/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Mager bug !!!!?
Fra : perhapsnot
Vist : 563 gange
49 point
Dato : 29-04-03 20:39

Hej NG
Jeg har haft fisk i 1½ år. alle mine neon (12), Lygtetetra (12), Sugemaller (3), Plattyer (3), Sværdrager (2) er fra dengang. Jeg har siden købt Guppy'er, sværdrager og Platty'er. de gamle har ikke fejlet noget, men de nyindkøbte har efter et stykke tid blevet mager, næsten uden bug og derefter, blevet mindre aktive, stået stille ved overfladen eller bunden hvorefter der så er gået til. Er det et tilfælde at de gamle er mere "seje" ?. Er der nogen der har erfaring med Alge rejer, kan de gå med alm fisk. ?MvH PsN

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 01:45

Er du i tvivl om hvad din fisk fejler så kom ned i butikken eller skriv en mail.
Du kan også tage en af de syge fisk med ned, så er du sikker på at få stillet
den korrekte diagnose.

http://www.tandkarpen.dk/fisk/akvariefisk/sygdomme.htm

prøv at maile dem...følg linket..god bedring

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 30-04-03 09:55

Hej PsN

Hvis du har akvariefisk som hobby, vil jeg anbefale dig at besøge denne hjemmeside og stille dit spørgsmål der. Det er en rigtig god site, hvor hjælpsomme akvarister er parat til at hjælpe dig.

http://www.akvarieklubben.dk/

De symptomer du beskriver lyder som om det er fisketuberkulose. De fiskearter der er mest udsat for at blive angrebet er, fisk som gubby, platy og andre ungefødende tandkarper, men dødelige angreb, kan forekomme hos alle akvariefisk.
Den bedste måde, du kan undgå sygdommen på, er at forbedre akvarieplejen. Ved at nedsætte antallet af fisk til 1 pr. 5 l vand, evt. komme flere planter i akvariet, lade lyset være tændt længere, ved ringe, men afvekslende fodring samt ved at overholde karantænereglerne, så vil du oftest undgå "massedødsfald".
Helbredelse af denne sygdom er oftest vanskelig. Men hvis du gerne vil prøve at beholde/helbrede dine fisk, synes jeg du skal prøve at bade fiskene i et "tom" glasakvarie i 14 dage tilsat en blanding af euflavin og methylenblåt (E 1/400 og M 1/500). Du kan købe en færdig blanding, i din akvarieforretning.
Det bedste "gamle husråd" til at få stoppet sygdommen er at fylde en damestrømpe med almindelig tørvestrøelse (uden tilsat kunstgødning) eller sur mosejord og lægge den i akvariet. Det er ikke selve tørvestrøelsen, men de svampe (penicillin og lign.) der i store mænger findes i tørvestrøelse, som ofte bevirker, at massedødsfaldene stopper. Lad strømpen virke i ca. 14 dage. Du skal dog være opmærksom på at vandet, efter de 14 dage vil være farvet brunt. Personligt synes jeg det er flot, men hvis du ikke "kan leve" med det, kan du fjerne farven ved at filtrere vandet gennem et hydrafinkulfilter, der dog først må gennemskylles med vand for at fjerne zinkklorid.
Det med filtreringen synes jeg ikke er nødvendigt, da vandets brune farve efterhånden forsvinder, også når du udskifter en del af vandet.

Med venlig hilsen
Frank