heste bønner eller pral bønner,
dem giver man til hønsene...

Rigtige bønner er slanke og grønne og friske; på fransk vist "haricot verte",
og de skal bare koges let med lidt salt og serveres uden alt det ekstra pjat
ved siden af bøffen sammen med saucen, eksempelvis Creme de Paris.

Her hjælper kun bønner, som præstens kone sagde da hun skulle lave kaffe...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 60 point
Dato : 23-03-10 16:46

Hvem gider spise rosenkål?

Over 100 millioner mexikanere, og mange andre, elsker rigtige bønner, hvide, brune, butter osv., men derfor kan man jo også godt kunne lide haricot verts!

Nu ved jeg ikke lige hvad spørgsmålet er, men svaret er (for mig) bønnesuppe, det må jeg prøve i morgen, har lige købt hamburgerryg i dag.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 16:48

Citat
Nu ved jeg ikke lige hvad spørgsmålet er

Næææ der er som heller ikke noget.
Jeg fik bare lukket den gamle tråd på en dum måde og Krummen gjorde opmærksom på det.
Så syntes jeg i skulle ha' fornøjelsen også....hvis i vil

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 23-03-10 17:01

vagnr

Det er tørrede bønner, vi taler om her. I mangel af de rigtige brogede kan du bruge røde kidneybønner, som du kan få i ethvert supermarked.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-03-10 17:15

Helt enig, jf. "Over 100 millioner mexikanere, og mange andre, elsker rigtige bønner, hvide, brune, butter osv., men derfor kan man jo også godt kunne lide haricot verts!" som var en kommentar til svendgiversen

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-03-10 21:13

Citat
Nu ved jeg ikke lige hvad spørgsmålet er

Ok, men så har jeg et regulært spørgsmål om - ikke bønner, men kikærter.
Der står på posen og i alle opskrifter at kikærter skal koges før brug, og jeg spørger "hvorfor" ??.
Er det fordi der er et giftstof der skal vaskes ud ved kogning inden de bruges, eller er det bare en gammel overlevering ??.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 21:21

Hej Asbjørn2.
Ja sådan har jeg forstået det.
Håber at jeanettesmor kigger kigger forbi...det er altså hendes opskrifter jeg har lagt ind.
Det er i hvert tilfælde giftstoffer i bønnerne.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 23-03-10 21:24

Tja, det er det, man kalder et godt spørgsmål!

Men du kunne jo afprøve dine tænders tyggeevne og holdbarhed ved at gnaske nogle i rå tilstand

Det samme gælder vel også gule ærter, grønne linser og brune bønner.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 23-03-10 21:28

ja, jeanettesmor kikker forbi når hun har modtaget mail om nye indlæg.

Bønnerne indeholder giftstof, som bliver neutraliseret til dels ved udblødning og til dels ved kogning.
Giftstoffet er i samme kategori som det i grønne kartofler.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 23-03-10 22:06

og jeg kom for sent. prøvede at SMUTTE IND PÅ DIN PRIVATE, MEN DETR VILLE DU IKKE, hovsa.
håber du fik, hvad du søgte.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-03-10 22:19

Citat
Giftstoffet er i samme kategori som det i grønne kartofler.

Føj for pokker, så må jeg hellere holde mig væk - det lugter langt væk af en ordentlig mavepine.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 22:25

Citat
SMUTTE IND PÅ DIN PRIVATE, MEN DETR VILLE DU IKKE,

SÅ KAN DU ÅSE

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 23-03-10 22:32

Citat
Men du kunne jo afprøve dine tænders tyggeevne og holdbarhed ved at gnaske nogle i rå tilstand
Det samme gælder vel også gule ærter, grønne linser og brune bønner.

sagen er , at jeg godt kan lide at tygge på en håndfuld gule eller brune ærter når jeg går i haven, men det er rigtigt at de er hårde ved tænderne, og derfor sker det heller ikke så tit mere.
En gang spirede ærter eller mungbønner smager dog også godt i salaten - fik faktisk spirede mungbønner med creme fraice her til aften, og det var ikk' så ring' endda.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-03-10 08:40

Asbjørn2 -

- der er pokkers til forskel på spirede ærter og bønner og de tørrede!

Du må have ståltænder hvis du finder fornøjelse ved at tygge TØRREDE ærter og bønner! Hvis du derimod mener de nyhøstede direkte fra bælgen, er sagen jo en helt anden.

Mht giftigheden: bønnerne er ganske harmløse i mørkogt tilstand. I modsat fald ville jeg ikke kunne sidde her og lade munden løbe

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-10 13:01

Tak for svaret vagnr.
Ja men så var det jo godt du fik opskriften her vangr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-10 13:48

Selv tak, piaskov, jeg var løbet tør for bønner, så jeg får først lavet bønnesuppe i morgen, bønnerne er lagt i blød, det skal nok blive godt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-10 19:16

Her til aften fik vi bønnesuppe efter opskriften her, rigtig lækkert, så den kan jeg godt anbefale, kraftig, dejlig, mættende suppe, fik lige et skud chili oveni under tilsmagningen. Hamburgerryggen var lidt kedelig, men det var ikke suppens skyld, med lidt god sennep var den OK.