/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagtbegrænsninger
Fra : TheRealDeal
Vist : 1416 gange
50 point
Dato : 19-03-10 16:43

Kære alle

Så bliver jagtiderne igen beskåret, hvad bliver det næste?
http://www.riffeljagt.com/nyejagttider2010.htm
TRD

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-03-10 20:48

Citat
Så bliver jagtiderne igen beskåret

Billedet symboliserer sådan set,at det er helt iorden. (Grådighed-Massakre).

(Ved godt det ikke er dansk).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 19-03-10 21:13

Ja, ja, ja, jagtmodstanderne gnider sig i hænderne. Men kære venner/jagtmodstandere, om få år vil i ligge på jeres grædende knæ, og tigge og bede om at jagttiden på duer bliver som i England, nemlig hele året.
Fordi duer yngler som rotter - og er forøvrigt ligeså sundhedsfarlig og smittebærende som rotter.

Bare vent, om 10 år må duer jages hele året.!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-03-10 00:31

Heidi-Ho
Citat
Fordi duer yngler som rotter - og er forøvrigt ligeså sundhedsfarlig og smittebærende som rotter.

Du rammer helt godt, men det er ikke fuldtræffere hver gang. Jeg synes at der skal skelnes mellem Ringduer, Tyrkerduer, det vi kalder Rådhuspladsduer (og som hovedsageligt er efterkommere af forvildede brevduer), regulære brevduer og endelig flyveduer og raceduer, hvoraf de sidste 2 er lidt af den samme sag.
Vi er enige om at rådhuspladsduerne er en pestilens der sviner byerne til, og endda kan være smittebærere for utøj og sygdomme, men er dog ikke smittebærere der tidligere smittede mennesker. Nu har vi dog fået fugleinfluenzaen, og det kan jo forandre sagen, selv om der ikke findes tilfælde her i landet endnu. Rådhuspladsduer, som jo er efterkommere af klippeduen, bygger KUN reder i byerne (klippelandskaber), og ALDRIG i træer, buske eller lign.
Til gengæld bygger både ringduen og tyrkerduen rede i træer, og aldrig på lofter eller i tagrender, under tagudhæng m.m.
Brevduer, flyveduer og raceduer er jo duer som er under kontrol af mennesker, som de husdyr de jo er, og er nærmest at betragte som dværghøns. Her vil sygdomme nemlig blive kureret eller behandlet af enten en dyrlæge eller i nødsfald, med øksen, for hvem ønsker hele sit husdyrhold smittet, eller være den der starter en epedimi
Ringduer og tyrkerduer er dog godt på vej til at rykke kraftigt ind i byerne, hvor de yngler i parker, haver, kirkegårde m.m., så vi kan nemt blive enige om at de skal holdes under kontrol og begrænses så de ikke bliver en plage, såvel ved deres griseri og evt. smittefare.
Brev, flyve og raceduer er allerede under kontrol, og til stor glæde for deres ejere som for det meste udnytter fødselsoverskuddet til den kulnariske oplevelse som det jo er, og evt. smuttere er vel at betragte som de smuttere der også forefindes ved hunde og katte der ser sit snit til en tur i friheden på et par timer - husk også, at tamduer der er væk hjemmefra, har det rigtig dårligt indtil de er hjemme igen.
Der hvor jeg er meget enig med dig er derfor problemerne med rådhuspladsduerne. Det er noget skab at have i byerne, og de bør begrænses mest muligt. Om de så holdes nede ved skydning eller P-piller er for mig hip som hap, men jeg ser gerne at man ikke betragter duer som kun duer - de er nemlig mange ting, og som regel velpassede og velplejede.
Hvilken duemand kan ikke glædes over en flok Birmingham Rollere der laver baglæns saltomotaler i luften, Stralsunder Højflyvere der klumper sig sammen når de opdager en rovfugl, for derefter at stige LODRET op i luften, noget ingen rovfugl kan efterkomme, Tumlerne der er rene arkrobater, eller jageduerne der brager hen over hustagene og kommer ind over fra alle verdenshjørner indtil de med et flag får at vide, at nu er det fodringstid.
Hvem kan ikke blive imponeret over brevduen der sendes i en kasse/kurv til Sicilien, slippes løs og efter et par dage er hjemme igen efter en flyvetur over Po sletten, Alperne og hele Tyskland - jeg bliver i hvertfald.
Lad os derfor holde skidt fra kanel, og derfor jagte "skrallerværket", men lade det regulære blive, og endelig ikke blande de begreber sammen.

