/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hortensia
Fra : kipumi
Vist : 1932 gange
50 point
Dato : 21-03-10 14:51

Glemte at spørge: Hvornår kan jeg plante i krukker - det skal være hortensia og pelargonia bl.a. . Jeg har nemlig også tænk mig at "hugge" et stykke flise på hver siden af opgangen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 14:53

Når du er sikker på at der ikke kommer mere nattefrost

Hvornår det så er, er ikke til at forudsige med denne vinter, så hvis du alligevel sætter dem ud og får en gang frost, så sørg i det mindste for at dække over med f.eks aviser

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 60 point
Dato : 21-03-10 15:15

Det er lidt for tidligt, for vi risikerer at rødderne får frost, men hvis vejret arter sig, så plant dem i midten / slutningen af april.
Der findes hårdføre sorter af Hortensia, men du skal spørge efter dem på en planteskole.
Du kan også læse om nogle af dem her:
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/traeer_og_buske/715.html
Bella er meget fin.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-10 16:26

Hortensia i den rigtige sort burde være hårdfør og kunne plantes nu.
Pelargonia er for tidligt.
det gamle råd er vent til kirsebærene blomstrer.

supermarkedskæderne vrimler med planter for tidligt, og tilmed af sorter, som ikke er gode til vores klima.
De får dem fra avlere langt sydpå i Europa, hvor forholdene er anderledes, og deres anvisninger om tidspunkter duer ikke i Danmark, hvis det skal være på friland

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 16:41

Citat
De får dem fra avlere langt sydpå i Europa, hvor forholdene er anderledes, og deres anvisninger om tidspunkter duer ikke i Danmark, hvis det skal være på friland

Ja, de er smarte, så kan vi købe os fattige i blomster, fordi vi længes efter blomster, sætter vi dem for tidligt ud

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-03-10 17:04

Citat
Ja, de er smarte, så kan vi købe os fattige i blomster, fordi vi længes efter blomster, sætter vi dem for tidligt ud

Ja, og hvis man køber hortensia nu, er det også een der kommer fra drivhus, så det kan godt være de er hårdføre, når de har vænnet sig til det. Mine overvintrer i deres krukker, men jeg ville ikke binde an med at sætte en helt ny hortensia ud nu.

Det er ærgerligt, at de bliver sat tilbage i vækst.

og så Nordsted du behøver ikke græde mere- vi skal nok vente

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-10 17:13

Citat
og så Nordsted du behøver ikke græde mere- vi skal nok vente

Godt i lytter efter

Idag kunne jeg ikke styre mig, så jeg har bakset de store havekrukker frem, og tilplantet dem med stedmoderblomster, men de kan nu også godt tåle lidt frost, og så er de heller ikke så dyre, hvis de skulle kradse af i utide

Ih hvor det pynter, og ligner forår på min trappesten og terrasen

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 21-03-10 17:47

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 21-03-10 17:51

Velbekomme, held og lykke med dit projekt