/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Trimmekniv til welsh terrier
Fra : Dullermaren
Vist : 2604 gange
140 point
Dato : 29-04-03 21:52

Hvilken type trimmekniv skal man bruge til vedligehold af en welsh terrier: fin eller grov?
Det er ikke en underulds kniv jeg mener
men til pasning mellem de profesionelle trimninger

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-04-03 23:04

Hej dullermaren...læs her, se evt. linkene.
Christina
Pels og trim
En terrier har en pels, som vokser til en vis længde, hvorefter hårene dør og et helt nyt lag pels vokser ud. Hele pelsskiftet sker således på en gang i modsætning til f.eks. en schæferhund, der fælder lidt hele tiden. Når terrieren trimmes fjerner hundefrisøren al den døde pels, egentlig hjælper man den med at fælde. Derefter ligger den nye korte pels flot tilbage. Hele processen med pelsen, der skifter, sker ca. hver 4. mdr. En terrier trimmes og formes efter den enkelte races standart.

For terriers, der har trimmepels, gælder det, at pelsen har bedst af, man trimmer. Dog fødes nogle terrier med en vanskelig og blød pels, ligesom en kastreret eller steriliseret terrier også kan forandre pelsstruktur, hvilket umuliggør trimning. I de tilfælde er det tilrådeligt at få terrieren klippet og evt. badet i stedet. Rådfør dig med din hundefrisør herom.

Hvor tit skal terrieren trimmes?
Når du fra opdrætteren har hentet en nytrimmet hvalp, er dens første besøg på hundesalonen ved 5 måneders alderen, hvis ikke, kræves et besøg så snart hvalpen er faldet til i sit nye hjem. For de fleste terriers passer et interval på ca. 4 måneder. Nogle kan dog have behov for lidt kortere eller længere tid. Ved hvert besøg hos hundefrisøren bliver terrieren trimmet, samt får set øre og negle efter. Konstateres der uregelmæssigheder kan det evt. løses i samarbejde med hundefrisøren, eller der henvises til dyrlægen. Hundefrisøren er derfor din hjælp til at have en sund og velplejet hund.

Hvad er eftertrim?
Eftertrim kan gives på alle terriers, det vil sige, en mindre behandling, der foretages 6-8 uger efter grundtrimning. Eftertrim kan populært kaldes en "afpudsning" af pelsen dvs., at man fjerner al overflødig underuld, så den nye pels ligger blank og ru tilbage.

Må terrieren vaskes?
En terrier, der trimmes, behøver normalt ikke at blive vasket, men kan nøjes med jævnlig børstning. Ønsker man alligevel at bade den, må det ikke ske senere end 14 dage før trim, da underulden blander sig med dækhårene, hvorved det bliver vanskeligt eller umuligt for hundefrisøren at trimme den. Det tilrådes heller ikke at bade den lige efter trim, vent ca. 14 dage, da et bad ellers kan forårsage hudproblemer.
Hvilke redskaber bør anskaffes?
Til den daglige pleje bruges:

Karte
Mellemkam
Underuldskam
Den daglige pelspleje
Lær terrieren at ligge eller stå på et bord helt fra lille hvalp. Det letter dens besøg både ved hundefrisøren og ved dyrlægen. En terriers pels bør i det daglige holdes med en karde, en underuldskam og en almindelig kam. For at opnå det bedste resultat hos hundefrisøren kan ejeren selv gøre meget for, at få pelsen i bedste kondition. Terrieren bør børstes grundigt mindst en gang om ugen. Den børstes igennem med karte, herefter med kam. Hvis der følger meget underuld med, bør man gentage friseringen med underuldskammen et par gange. Få råd ved hundefrisøren om brugen af underuldskam. Se samtidig øre, negle og tænder efter. Det er en god ide at børste tænder på hunden regelmæssigt, det forebygger tandsten og dårlig ånde
http://www.hundesalonen.dk/Pelspleje.htm
Gør pelsplejen til en god oplevelse for dig og din terrier.

TRIMNING AF RUHÅRSPELS
http://www.le-ca.dk/html/pelspleje.asp
Ruhårspelse som på terrier, schnauzere og ruhårede gravhunde, skal trimmes mindst hver tredje til fjerde måned. Døde hår fjernes med tommel- og pegefinger i hårenes vækstretning. Hvis det gøres rigtigt, burde det ike volde hunden ubehag.

Alternativt kan man anvende en trimmekniv. Dette redskab har ingen æg, og hårene plukkes ud mellem tommelfingeren og kniven. I stedet for at trimme hunden selv kan man lade det gøre på en hundesalon, hvor man også med en maskinklipning vil fjerne overflødig hårvækst i hovedet.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 30-04-03 08:24

Hje skingur.
Tak for mailén. De omtalte sider kender jeg , men de besvarer ikke spørgsmålet:
skal man bruge en fin eller grov trimme kniv til W.T. pels?

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 30-04-03 08:30

Jeg hører MEGET GERNE fra nuværende eller tidligere Welsh Terrier ejere,eller trimmere, Da hun er mit første eksemplar af denne pragtfulde race.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 08:33

http://www.kw.dk/trimmekn.htm

her er en oversigt over alle trimmeredskaber. Der står faktisk ikke om den skal være fin eller grov..jeg tror det kommer an på, hvilken del af hunden der trimmes. Under billederne står der en forklaring på trimmeredskabets formål.
Prøv at kigge...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 08:37

http://www.bhs-hundesaloner.dk/forum.html

denne side er en "spørg hundefrisøren". Du kan læse de gamle spørgsmål eller stille et selv.
Christina

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 30-04-03 08:37

Tak for det skingur
men den side var jeg på i aftes, men mangler stadig svar

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 08:45

Velkommen til Dansk Terrier Klub's Roskilde Kreds
Kredsen omfatter følgende postnumre: ... trimme og soignering i almindelighed. Der er ikke tale om udstillingstrim, men om at holde hundens pels ... kan aktivere din terrier mentalt i dagligdagen. ... cairn, glen, parson og welsh. ...
www.dansk-terrier-klub.dk/kreds4

denne side kræver du har acrobat reader for at komme ind...

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 140 point
Dato : 30-04-03 08:45

hvis du synes mine indlæg er irriterende må du endelig sige til, men jeg synes det er sjovt at lede efter præcis det, du skal bruge

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 30-04-03 08:52

Bliv du bare ved , pludselig er dem der.
Jeg fandt "min " opdrætter efter et halv års søgen ved at annoncere på kandu, hvor nogen gav mig et tlf. nr. hvorfra jeg blev igen blev vist videre
og pludselig var der en der havde fået hvalpe natten før.

Kommentar
Fra : vingilf

Dato : 01-05-03 08:34

Hej Dullermaren

Jeg har selv haft en del skotske terriers. Nu ved jeg ikke, om der er stor forskel på pelsen hos din welch terrier og en skotsk terrier, men vi brugte den grove trimmekniv mellem besøgene hos en trimmer - det virkede hos skotske terrier - så måske også for dig og din hund.

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren

Dato : 20-05-03 18:56

Tak for svaret skingur.
det er ikke kommet svar, men spørgsmålet er ogivet !!!