/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Er det i orden?
Fra : Sandhedsvidnet
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 18-03-10 19:29

Er der nogen som kan give et fornugtigt svar på dette link?
http://www.berlingske.dk/danmark/jagthunde-draebt-af-skud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:35

Hmmm, hvad så med de jægere der render rundt og skyder katte????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:36

Begge dele er efter min mening en middelsvær katastrofe. Hovedparten af jægere synes bare det er sjovt at skyde katte!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-10 19:39

For mit vedkommende er jeg træt af hunde (og især deres ejere). Når "man" lufter hund, synes "man" det er ok at lade hunden rende ind på min plæne (3500 m² til den ene side), og besørge der. Det kan jeg nok ikke laste hunden for, men det giver 16 år at skyde ejeren og en bøde at skyde hunden. Så jeg valgte nok det sidste, hvis jeg havde haft en gøb.

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 60 point
Dato : 18-03-10 20:12

Fordi der er fundet 2 hunde skudt, behøver det nødvendigvis ikke at være jægere der har skudt dem.
Når det så er skrevet, synes jeg generelt, at det er noget forbandet svineri at skyde andres folks kæledyr - i det her tilfælde hunde.

Okay, okay, jeg indrømmer at der kan være uheldige hundeejere, som bare lader deres hunde terroriserer alt og alle - f.eks i skoven og på markerne hvor de jager vildtet. I disse situationer påbyder loven at man skal advare hundeejeren først - hjælper det så ikke, ja, så kan den eneste udvej være at skyde hunden.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-03-10 21:15

Nej det kan jeg ikke, det giver ingen mening overhovedet. Kan kun håbe på at politiet får fat i dem eller den som har skyld i det her.

Det er overhovedet ikke givet, at det er jægere som har ombragt de her 2 hunde, de nærmere omstændigheder er heller ikke belyst, de har åbenbart været savnet i omkring 21 dage, men at deres halsbånd er fjernet ligner kan ligne en overvveejet nedskydning af hundene.

Stadigvæk er det svineri hvis de efter nødrets regler var legalt at skyde dem, var der ingen grund til ikke at melde ud til ejeren, og fjerne indifikationen mulighederne på hundene, nemlig deres halsbånd.
Og dig 3773 røg så heldigvis ind i ca 1 år for ulovlig våbenbesiddelse, hvis du af "sparehensyn" skød hunden, du kender lige så meget til jægere, som der er hunde i hundekiks min ven.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-03-10 22:29

Ja det er ikke jægernes ærinde Sandhedsvidnet går Hvem har førts bevis for at hundene er skudt af en jæger- INGEN,men svin blot alle jægere til for selv at komme i rampelyset - tak for det Sandhedsvidne........

Der er helt klare lovregler på området og de S K A L overholdes både af hundeejere og jægere!!

Det er de ikke blevet i denne sag og det er noget svinerri....

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-03-10 23:01

Hov hov Ballemand

Fordi du har dine grunde tl at stikke i busken, så er der da ingen grunde til, at gylpe din galde udover en mand, som bringer en avis artikel frem her. Vi har da ikke noget at skjule men ønsker kun sådan en sag fuldt belyst. Katpis

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-03-10 23:04
Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-03-10 23:25

Knudsen IGEN skyder du mig og andre noget i skoene, JEG har IKKE skrevet noget om det er en jæger og det fremgår ej af artiklen bette Knudsen
Men Knudsen du skriver Der er helt klare lovregler på området og de S K A L overholdes både af hundeejere og jægere!! Hvad er det for lovregler hundeejeren skal overhold og hvad er det jægerene skal overholde?
MEN Knudsen ville du skyde to hunde der jagede med dine drivhusvagtler på dit LEJEDE jagt, hvis hundeejeren ikke har overholdt gældende lov

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 18-03-10 23:33

Citat
Hovedparten af jægere synes bare det er sjovt at skyde katte!!!!

Det ved jeg egentlig ikke om du har ret i, men jeg tror det ikke. Årsagen er en helt anden, men kan sagtens undgåes hvis katteejerne holdt deres husdyr hjemme, og så lige ville stoppe den misforståele at "en kat kan IKKE holdes inde", for gu kan den så. Det er nemlig klart bevist ved dem der holder racekatte, for de kan godt holde deres 5.000 - 15.000 kroners dyr hjemme, enten det nu er i voliere eller på anden måde.
Dog, nu jeg er inde i en jagttråd, så har jeg lige et lille tillægsspørgsmål.
Da jeg var ung måtte enhver kat skydes hvis den blev antastet et vist antal meter fra nærmeste beboelse.
Det mener jeg at der er strammet op på, men hvordan er reglerne egentlig i dag ???

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-03-10 23:50

Du bliver jo ved din Hvad jeg vil og ikke vil er sagen helt uvedkommen og det er det også om min jagt er lejet eller ejet.
En ting ligger dog helt fast jeg vil overholde loven og jeg vil kræve at hunde ejeren gør det samme.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-03-10 23:52

Asbjørn her er det der omhandler hunde og katte

Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-03-10 23:56

Knudsen vi prøver IGEN, vil DU som jæger skyde en hund, hvis gældende lov og regler i følge mark og vejfrendsloven er overholdt? Kapis

NB Husk der kan hentes POING

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-03-10 00:00

Jeg er sku` lige glad med dine poing. Men jeg vil garantere dig for,at jeg vil over holde loven

