/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Gode råd søges....
Fra : Heidi-Ho
Vist : 555 gange
200 point
Dato : 21-03-10 09:51

Jeg har fornemmelsen af, at der er flere dygtige hundemænd iblandt skribenterne
Derfor henvender jeg mig til jer, med håbet om, at I lige kan komme med det gåde råd min jagtkammerat mangler for at komme videre i sin hundetræning.

Jeg har sat 200 point på højkant til det gode svar, men er villig til at honorere andre gode svar med yderligere 100 point.

For en nemheds skyld, præsenterer jeg min jagtkammerat (Flemming) og hans hund i særskilte afsnit, således I får en fornemmelse af hvem Flemming og hunden (Hunter) er for nogle individer.

Flemming.
Flemming bad mig om at hjælpe ham, idet han ikke kan/vil oprette sin egen profil her på Kandu - eller andre steder, idet Flemming er ordblind i meget svær grad. Tiltrods sin ordblindhed, er det lykkedes ham med med sin familie og gode venners hjælp at tage jagttegnet. Endvidere har Flemming fået sit svendebrev indenfor vvs-branchen - enddog med medalje og efterfølgende avisskriverier. Som Flemming sagde, han var ikke meget for at udstille sin ordblindhed i avisen, men gjorde det udelukkende for at give andre ordblinde håb.
Kort fortalt, Flemming er en meget stædig og vedholdende mand i ordets mest positive betydning.
Hunden Hunter, er Flemmings et og alt. De er altid sammen.

Hunter.
En labradorhan på 18 mdr. (krydsning mellem formel 1'ter og gammeldags labrador type)
Går perfekt lydighed med og uden snor. Sit og dæk-øvelserne er 100% på plads.
Lystrer dæk-kommandoen på lang afstand.
Apporterer næsten perfekt med dummies og koldt vildt.
En altid glad hund.

Problemet.
Når Flemming går en tur med Hunter, f.eks. ude i naturen og Hunter får øje på en fugl, en hare eller andet vildt, ja, sågar en solsort, tænder Hunter fuldstændig af og spurter med 160 km/t efter objektet. Flemming kan simpelten hen ikke råbe ham op. Det er som om Hunter har lukket omverden af.
Flemming har selvfølgelig prøvet at løbe efter ham.....Men hvem løbe en hund op i en pløjemark.!!?
Men Flemming går/løber efter Hunter så godt som han nu kan. Efter 5 - 10 min kommer hunden, godt forpustet ham i møde og får selvfølgelig den irettesættelse den nu engang fortjener.

Når Flemming går tur med Hunter i snor, er der overhovedet ingen problemer. Selvfølgelig er Hunter OBS på vildtet, men laver ingen udfald eller ryk i snoren for at komme afsted efter vildtet - så det er ikke her Flemming kan starte med at irettesætte.???? - Eller hvad.???

Hvordan hulen kommer Flemming problemet til livs.???

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-10 11:10

Bliver Hunter i sit, når der kastet duer/ænder på afstand fra en hjælper?.

Hvis ikke, kan han stoppes med en line samtidig med der bliver råbt nej eller bliv, brug bredt halsbånd med fast indstilling ikke variabel, han kobles med en tynd lang line og en hjælper holder den, hvis Hunter smutter stopper hjælperen hunden, når Fleming råber bli eller nej efter ca en meter.

Få en hjælper til at løbe forbi Hunter med en kanin i snor, hvor hunter er i lang tynd line, som holdes af en hjælper, Hunter skal tro han går fri ved fod når Fleming tåber nej eller bli stopper hjælperen Hunter når det fungere, tager i en tur ud i naturen og afprøver det overfor de situationer som i møder.

Hunter skal ikke rykkes fra hinanden hvis han springer, men stoppes kontant med det samme, når Fleming siger nej eller bli

Hver gang Hunter gør fremskridt ros-beløning

Det eneste han ikke skal gøre er at løbe efter hunden og så den svære, når hunden kommer hjem igen af sig selv, skal den ROSES, også selv om man føler sig som en saftkoger, den skal ROSES og have en beløning.

