/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc slukker umotiveret?
Fra : larslauridsen
Vist : 863 gange
65 point
Dato : 20-03-10 13:42

Har fået et problem med at min stationære acer pc slukker helt umotiveret.

Når det sker, er det som om strømmen forsvinder - der kommer altså intet forvarsel, den går bare ud. Intet sker der på skærmen inden...

Man kan efterfølgende ikke tænde pc'en - Hvis man tager strømmen fra et øjeblik, kan den dog godt tændes.

Det er forskelligt efter hvor lang tid fejlen opstår - kan være 1 minut efter pc'en er blevet tændt, men der kan også sagtens gå en time.

Jeg synes selv det lyder som en løs forbindelse, og tænker umiddelbart at det er strømforsyningen der er defekt - hvad mener i?

Tror ikke umiddelbart det er processoren der bliver overophedet - i BIOS kan jeg se at den ligger på omkring 40 grader, hvilket jo ikke er alarmerende.

En anden ting jeg kan se i BIOS er CPU-fan og CHS-fan hastighed. CPU-fan ligger på ca 2000 omdrejninger/min men CHS-fan står til 0 - er der måske en fejl her? Hvad er en CHS-fan???

Håber i kan hjælpe

Med venlig hilsen

Lars

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-03-10 13:46

- når den er oppe, virker ur/dato? Hvis ikke, er det knapcellen på CPU'en der skal skiftes. Den hedder CR2032...

God weekend

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 75 point
Dato : 20-03-10 13:49

Som du selv skriver, en løs forbindelse eller en PSU der er ved at stå af

CHS er til en blæser i kabinettet, så hvis du ikke har så'n en er 0 visning ok

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-03-10 13:56

prøv at blæse din pc ren ndeni. den kan være fuld af støv og det kan nedsætte kølingen betragteligt.
og der kan sidde en masse skidt på blæseren som også nedsætter effekten.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-03-10 15:58

Har du tjekket, at du ikke har fået en virus eller trojaner?

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 20-03-10 19:40

Jeg har Norton Internet Security med seneste virus definition, så tror ikke det er virus - Den burde vel også lukke ned så, og det er som nævnt ikke det der sker. Den slukker bare ligesom hvis strømmen går...

- Men der er vel ikke andet at gøre end at prøve at skifte PSU'en, og så håbe problemet bliver løst.

Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg skal bestille en ny PSU?

PC'en er en ca. 5 år gammel Acer - type: Acerpower F1

Jeg skal selvfølgelig tjekke watt's, og sørge for at købe en der er minimum samme antal på dette punkt - Og så går jeg ellers ud fra at det skal være til ATX kabinet... Er det nok, eller er der andre ting jeg skal sikre mig?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-03-10 19:59

Der er på nogle bundkort et 4 benet stik til strøm, det er ikke alle PSU'er der har det,
en som denne burde kunne bruges, 1x EPS 8 pins, seperable to 4pins
http://www.shg.dk/Stroemforsyninger/Energon-EPS-650W-Ultra-Silent-2147645.html

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 21-03-10 08:54

Tag altid den gamle med hen i butikken..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-10 09:08

Citat
Tag altid den gamle med hen i butikken..

Ja det vil jo være det mest sikre, men det er ikke nemt hvis der handles på nettet...

Kommentar
Fra : larslauridsen

Dato : 21-03-10 14:23

Jeg har tænkt mig at købe en ny PSU på nettet...

Den gamle model er: FSP200-60ATV(PF) - en 200 watts...

Og der går et stik ned til bundkortet med 4 ben - så tak for den information.

Lige et spørgsmål inden jeg bestiller: Når pc'en går ud, så lyser det USB-netkort jeg har til at sidde i den stadig??? Er det ikke lidt mærkeligt?

Er der måske aligevel noget andet i vejen med den???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-10 15:52

Et 'vildt' gæt:

Din CPU el. dit grafik-kort 'overopheder' !!! (..0ver ca. 70 gr. celsius)

Tjek din CPU/GPU temp.

..efter ca. 15 minutters brug.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-10 15:56

Ps. Det ku' jo være at din temp. 'føler' på CPU/GPU er stået af? (...læser forkert?)

..så tjek evt. med: "en finger på" chip'ene

..rent 'fysisk': Man kan nemlig godt 'mærke'/'lugte' overophedet elektronik 'analogt'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-10 16:44

Hvis du kan se gennem din blæser og ind på CPU køleripperne - så skal der være fri passage og ikke fyldt med støv. Prøv at støvsuge (med plastrør) og evt. med en lille slange som kommer helt ind.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-10 17:37

Citat
Lige et spørgsmål inden jeg bestiller: Når pc'en går ud, så lyser det USB-netkort jeg har til at sidde i den stadig??? Er det ikke lidt mærkeligt?

Nej det er ok, hiv netværkskabel ud, så skulle de slukke, ellers er der noget galt...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-03-10 18:07

USB lyser fordi den holder strøm på USB selv om PC som sådan er slukket.

Det tyder meget på en lille overgang i PowerSupply, eller måske et andet sted i PCen..
pi..e irriterende problem.
Prøv at afmontere og genmontere alle strømledningerne - og sørg for at den bliver blæst ren for støv. ATX kan være følsom for selv små fejlstrømme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-03-10 20:19

Som JensT ->
Citat
..USB lyser fordi den holder strøm på USB selv om PC som sådan er slukket.
.
Prøv at afmontere og genmontere alle strømledningerne...

ALT skal fjernes fra ledningsnettet !!!
Det er IKKE nok at 'slukke' på computerens OFF knap ..eller bruge Windows Luk mulighed
</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : larslauridsen

Dato : 28-03-10 11:41

Har nu skiftet PSU'en, og det ser ud til at det har løst problemet...

Tak for alle jeres indlæg - Pointene går til Klaudi!