/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
TV- hvad er forskellen
Fra : akle
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 22-03-10 09:33

Vi påtænker at købe et ekstra tv til køkkenet, men spørgsmålet er; hvad er betydningen af et LED TV i forhold til LCD TV og hvordan skal man forstå eller forholde sig, når der står HD-ready i forhold til FULL HD ? I stuen har vi TV med Full HD.
Vi har fået indstalleret Lyslederkabel, og håber at kunne tilslutte TV nr. 2 til samme indgangsboks.
Håber nogle kan hjælpe med gode råd.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-10 09:37

LED bruger mindre strøm end LCD, det er belysningen af billedet, på LCD er det lysrør og LED er det lysdioder..

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 22-03-10 09:41

Hvad er HD-Ready?

For at et tv kan bære et HD-Ready logo, skal det have billedforholdet 16:9 og mindste 720 linier. Der skal være en DVI eller HDMI indgang med HDCP (High Bandwidth Digital Content Protection), så kopibeskyttede videosignaler kan afkodes, til modtagelse af signaler fra settop box, HD-Recorder og andre enheder.

Full HD betyder at tv'et kan vise den fulde opløsning på 1080 vertikale linier. Denne opløsning kan kun vises af et 1080 panel. Men alle disse forskellige HDTV-opløsninger tilpasses automatisk til den opløsning der kommer fra kildesignalet.

http://zapiens.net/artikler/er-du-hd-ready/

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 22-03-10 10:07

LED Tv, betyder at skærmen baggrundsoplyses af Lysdioder i stedet for 'lysstofrør'. Dette gør at det er strømbesparende (altså LED). Samtidig giver LED mulighed for at når farven sort forekommer, så kan den slukke for baggrundsbelysningen i det punkt, dvs. at sort er 'rigtig' sort i stedet for sort der er baggrundsoplyst, dette giver en kraftig forbedring i kontrast.

HD-ready betyder at man er i stand til at vise HD billeder, men disse vil være skaleret ned til et mindre godt format.

Full HD betyder at den kan vise det I HD (og ikke en skaleret HD).

Dvs. et Full HD LED tv vil være det klart bedste valg (men også dyrest, så længe det varer)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-03-10 11:58

Og en vigtig ting er at det TV i køber er med en MPEG 4 tuner, så er i sikker på at TV også kan bruges efter 2012, der sælges desværre stadig TV kun med MPEG 2 tuner og de dur ikke efter 2012, så vær sikker på at der er med MPEG 4 tuner i TVet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-10 12:03

Ja og hvis det er med Cable er det os fint DVB-T/C

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 22-03-10 13:22

Tak for svaret Klaudi.
Så blev jeg dét klogere, tak for informationerne!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-10 13:39

Velbekommen