Husk at vejen til en labradors hjerne, går igennem maven og ROS

Godt gået af Flemining og knæk og bræk med Hunter.

Jeg er bedøvende ligeglade med de points, er der ikke bare en potensforlænger))))))))

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 200 point
Dato : 21-03-10 11:37

Hej Heidi.

Det er prisværdigt at du vil hjælpe din kammerat med hans hund. Mange jægere ville have "skrottet" hunden på nuværende tidspunkt, men det er aldrig for sent ! Nu er det naturligvis svært at give gode råd ud fra en beskrivelse, vi er jo alle forskellige i vor måde at modtage og videregive en ordre på, men jeg vil sige hvordan jeg selv ville gribe sagen an:
For det første er det en rigtig god ide at deltage i en eller anden form for træning. Der vil altid falde guldkorn af, men hunden bliver fortrolig med andre hunde !
Du skriver den er perfekt i lydighed, både med og uden snor - sit/dæk kommandoerne er 100% i orden - kan afdække på kommando ! Udgangspunktet lyder godt, men HJEMKALDET fungerer tydeligvis ikke - hvis dæk-øvelserne på afstand fungerer som de skal, skal din ven bruge DÆK/SIT når hunden er på vej væk fra ham ! Så vil det vise sig, hvor langt han er i træningen !
Han må for guds skyld IKKE løbe efter hunden, men derimod gå/løbe modsatte vej, samtidig med han kalder/fløjter, ud fra devisen om, at man ikke frivilligt går hen til en der ligner en skideballe eller det der er værre - dine attituder aflæser en hund meget bedre end mennesker !
Det mindste tegn på, at hunden vender og begynder at gå/løbe tilbage mod far, skal der roses højlydt - og det er det der er svært når man måske har forsøgt at råbe/fløjte hunden til sig i en rum tid ! Rosen skal man bruge hele tiden under indlæring, skal man irettesætte brug blot et bestemt NEJ og ligeså snart hunden har fattet beskeden, rigeligt med ros evt. en lille godbid, som en labrador sædvanligvis gerne vil have.
Din gode ven Flemming er stædig skriver du - det er også en udmærket egenskab, men han er nødt til at "fire" lidt her i starten, så skal det nok komme til at fungere.
Flemming skal nok regne med, at der vil gå mindst et år, inden hund og fører taler samme sprog, men det er nødvendigt at udvise stor tålmodighed - hastværk er som bekendt lastværk !
God fornøjelse - det kunne være spændende på et tidspunkt at høre lidt om resultaterne.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-03-10 11:49

Hej betterwiser. Tak for dit svar.

Hunter er åbenbart en "snu hund".! Sålænge har har snor på er alt perfekt.
Problemet opstår gerne ved øvelsen "fri ved fod" Hunter tænder af og spurter med 160 km/t og lukker af for alt og alle.

Vedr. pointene, du har ret. Men nu er det jo engang sådan, stiller man et spørgsmål skal der også point på.
Om det er en potensforlænger...?....Tjae, jeg skal ikke kloge mig på hvad andre synes. Men der er noget om, tror jeg nok, at du kan vinde cool cash fra Kandu med dine point. Hvordan og hvorledes det foregår, det ved jeg ikke. ??? Men det er heller ikke noget jeg ønsker debatteret i denne tråd.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-03-10 12:07

Hej Øjenvidne4. Mange tak for svaret.

Udfra din beskrivelse kan jeg se, at der er et par ting der halter i Flemmings træning.
Bl.a. at han løber efter hunden, istedet for at løbe væk fra hunden.
At han skammer den ud, istedetfor at rose når hunden returnerer.
At Flemming skal træne dæk og sit-øvelser når hunden går væk fra ham.
Vedr. at tilmelde sig til jagtrelateret hundetræning, var netop et af mine råd til ham. Han starter på lørdag i den lokale retriver klub. Men alligevel vil "vi" gerne ha' alle de gode råd vi kan få.

