/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Al mit lys er gået. Hjælp...
Fra : ItsGreen
Vist : 3440 gange
80 point
Dato : 21-03-10 23:26

Hejsa.

Jeg er lige kommet hjem og der er intet elektrisk der virker.
(Min comp kører på batteri og mobilt bredbånd).

Jeg ved jo det nok er en sikring der er gået, men hvordan ved jeg hvilke af dem jeg skal skifte og skal jeg bare tage den med ned i en issenkræmmer eller en lampeforretning og købe en magen til?
Er det nemt at sifte den ud?

Tak. P.s kan det være pga min sambo der konstant har alt tændt? Eller sker den slags bare af sig selv nogle gange?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-03-10 23:32

Det er ikke fordi din sambo konstant har alt tændt, der må være sket noget specielt for at de er gået denne gang.

Det er ret enkelt at skifte sikringer, du skruer bare proppen ud og tager sikringen der sidder inden i ud.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-10 23:39

Det KAN også være en mastsikring...så skal du ha' fat i el værket.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 21-03-10 23:45

Det kan også være HFI relæet der er slået fra, det kan man selv slå til igen.

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 22-03-10 00:15

Hej igen.

Jeg har lige været ude at kigge lidt på det. Der er 2 sikringer hvor der står noget med lys og 2 sikringer ved siden af hvor der står noget andet.
Jeg må tage begge de to med i morgen og prøve at købe nogle nye.

hiFI relæet er det der hvor sikringerne sidder? Der var ikke rigtig nogen knap man kunne tænde og slukke for?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-03-10 00:28

HFI relæet hedder måske HPFI, der er gerne en drejeknap eller en vippekontakt, og en trykknap mærket "Prøve" eller "Test"

HFI relæet er ikke der hvor sikringerne er, men sidder sikkert ca. samme sted.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-10 00:30

Sandsynligvis relæet der er faldet ud, du kan et HFI relæ på billedet til højre:
http://da.wikipedia.org/wiki/Fejlstr%C3%B8msafbryder
det er en dreje knap du skal se efter, der er mærket stillingerne I og O den skal stå på I

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-10 00:33
Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 22-03-10 00:46

Citat
hiFI relæet er det der hvor sikringerne sidder? Der var ikke rigtig nogen knap man kunne tænde og slukke for?

HFI relæet kan også være en type hvor der er en SORT KNAP foran, og denne sorte knap skal være OPAD - den ligner lidt o.v.n. 's sidste link, men knappen kan også være smallere.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 80 point
Dato : 22-03-10 01:07

Du kan konstatere hvis en sikring er gået ved at se om et rødt aluminium styk er faldet af sikringen.
Dette kan du se gennem den lille glasrude til de enkelte sikringer.. (eller når du tager den ud)

Hvis du vil have lys i dag kan du bare skifte/bytte om på nogle af sikringerne, så du har strøm i dag.
Du har 2 sikringer til lys og nok 2 sikringer til kraft (komfur m.m.)

Det kan også bare være at relæet har slået fra og der ikke er gået en sikring....

HUSK!.... Når du skifter sikringerne skal du slå relæet fra? On/Off eller 0/1 eller "Prøve" eller "Test"
Herefter skifter du sikringerne og slår relæet til igen.....
Hvis sikringen går igen eller relæet slår fra når du har skiftet sikringen er der en overbelastning et eller anden sted.... (Tv, computer m.m.)..... Afmonter alt EL du har sat til og gå slavisk tilværk for at finde overbelastningen.... En eller anden kontakt laver en overbelastning...

Hvis du vil undgå at sikringerne ikke går kan du vælge en større ampere hvis det er muligt..
Spørg din EL-mand og tag sikringerne med ned til ham/hende... Sige at du skal have nogle større sikringer, med flere ampere.........

Det kunne være at i skulle slukke alt det i ikke bruger... Gælder både din sambo og dig

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-03-10 06:42

Det kunne jo også være din el leverandør der har lukket for stømmen, hvis du ikke har betalt.

Hvis ikke så få fat i en polsøger og tjek strømmen ved dine hovedsikringer først. Du skal førdst finde ud af om der kommer strøm ind til huset.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : ItsGreen

Dato : 22-03-10 07:20

Genialt.
Så er der midlertidigt strøm.
Jeg byttede om på 2 af dem og så virkede det.
Den der sad i lysindgangen manglede ganske rigtigt det røde i enden.

Jeg må købe nogle stykker med hjem.

Tusind tak allesammen for jeres gode hjælp. Så har jeg lært det.-)

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 22-03-10 10:55

Selv tak "ItsGreen".... Nu glemmer du aldrig hvordan man skifter en sikring.....
Det var jo ikke så svært....

Kommentar
Fra : ItsGreen

Dato : 22-03-10 19:00

Nej det glemmer jeg aldrig igen