/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bønner.
Fra : piaskov
Vist : 1140 gange
100 point
Dato : 21-03-10 22:26

Hej og god aften.
Jeg har i aften set Camilla Plum med hendes bønner og alt det hun her lavede.
Jeg købte for sjov nogle bønner i Budapest for et par år siden.
http://peecee.dk/upload/view/233113
Jeg har sådan set ikke brugt dem til andet end at så i haven og har så høstet et utal af bønner som jeg har tørret og nu har jeg en hulens masse.
Nogle ideer til hvad jeg skal lave som i selv har afprøvet ??
Jeg ANER ikke hvilken slags bønner det er men der en mange forskellige som i kan se på billedet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-10 22:36

Det på billedet er ikke noget som får mine tænder til at løbe i vand hvis i har høns så kunne du prøve om de ville spise dem - og se om de overlevede, jeg så også udsendelsen

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 21-03-10 22:38

Kikser alt, kan du jo sende dem til himmelen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-10 22:40

Her hjælper kun bønner som præsten sagde til Maren i kæret da kun serverede kaffe for ham, hun var kendt for sin tynde kaffe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-10 22:45

Ja, der er sgu ikke sparet på vandet, sagde montøren, da han fik serveret en tynd kop kaffe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 22:47

Lidt alternativt.... træk dem på en snor, og brug dem som halskæde... det er jeg sikker på vil blive flot

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-10 22:50

I er sørme opfindsomme må jeg sige

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 22:53

Ehm... jeg mente det nu alvorligt nok

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 22:58

Og måske hvis du lægger dem på en varm pande, så bliver de måske til springbønner.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-03-10 23:20

Helt ærlig - jeg tror det er prydbønner hele bundtet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-10 23:37

Citat
Helt ærlig - jeg tror det er prydbønner hele bundtet.

Ja det er muligt...de smager som ærter når de lige bliver plukket/høstet.
Jajaja jeg ved det godt de er giftige som rå...men det har jeg nu aldrig mærket noget til
Heller ikke når jeg spiser almindelige grønne bønner.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-03-10 23:50

jeg haR en del opskrifter, som jeg vil finde i morgen, men jeg orker ikke lige nu. sengen står å råwer efter mig.

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-10 06:26

God morgen piaskov.

De bønner smager himmelsk - jeg er vild med dem.

Kan du kunne/ville en skrive privat besked til mig (det omvendte er jo ikke muligt) vil jeg gerne sende dig opskrifter og du kunne muligvis overtales dig til at sælge nogle af dine overskudsbønner

PS. De smager IKKE som ærter - nærmest lidt i retning af kastanjer.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-03-10 06:35

Flotte er de i hvert fald.

Jeg ville prøve mig frem, udbløde en slags af gangen, nyt vand, koge, ud med vandet, og smage på nogle stykker. Dels finder du ud af om de smager godt, dels om du får et (forhåbentlig beskedent) ubehag af dem.

Det er lidt det samme vi gør når vi finder en svamp vi ikke har spist før, dog altid først efter vi har bestemt den efter alle kunstens regler, men med svampe er der altid en risiko for at man er overfølsom for netop den svamp, uden at den er giftig, og mange svampe er giftige som rå.

Bønner er, eller kan være giftige i rå tilstand, i dem jeg kender til indeholder en gift der nedbrydes ved kogning, men der kan jo være nogen der ikke opfører sig sådan.

http://www.fiberinternet.dk/perhansen/gift.htm#foden

Så er det vist lige før jeg skal slutte med den gamle Luftwaffe-hilsen, Hals und Beinbruch

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-10 10:06

Hej vagnr.
Citat
Det er lidt det samme vi gør når vi finder en svamp vi ikke har spist før, dog altid først efter vi har bestemt den efter alle kunstens regler,

UHHH bare det var mig der havde mod til at samle svampe.
Jeg elsker dem og køber helty vildt ind når jeg finder nogle på tilbud.
Men dem har jeg så kæmpe respekt for i naturen så jef tør ikke.
Jeg har prøvet at overtale Leif til at gå med på en svampetur der er guidet men det gider han ikke
Nå det er vel bare om at tage sig sammen når den tid kommer. Det er jo først til efteråret.
Der en sindsygt mange svampe hernede men vi har jo også utroligt mange skove og sumpområder hvor de kan vokse.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-10 10:41

Hej jeanettesmor.
Citat
Kan du kunne/ville en skrive privat besked til mig

Der sendt bud efter dig

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-03-10 11:46

Hej Piaskov

Du kan lægge ud med at købe en lille svampebog, som du kan tage med på skov/markvandringen, og i starten KUN tage rørhatte, fx Karl Johan og andre af samme slags. Det gode ved dem, udover at de smager dejligt, er at der ikke er nogen af dem der er rigtig giftige, du kan smage en lille bid af dem, smager de godt er de spiselige, bittert eller meget stærkt, lidt giftige. Som med alle svampe skal man ikke spise dem rå, men en lille bid går an, spyt ud bagefter.

Når Leif først har smagt de gode svampe, kan det være han er nemmere at lokke til en svampetur med guide

Kantareller er også sikre, og så kan du efterhånden som du lærer mere om svampene udvide sortimentet.

Og der er sæson året rundt, så sent som i forgårs fandt jeg judasøre i sommerhuset (minder om de kinesiske svampe, man kan købe tørrede)

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 22-03-10 15:30

piaskov, jeg har ikke glemt dig. jeg vil forsøge om jeg kan finde ud af at scanne nogle sider ind til dig senere i aften.
bogen, som jeg tænke på, har jeg foræret væk én gang. æv.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-10 15:37

Citat
jeg vil forsøge om jeg kan finde ud af at scanne nogle sider ind til dig senere i aften.

Tak søde Åse.
Det glæder jeg mig til

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-03-10 17:10

Citat
Her hjælper kun bønner som præsten sagde til Maren i kæret da kun serverede kaffe for ham, hun var kendt for sin tynde kaffe

O.v.n. jeg har hørt den sådan her :

Her hjælper hverken eder eller forbandelse, sagde præsten og stirrede ned i sin tynde kaffe,--- her skal bønner til.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 23-03-10 10:47

Tak for svaret jeanettesmor.
Og 1000 tak for opskrifter.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-03-10 11:28

Det glæder mig at piaskov fik glæde af opskrifterne fra jeanettesmor. Det er jo netop det Kandu er til...vidensdeling men nogen deler åbenbart med færre end andre

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 23-03-10 12:12

Krummen -

hvis det er en fin hentydning til mig, så er den forstået.

Men ser du, de opskrifter er så specielle, at ikke ret mange kan have glæde af dem - foruden at man jo er nødt til at have bønnerne.

Men du kan da også godt få nogle opskrifter - hvis du er interesseret. Det skal jo ikke hedde sig!

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-03-10 13:35

Pyt...du er tilgivet. Men oprigtig talt, så kan der jo senere...meget senere, dukke en ny bruger op som søger på netop "Bønner" - Vedkommende køber svaret og får en lang næse. Så det var mere det principielle i svarmetoden jeg anfægtede