Jeg gør det, nu, at jeg printer div. indlæg fra jer ud, og giver dem til Flemming og hans familie, så kan familien læse svarene højt for ham - og evt. gemme indlæggene til senere brug.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-03-10 12:30

Selvtak, Heidi.

Det lyder godt at han har meldt sig til træning - efter min mening skal han dog ikke træne ret meget apportering, FØR hjemkaldet er i orden !! Hvis ikke hunden kommer når den bliver bedt om det, er disciplinen dømt til at mislykkes - og det er ikke just dét Flemming og Hunter har brug for !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 12:33

Jeg har opdraget 2 schæferhvalpe, hanner, og de kunne også spæne efter alle dyr der rørte sig.

Hvis de gjorde det så spænede jeg den anden vej (med bævende hjerte for jeg var bange for at hvalpen blev væk). Men miraklet skete, jeg kaldte på den mens jeg løb væk og hvalpen kom spænende efter mig. Kom jeg langt nok væk så gemte jeg mig, og så gik det stærkt for hvalpen med at finde mig. Og han blev rost. Behøver jeg at sige at i al fremtid var begge hunde i hælene på mig hvis jeg løb.

Sig til ham Flemming at han har gjort et godt stykke arbejde, han mangler bare lige det sidste.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-03-10 12:44

Jeg glemte at skrive at når Flemming løber efter den så tror hunden han vil lege, hvis han løber fra den, så tror hunden den bliver afvist. Og det kan den ikke lide. Detfor løber den efter.

Hvis der er problemer, så kan han træne den i en meget lang lang line så han kan stoppe den hvis den kommer for langt væk. Den behøver ikke løbe løs de første par gange.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-03-10 12:48

Tak granner01. Jeg printer samtlige tråde ud og giver det til familien.

Grunden til printningen er, at Flemming ejer ikke en pc'er - og vil heller ikke ha' det.
Flemming bor hos sine "gamle" forældre, de vil under ingen omstændigheder ha' "det nymodens skidt" Det er slemt nok at sku' eje en mobiltelefon....som de heller ikke kan se fidussen i

Familien kender mig godt, og tilgiver ovenstående med et smil.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-03-10 12:55

Træk lige vejret. Hunden er endnu ikke voksen og træningen ikke helt på plads. Fortsæt som hidtil (undtagen dette med at løbe efter hunden). Det skal nok komme. Giv den evt nogle vildtudfordringer mens den er i line og man kan kommunikere med den, så den forstår, at den ikke selv må jage.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-03-10 12:59

Hej Qfha, tak for svaret. det er heller ikke så tosset et råd, det med vildtudfordringen..

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-03-10 13:01

Det er klart at almen lydighed, er det første der skal sidde der før alt andet, men det kan sagtnes nåes endnu.

Det fif med at løbe modsadt hunden virker også. Gemme sig bag et træ, hvis hunden ikke holder kontakt, de bryder sig ikke om, hvis de nøjatigt ved hvor fatter er.

Spontan apport kan jeg godt lide, når hunden ikke har fokus på dig dumper du f.eks din tegneboguden hunden ser det, vender 20 meter væk fra stedet og går tilbage i samme spor, så skal du bare se. I gennem et langt gundeliv, kan det give mange sjove og nyttige hændelser hvis de har spontan apport også.

Prøv den øvelse hvor han sidder fri ved fod og råb højt Bang se på reaktionen og tilret hunden, med nej elle,r bli bare han røre sig.

Prøvede forresten med en retreiwere hvalp på ca 4 månder, hvor den totalt ignoredede føren når der blev kaldt. Jeg tog hunden op i favnen og bad ejeren om at gå hurtigt væk fra den, mens han kaldte på den, jeg holdt hundens opmærksomhed på ejeren og bad ham tilsidst løbe, om bag en bygning og gemme sig, lige før ejeren var væk havde jeg hunden ned på jorden og væk var hvalpen hen til fatter, allerede ved 3. forsøg ville den meget nødigt op i favenen til mig den havde totalt fokus på fatter.
Hunter er åbenbart tæt på, så pas på med at ødelægge alt det gode ved ham og især hans humør og jagtglæde.
Desværre er der mange som bruger deres hunde for tidligt på jagt, inden almen lydighed er på plads
Lad høre hvordan det gåt med Flemning og Hunter.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-03-10 17:18

