/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Maner i stedet Staul
Fra : svendgiversen
Vist : 1357 gange
124 point
Dato : 19-03-10 17:59

Vi ved jo alle at buede dobbeltsøm med to spidser til at banke i træ
og fastholde eksempelvis ledninger eller metaltråd hedder kramper.

Men jeg mener at kunne huske at vi hjemme i Himmerland kaldte sådan en krampe for en staul,
er der nogen der kan genkende dette ord?

Men nu siger min fynske nabo at den hedder en máner, det lyder da forkert,
er der nogen der også kender denne betegnelse for en krampe??

Er der andre betegnelser for kramper i andre egne af landet???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 18:04

En krampe kaldes en krampe her i Nordsjælland

Når jeg prøver at søge på - staul - fremkommer der først en del der hedder det til efternavn, mon det kan være "opfinderen" af krampen der hed det til efternavn??

Manér er noget med Emma Gad, men det ser da også nydeligt ud, når ledningen sidder ordentligt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-03-10 18:05

En god krampe = dejlig tøs

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 18:09

Krampe= av av og noget så irriterende, især hvis det er i tæerne om natten

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-03-10 18:12

En gammel Thybo har slået mange staul`er i. Brugt meget til bl.a. hønsevæv på træstolper.
De var runde foroven,derfor kunne hammeren godt smutte,med "tømrerlus" tilfølge.
Jeg har iøvrigt en æske med nogle mindre,ca. 1 cm. Hedder de mon mini-staul??

Mosebaek.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-10 18:24

Citat
betegnelser for kramper

mine skolekammerater eksempelvis, det var da nogle værre kramper
Jeg havde da flere gange lyst til at slå dem oveni hovedet med en hammer

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-10 18:30

Har forøvrigt en hel kasse med hegnskramper i skuret, og har virkelig tænkt meget over - hvor kan jeg dog snart sætte et hegn, så de ikke går til spilde- måske jeg skulle anskaffe nogle kaniner ligesom Nordsted

Så vil jeg efterfølgende blive fri for at samle dem op, hver gang jeg får skubbet til den kasse.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-10 18:37

Staul er altså god nok i det Nord Jyske, hvor ellers?
Men hvad med Máner, ikke Manér, tryk på første stavelse...

Et tillægs spørgsmål,
når et søm går gennem et bræt og man skal bøje spidsen og banke den ind i træet,
så man ikke kan stikke sig på den; hvad hedder det??

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-03-10 18:40

Citat
En god krampe = dejlig tøs

En krampe = en sur, skrap tante

- men okay, jeg kender ikke din smag og du skriver da også "en GOD krampe"

Men det er nok så meget et fagudtryk, så det kun er gamle håndværkere der kan svare....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-03-10 18:46

Min afdøde mand kom fra Sydfalster, var tømrer og sagde klamper.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 18:52

Citat
når et søm går gennem et bræt og man skal bøje spidsen og banke den ind i træet,
så man ikke kan stikke sig på den; hvad hedder det??

Min mand siger - veiner - muligvis stavet forkert

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-10 19:18

Vegning, en. flt. -er. (ofte skrevet Vejning). (haandv.) vbs. til II. vegne 2.1 (ell. II. vege 1): det at vegne et søm ell. den ved vegningen dannede ombøjning ell. den ombøjede del af sømmet. Ved (heste-) Skoens Paalægning bemerkes . . Sømmenes Veining. Viborg & Neerg.HB.89. Rask. Fynske BS.67. Forinden den gamle Sko brækkes fra Hoven, maa Sømmenes Vejninger omhyggelig aabnes. Grunth.Besl.69. Enkelt Vegning . . ved een Ombøjning (dvs.: af sømmet). Træsløjd.277. Dobbelt Vegning. smst.278. daarligt “gemte” Sømvejninger. Sal.2XXII.466.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-10 19:22

nordsted

manden har vel ret eller hva ´?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 19:24

Jow jow, indimellem siger han noget rigtigt

ps. får i heller ikke mail?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-10 19:25

næh, posten er også gået itu her, sad egentlig og var igang med at spørge jer om det samme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 19:30

Så sender de nok med brevduer - igen -

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-03-10 19:56

Vegne, om at bøje søm så de ikke stikker, er også hvad jeg husker...

Troede at der var flere alternativer, som det er tilfældet med kramper, klamper, staul, ?????

Nu mangler vi vist kun fynboerne med máner, eller husker min nabo forkert?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 20:01

En mán er det ikke noget på en hest??

http://www.heste-og-andre-dyr.dk/heste.php?kategoriid=2&artid=123

men der er selvfølgelig ikke apostrof´? men udtales vist som om der er??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-03-10 20:03

Jeg tror ikke at din nabo husker forkert for min mand havde en arbejdskammerat som var fra fyn og de byggede et sommerhus i fællesskab. Óg det var morsomt, der var flere forskellige ord for flere ting. De havde hver sit ord for forskelligt værktøj.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-03-10 20:06

- når en hest har krampe, manér den inden den stauler... og så er det om at komme på den anden side af ledet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-10 20:08

Godt sagt Stouenberg

Nu er jeg med igen

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-03-10 01:00

Citat
En god krampe = dejlig tøs

En god krampe = pragtfuld hest

Måske lidt af det samme, men det tør jeg ikke sige, og slet ikke højt

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-03-10 01:02

Godt konen sover, ellers

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-10 07:54

Slet ingen maner lignende kramper fra Fyns land?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 124 point
Dato : 20-03-10 14:21

Har lige snakket med søster, den er go' nok med de der "maner" svoger er ægte fynbo og han si'r de kaldes maner

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-03-10 14:22

ps
og hvad han si'r er rigtigt

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-10 17:25

Tak for svaret Klaudi.

Så havde min nabo alligevel ret...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-03-10 17:31

Velbekommen, ja det er jeg sikker på han har

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-03-10 17:33

Det var godt nok et leifi navn det der "maner".

Det ligner overhoet ikke de andre navne. Krampe og staul. Og slet ikke sammenligneligt med materialet heller

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-03-10 09:53

En bekendt opvokset på det sydlige Langeland bekræfter at kramper også der kald(t)es maner.