Accepteret svar
Fra : Sandhedsvidnet

Modtaget 50 point
Dato : 20-03-10 07:06

Jeg mener det er dybt godnat at afkorte jagttiden på skovduen, der helt sikkert vil brede sig som ringe i vandet, det var bedre de fik fredet agerhøns og harer, som helt sikkert har det svært

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-03-10 08:31

En fredning er skovduen, er totalt misforstået. Lad os derimod gøre som de brave englændere, nemlig ingen fredning overhovedet !!
Jeg er helt enig med Sandhedsvidnet i, at totalfrede agerhøns og harer for en periode på f.eks. 5 år ; lad os så se til den tid, hvorledes situationen for de to arter er !

Alle de politiske beslutninger der bliver truffet om f.eks. fredninger, er formentlig gennemtænkte, men somme tider kan de respektive organisationer godt skele lidt til udlandet - vi er altså ikke de eneste i verden, der kender til vildtforvaltning. Men Danmark er efterhånden "sovset" til af foreninger, hvoraf DJ er én af de værste - man tåler ikke kritik, men gennemtrumfer alverdens byrder over på egne medlemmer - skønt kun ca. halvdelen af Danmarks jægere er medlemmer af denne pamper-organisation.
Fremtiden for dansk jagt ? Mulighederne for bedre forhold for vildtet og dermed jægerne, er svære at forholde sig til, men jeg tror vi ganske langsomt må se jagten blive indskrænket - men så er det godt vi har muligheder for at drage til vore naboer, hvis vi gerne stadig vil have de oplevelser jagten indebærer.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-03-10 09:56

Kære alle

Det er meget bedrøvende at Jægerforbundet ikke kommer ud med den slags oplysninger i det offentlige rum, det er som om begrænsningen af duejagten skal luskes igennem.
Spørgsmålet er om jagt på småvildt må vige? frem for f.eks kronvildt og råvildt.
TRD

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-03-10 10:59

Hej Asbjørn2.

Jeg indrømmer at jeg signalforvirrede lidt ved at skrive massebetegnelsen = duer.
Jeg mente naturligvis skovduer.

At skovduen er i hastigt fremmarch er der ingen tvivl om. Se bare rundt om i villahavernes træer hvor skovduen er begyndt at sætte bo - og de bliver flere og flere, for tilsidst at blive en plage for os alle sammen.

Navnet skovdue, er snart et misvisende navn.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 20-03-10 11:39

Citat
Jeg mente naturligvis skovduer.

Så er jeg glad igen.
Citat
Navnet skovdue, er snart et misvisende navn.

Det har du ret i, ligesom tyrkerduen efterhånden har fået enhver duemands gode rygte sat lidt i miskredit, og det er ærgeligt.
De forvildede byduer som også kaldes "flyvende rotter" har jeg som sagt heller ikke noget til overs for, og betragter dem som "pestfyldte vildkatte". De har ingen berettigelse i den danske fauna.
Tilbage bliver så vores ældste husdyr som har fulgt mennesket gennem umindelige tider, og hurra for dem, og deres artsforskellighed.
Jaaee, og så smager deres unger jo fantastisk, men det må blive i en anden tråd end jagt det beskrives, nemlig madlavning.

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-03-10 16:59

Tak for svaret Sandhedsvidnet.