/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejekontrakt ugyldig ??
Fra : heipixie
Vist : 1251 gange
100 point
Dato : 29-04-03 20:02

Hej... Jeg har skrevet her før, ang. mit værelse jeg har sagt op - og har 3. mdr. opsigelse (Som jeg gerne har villet snige mig udenom) Jeg har nu erkendt, at det ikke er muligt at slippe for at betale de næste 2 mdr. med...
Men så i dag, kommer jeg forbi mit gamle værelse for at hente lidt post... og udlejerne har sat et skrivebord med bøger, computer og diverse. Det står godt nok i et hjørne af rummet... men kan det passe at jeg skal betale husleje for at de kan benytte rummet ??

Som jeg ser det: Jeg er flyttet, da jeg havde 2½ mdr. skyldig husleje/lejetid tilbage. Jeg aftaler med banken at de skal lade de næste 2 betalinger overfør, og så er det slut. Men... nu mener jeg bestemt situationen er anderledes.
Selvom jeg ikke benytter rummet skal det vel stå til min fulde rådighed ? Eller ???
Jeg mener ikke de har ret - selvom det er dem der ejer (lejer... de lejer selv) det værelse jeg har lejet, kan de så kræve 2 mdr. husleje når de efter 2 uger selv benytter værelset ???

Jeg har aflyst min overførsel af husleje pr. 1. maj, vil lige se hvad mine muligheder nu er... så har hårdt brug for (endnu) et svar... Håber der er nogen klogere end jeg, som har en kommentar

På forhånd tusind tak
Heidi

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 110 point
Dato : 29-04-03 21:05

Hej heipixie;

Hvis du prøver at kigge på følgende link http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010034729
så find §86 stk. 3. Her står det éntydigt, at udlejer skal forsøge genudlejning hurtigst muligt - og at det der derigennem "Indvindes eller burde have indvundet ved genudlejning" skal fragå i kravet overfor lejer.

Kig desuden lige det hele nærmere igennem, da der for énkelt værelser er mindre strikse krav for opsigelse end for en "alm." lejlighed. Måske du egentlig kun har 1 måneds opsigelse.

Hvor om alting er, så må udlejer ikke benytte dit lejemål i opsigelsesperioden. Gør han det, så fortaber han retten til husleje straks. Da du af gode grunde ikke ved, hvornår det er taget i brug; så antag som udgangspunkt, at det har han gjort straks du flyttede. Dermed er det en tur til LLO ( Lejernes Landsorganisation ) og få dem til at lave et lille brev til udlejer om, at du ikke betaler fremover - og at du skal have refusion for indbetalt leje fra fraflytningsdato.

HUSK for god ordens skyld at tage et vidne med omkring; eller tag et billede; så du kan dokumentere at han har taget dit lejemål i anvendelse.

God fornøjelse.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-04-03 23:38

hej smitty...vi fandt ud af sidst, at fordi hun HAR skrevet under på 3 måneder er det det, der gælder. Men ja, udlejer er forpligtet til at leje det ud, og i samme sekund det er udlejet, skal hun ikke betale længere. Og hvis du spørger mig, er det lejet ud nu,-til dem selv!
Heidi...der må være en gratis advokathjælp i din kommune. Jeg er næsten sikker på, at et enket telefonopkald kan afgøre denne tvist.
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-04-03 23:40

Retssal.dk - Velkommen
... retshjælp. Advokaterne i Centrum er omfattet af den offentlige retshjælpsordning, hvorfor vi kan tilbyde næsten gratis ...
www.retssal.dk

Nettets Gratis Retshjælp - NGR
Nettets Gratis Retshjælp Spørg advokaten og få svar; - GRATIS ! Her kan Du stille spørgsmål direkte via email på samme måde, som du kan gå ned i din lokale advokatvagt. Send Dit spørgmål pr.
www.friproces.dk/ngr

100 Aktuelle emner
Retshjælp, klagenævn og retssager. 160 Retshjælp og andre juridiske hjælpemuligheder 170 Klagenævn og ankeinstanser 180 Retssager Test I samarbejde med: 27-01-02
www.familieadvokat.dk/Test-ting/test100.html

161 Gratis retshjælp
161 Gratis retshjælp. 1. Hvor findes der gratis retshjælp? I nogle få større byer er der etableret private retshjælpsinstitutioner, hvor du kan få gratis retshjælp. En sådan retshjælp findes bl.
www.familieadvokat.dk/Emner/161.html

Advokat Christian Vinaa. Informativ webpage med gratis vejledninger, retshjælp og fri proces.
Informativ webpage med gratis vejledninger, retshjælp og fri proces. Retssager. Testamenter. Dødsboer.
www.vinaa.dk/advokat/soegning.html

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-04-03 23:47

LÆS
Kapitel 14

Udlejerens adgang til det lejede

§ 99. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 100. Udlejeren kan, under iagttagelse af §§ 103 og 136, iværksætte lovlige arbejder i det lejede.

Stk. 2. Når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren, har lejeren krav på 6 ugers skriftligt varsel. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3 måneders skriftligt varsel.

Stk. 3. Senest 7 dage før arbejderne faktisk iværksættes, skal udlejer skriftligt meddele lejeren det præcise tidspunkt for arbejdernes iværksættelse, en tidsplan for arbejdernes gennemførelse samt afslutningstidspunkt. Modtager lejeren ikke disse oplysninger, kan arbejderne ikke iværksættes.

Stk. 4. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige reparationer i det lejede.

§ 101. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren skal straks foretage efterreparationer.

§ 102. Reglerne i dette kapitel kan ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren

Men der står sgu ikke at han må bruge det til kontor og pulterkammer!!!!

Godkendelse af svar
Fra : heipixie

Dato : 04-05-03 12:18

Tak for svaret Smitty.