/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sikring af fritidshuset
Fra : o.v.n.
Vist : 763 gange
300 point
Dato : 21-03-10 18:02

Hvad vil i anbefale til at sikre huset for ubudne gæster? Det er en ældre nedlagt landejendom jeg er ved at sætte i stand og allerede nu er der problemer med at tingene forsvinder, de nye vinduer og døre var på vej væk, de var slæbt frem i entreen klar til afhentning da jeg opdagede det og skyndsom fik dem flyttet til hjemme adressen, forleden skulle vinduerne så sættes i huset men nu var el sikrings tavlen væk, kun ledningerne strittede ud af væggen, el installatøren havde flyttet den fra loftet og ned hvor den var mere tilgængelig desværre også for tyveknægtene allerede nu frygter jeg for om møbler og andet kan stå uden at forsvinde, der er langt til naboer - hvad gør jeg for at sikre værdierne?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-10 18:05

Slipper en Rottweiler løs på området

Eller lad HA bruge det til midlertidig "klublokale"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 18:08

Der er desværre ikke så meget du kan gøre, andet end sørge for at have nogle ordentlig/godkendte låse på dørene, og sørge for vinduerne ikke er lige til at få op

Er disse ting i orden, kan du få dækket det stjåle af forsikringsselskabet

Du kan ikke få nogle til at holde lidt øje med huset, det er jo de samme tyveknægte der kommer igen, nu har de jo set hvad der er at hente??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-10 18:12

Citat
nu har de jo set hvad der er at hente??
det er jo netop problemet, der INTET af værdi nu, men på et tidspunkt skal der købes senge, borde, stole, fjernsyn og så videre, selvfølgelig det billigste som kan opdrives men alligevel
Hvem skal fodre rottweileren Refi? Skal den nøjes med hver anden uge + tyveknægten?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-10 18:14

Citat
Er disse ting i orden, kan du få dækket det stjåle af forsikringsselskabet
tah for oplysningen men det hjælper jo ikke meget hvis huset er tømt og ferie gæsterne er ankommet, trætte og klar til at sove i en seng som ikke er der

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-10 18:22

Citat
Skal den nøjes med hver anden uge + tyveknægten

De er vel nogen stykker

Næste gang du så kommer behøver du ikke længere hunden

Ellers må du ud i noget bedre tyverialarm incl. udrykning....

Med lidt held kan du klare dig med "klistermærkerne"..... + 4 store projektører der tænder....

Så skal de nok komme væk når de ser dem aktiveret....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 18:22

Jamen, så skal du jo ligefrem have en opsynsmand, og han er vel ikke gratis??

Selv om du investerede i alarmer, kommer alarmselskaberne heller ikke lynhurtigt frem, så du må "bare" gøre det så besværligt for tyveknægtene som muligt

Jeg har i et campingcenter købt en alarm beregnet til fortelte, den larmer af helvede til når den bliver aktiveret, hvis du kunne finde på at købe sådan en, ved banditterne ikke at alarmen ikke går videre til en central, måske det kan bruges

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 21-03-10 18:23

Man kan købe beslag til vinduerne, der gør at man kan have vinduerne stående åbne uden at nogen kan komme ind af dem. Jeg ved godt du ikke vil have dem åbne, når du ikke er der; men de giver jo en ekstra forhindring, tyvene skal bryde op for at komme ind.

Ang. dørene har der lige været omtalt i radioen et eller andet med bedre låse i nye huse. (Noget der er lovpligtig i Holland.) De vil helt sikkert også kunne bruges i dit moderniserede fritidshus.

/f.larsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 18:25

Her er et udsnit af forteltsalarmer mm, jeg kan ikke huske hvilken vi har købt - men sørg for at den larmer rigtigt meget

http://www.tyvstop.dk/campingalarmer-sm%C3%A5-alarmer-c-49.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 18:26
Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 300 point
Dato : 21-03-10 19:20

Med erfaring fra byggepladser er det ikke nok at sætte lys til at tænde når der er bevægelse, ejheller er det nogen sikkerhed at installere kameraer som tænder ved bevægelse, men du får da et signalement af tyveknægtene. Nu tror jeg at det er de samme tyveknægte som kører i dette område, og da er det ikke bare dit hus som er i felten, så der må være en mulighed for at notere nummerplader på køretøjer i området.
Den med rockerborgen, tror jeg ikke er en god ide, -for hvad går de typer for at være?
Du kan jo også gøre livet lidt surt for dem: Sæt et skilt op med uønskede personer ingen adgang, og læg så brædder med søm i, og du ved nok så hvordan, og lav evt. fælder med fiskesnøre,som får ting til at falde ned.
Og alt hvad du kan komme i tanke om, og gør det så nu hvor der endnu ikke er noget at stjæle.
Når du engang er færdig med huset, ville jeg installere en tyverialarm, som ringer din mobil op, og du har så nok bekendte i området som kunne lure nogle nummerplader, eller du også samtidig kunne alarmere politiet, -det kunne jo være de havde en patrulje i området.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-03-10 19:22

Der er nok ingen patentløsning på dette problem, men måske kan du finde en nabo eller en anden person i nærområdet, som for en lille penge vil gå daglig tur forbi huset eller bare køre forbi dagligt, for at holde lidt opsyn med området. Hvis naboen flytter lidt rundt på ting i haven, vil folk der holder øje med huset for at stjæle, måske blive usikre og holde sig væk. Tænd /sluk ure kan være et supplement.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-10 19:23