Nu er jeg jo en gift mand, så, det der med, at modtage en besked - og så føre det ud i livet, det går hurtigt.....Ellers ved vi jo godt, at der bliver lukket for det "varme vand"

Kl. 13.15 ringede jeg til Flemming og forklarede ham de gode anvisninger han havde fået, via mig, til en mere lydig hund.
Flemming blev straks fyr og flamme og ville straks tage ud på sin jagt og afprøve teorierne med det samme. (Flemming og jeg har ikke jagt sammen, men vi inviterer hinanden jævnligt)

Men ak, og ve. 10 min. efter ringede Flemming igen, næsten grædefærdig over formanden for det jagtkonsortie Flemming er med i. Formanden ville under ingen omstændigheder se den hund jagte noget vildt af nogen art. Skulle Flemming gå tur med "køteren", ja så foregik i snor.!! Basta Asta.

Nå men enden på det hele blev, jeg kontaktede dem som jeg har jagt sammen med, Slagteren, Præsten og købmanden, og fik den besked; Bare træn, men du kører med derud, HH.
Som sagt, så gjort....Hvilket også passede mig meget godt.

For nu at gøre en lang historie kort, skete der det, at Flemming gik med Hunter fri ved fod, og det varede da heller ikke længe før Morten Hare rejste sig og spænede afsted som en raket.
Hunter tændte af med fuld tænding og hans stempler gik, gagarung, gagarung op og ned i fuld firspring.....Hold da kæft hvor er den hund hurtig.
Flemming råbte af sin lungers fulde kraft, FØØØØØØØJ HUNTER.!!!...PÅ PLAAAADS.!!!!!!! Men det ragede Hunter en høstblomst. Vi gjorde det, vi løb den modsatte vej og gemte os i noget buskads omkring 100 -150 meter væk fra det sted hvor Hunter fik fuld tænding.
Da Hunter var ca. 400 meter ude (han kunne selvfølgelig ikke fange Morten Hare) kom han til sig selv igen, vendte rundt og løb tilbage til "gerningsstedet" UPS.!!!! Ingen far, ingen Heidi-Ho.
Hunter begyndte at løbe forvirret rundt og snusede. Stoppede op og vejrede...Hvor søren er de mon.??? Ledte igen og igen. Nu havde vi sat os, desværre måske..?? Således at vinden bar væk fra os og hen imod Hunter, og efter 5 - 10 min. fik han den ide at følge vores færd. Gensynglæden den var stor. Flemming roste ham og vi gik videre.
Nu skete der så noget glædeligt. Da vi gik videre ned af markvejen, rejste der sig en ny Morten Hare, ca. 200 meter væk - og i rask galop derudad. Men Hunter blev sku' hos Flemming.!! Selvfølgelig havde Hunter megen opmærksomhed rettet på haren, men han blev. Jeg kiggede op på Flemming for at se hans reaktion, men tog dog hurtigt blikket væk igen for at bukke mig ned og "rode lidt ved mit ene snørebånd" Dette her, store stykke mandfolk, han græd sku' af glæde.

Nu har Flemming igen noget at arbejde videre på. Han er kommet over en stor hurdle.

Jeg skulle hilse jer alle og sige mange tak for hjælpen - og det kom fra hans hjerte af. Det garanterer jeg for.

En erstatning for de point jeg nu betaler for Flemming, er.......en hel.....flaske.......Fernet Branca...uhmmmm.....godt bytte.!!!

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 21-03-10 17:19

Tak for svaret Øjenvidnet4.
Jeg skulle hilse mange gange fra Flemming og sige tak.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-03-10 08:22

Tak for point, Heidi.

Nu må I ikke tro, at tingene er i orden - der skal arbejdes med projektet og der vil helt sikkert komme tilbagefald !! Men fortsæt blot stille og roligt - så får Flemming en rigtig god jagthund !

Øjenvidnet4