Tak for alle indlæg nu skal jeg fordøje dem lidt og skrider til point uddeling senere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 19:29

Citat
har så nok bekendte i området som kunne lure nogle nummerplader

Det er fuldstændig nyttesløst, da det er højeste mode at stjæle nummerplader/biler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-10 19:39

Landminer - så skal du og gæsterne bare have et opdatert kort. De vil sikkert syntes at det er fornøjeligt at snige sig ind på området.
Husk endelig skiltet med "Pas på - landminer", så du ikke får vrøvl.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-03-10 20:34

En GSM alarm kunne være en løsning, men hvis du ikke har en nabo eller nogen der kan være hurtigt derovre, så ender det vel med at de bare stjæler alarmen

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 21-03-10 21:26

Det er svært. Enten må du sove der selv, få anbragt en container til det forskellige. Placere nogle biler tæt ved, lade noget lys brænde. Men det kræver jo at du kender nogle der vil hjælpe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 21:29

Et tænd sluk ur hvor der også er sat en radio til, kan også hjælpe, men det bedste ville jo være at der boede nogle, men det kan der jo nok heller ikke i hele udlejningsperioden???

Hvor er det bare trist at nogle ikke kan kende forskel på dit og mit

Mange sommerhusbyggerier bliver ribbet i et væk her i Nordsjælland, gad vide hvor længe forsikringen står model til det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-10 22:01

Hej o.v.n
Et måske kun lille pip herfra med et råd.
Vores venner...manden er elektriker...han har for et syns skyld sat en overvågning op.
Du kender dem godt ...de ligner et af de kameraer der holder øje med gader og stræder.
Det er en lille rød pære/lampe der blinker med få sekunders mellemrum.
Bare det alene gør det virker skræmmende på ubudne gæster.
Det sidder så det kan ses udefra gennem vinduer og glasdør.
Det virker forebyggende og ingen andre(bortset fra mig) ved at den IKKE gir' alarm.
Han har ikke haft indbrud efter den er sat op
Og hvis du så også kan få fat i nogle makater til at klistre på vinduer og døre med at der er alarm så er det kun endnu bedre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-10 22:03
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-03-10 22:08

Fin ide piaskov, men jeg tror nu den bliver udbygget med en eller anden form for sms alarm

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-03-10 22:09

Citat
men jeg tror nu den bliver udbygget med en eller anden form for sms alarm

Klart o.v.n. men det er nu godt af forebygge fremfor at helbrede.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 22:11

Banditterne ved godt at de er afsløret, så du kan da håbe på de holder sig væk nu

Men under alle omstændigheder må du jo have ordentlige låse på døre og vinduer pga forsikringen.

Tænd/sluk ure og affald i skraldespanden kan også hjælpe, der er mange muligheder, men om det hjælper, kommer jo an på hvor gavede tyvene er

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 22-03-10 09:23

Hejsa,

Jeg ville foreslå dig at sætte et par passive IP kameraer op selvfølgelig under forudsætning af at du har en bredbåndsforbindelse til huset. De findes i alle prislejer og også med nat-vision. De optager ikke med mindre der sker bevægelse i et af dig defineret område af billedet og sender dig straks en SMS og du kan gå på live via din mobil telefon. Hvis det ydermere er et PTZ (Pan/tilt/zoom) kan du følge dem via mobilen og hvis jeg var tyv og så et kamera der fulgte mig ville jeg smutte asap! Du får ihvertfald gode billeder af hvem (og hvor mange) dine "gæster er og hvis du samtidig sætter ekstern lagring på af optagelserne er der mulighed for at politiet genkender dem som lokale "kendinge".
Denne løsning kan du også bruge til lige at checke om alt er ok i huset uden at du skal ud på en længere køretur

Bluesky

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-03-10 11:26

Citat
Det virker forebyggende og ingen andre (bortset fra mig) ved at den IKKE gir' alarm.

- nu ved Leif det også...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-10 14:10

Citat
nu ved Leif det også...

Nu er det jo ikke sikkert han følger med i denne tråd ..................vel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-10 14:28

De der snydealarmer er meget almindelige, ungerne laver dem allerede i folkeskolen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-03-10 14:37

Citat
De der snydealarmer er meget almindelige,

Muligt...men hvis de virker så er det jo bare godt.
Og det gør de.
Folk ved jo godt at flere og felre får alarm så de kan jo IKKE se det er en snydealarm.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-10 14:44

Tja vi satte den nu aldrig op, for ved hvilken dør... de fleste har mere end en dør og skal bruge flere af de der lysdimser

Vi fik til gengæld skiftet samtlige låse i hytten, og den mest oplagte dør - den der ikke kan ses fra vejen eller af naboer, fik også en stor skydeslå (hedder den mon såårn?) og et mindre vindue i.

Og klistermærker med nabohjælp - som ikke hjælper hos os, da vi ikke kan se ind til hinanden - og naboerne har haft indbrud efter vi fik dem påklistret flere steder

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-03-10 01:13

Tak for svaret stilkene. det bliver sikkert noget i den retning, jeg spørger igen når jeg har valgt hvilken type alarm jeg vil bruge