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 19-03-10 00:05

Knudsen vi prøver igen, hvad er det for en "lov" du vil overholde?
Nu antyder du også HH for at kende til folk med broget fortid du skriverNu færdes jeg jo ikke lige i de kredse så H.H. KNUDSEN vil det sige du ikke kender nogen i din omgangskreds der har brudt loven og er blevet dømt?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-03-10 00:23

Jeg kender ingen,der har begået væbnet røverri og jeg kender heller ingen,der har skudt en hund.
Deri har du ganske ret.
Den lov jeg med alt magt altid har for søgt at overholde er den i Danmark til en hvertid gældende lov og jeg er trods min høje alder da heller aldrig blevet dømt for nogen som helst overtrædelse.
( undtaget færselsloven en gang )

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 19-03-10 06:28

Nå Knudsen vi prøver igen jeg spurgte DIG om Knudsen ville du skyde to hunde der jagede med dine drivhusvagtler på dit LEJEDE jagt, hvis hundeejeren ikke har overholdt gældende lov det kan da ikke være så svært at forholde sig til eller
Nu medens du grubler over dette spørgsmål har jeg lige et tillægs spørgsmål kender du til nogen som har overtrådt jagtloven?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 19-03-10 06:56

Hvordan ser det ud med overholdelse af de uskrevne love, etik, moral etc. så ?.

Ligger dit vidensgrundlag så bedre eller dårligere, end de § love som man kan smutte ind og læse på.

Hvis det er tilsvining af jægere, der bringer en frem i rampelyset, var du 112 % booket ind på Carnegnie Hall, men din personlige bremseevne, ligger på Toyota niveau.

Vi normal begavede jægere har ikke noget at gemme på, du skriger op hver gang noget offentligt kendt, bliver bragt på banen, som om vi er krybskytter vil lever i 2010, er det Ole effekten som igen banker igennem hos dig
Du må gerne låne MIN igen bb1

Man skyder ikke andres kæledyr. Optag dem og kør dem til en godkendt pension, herefter får ejeren et klækkeligt krav.
Når han har prøvet det et par gange, er problemet løst, og man har ikke skudt en lille drengs eller piges bedste ven, det gælder selvfølgelig også for voksne personers kæledyr.

Selvfølgelig kan man i yderste konsekvens værre nødt til at anvende sin nødret, men det er meget meget sjældent at den er gangbar eller nødvendig
Sålænge vi har de luftbårene rovdyr som også er total fredede, spytter det ikke meget i bøssen at skyde en tamkat med lyserødt halsbånd.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-03-10 09:22

Det er aldeles forkasteligt at skyde hunde der er kommet lidt hjemmefra, medmindre de overfalder og skambider/dræber vilde dyr/husdyr og/eller mennesker, specielt børn ! Så ville jeg, hvor meget jeg end holder af hunde, også kunne aflive en hund som nødværge !!
For tamkattes vedkommende er jeg ligeledes imod nedskydning, det være sig i haver som i skove.
Med fare for at blive overfaldet af bb1, kan vi også indrømme som jægere, at det forkommer - det ved alle, men det gør det ikke mere rigtigt ! For at imødekomme en verbal overhaling fra "moralens vogter på Dianas stier", Bendt Ballegård, skal det også tilføjes, at det er meget få jægere der griber til denne opførsel, men det forekommer stadig !!!!! Lad os da være ærlige !

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 19-03-10 16:21

Juuuuuuuuuuuhuuuuuuuuuuuuuuuu Knudsen er der nogen hjemme?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 19-03-10 16:48

Kære bb1

Jeg kunne godt tænke mig du fik svaret Sandhedsvidnet
TRD

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-03-10 18:19

På hvad????

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 20-03-10 07:03

IGEN IGEN IGEN for en ældre herre
Citat
Nå Knudsen vi prøver igen jeg spurgte DIG om Knudsen ville du skyde to hunde der jagede med dine drivhusvagtler på dit LEJEDE jagt, hvis hundeejeren ikke har overholdt gældende lov det kan da ikke være så svært at forholde sig til eller
Nu medens du grubler over dette spørgsmål har jeg lige et tillægs spørgsmål kender du til nogen som har overtrådt jagtloven?

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 20-03-10 08:53

Kære bb1

Hvad ville du have gjort i denne situation?
http://www.sn.dk/artikel/50438:Furesoe--Raavildt-draebt-af-loese-hunde
TRD

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-03-10 12:02

Rådyret har enten været sygt, eller afkræftet på grund af den hårde vinter.

Alt andet lige er det naturens orden. Hunde stammer fra ulven, og deres jagtinstinkt er nok blevet vakt på en eller anden måde, ulven er istand til at lugte om elge eller andre dyr, f.eks er svækket af betændelkse eller lign i færten fra deres fod og de går de målbevist efter dem.

Det er ikke en opfordring til løsgående hunde, men nogen gange er livets realiteter noget andet end Disney film, når situationen lige pludselig er der.

Du kan ikke bruge nødret her, hvis det er det du hentyder til. det er jeg næsten sikker på, da der ikke er tale om husdyr.

Har ikke med selvsyn set situationen, men hvis der er tale om en sygt dyr og det tror jeg, er det vel en form for ikke legal schweisshunde aflivning af en sygt dyr, men hvor det er naturen der styrer og ikke en opringning til en schweissmand som jeg ville have gjort, hvis mine forudsætning omkring dyret er korrekte, med en efterfølgende eventuel hetz, hvor hans hund gjorde arbejdet, eller et fangstskud.

For at rydde eventuel misfortolkning helt af bordet, er jeg ikke tilhænger ukontrolerbare løsgående hunde.

Godkendelse af svar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 20-03-10 14:13

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 20-03-10 14:16

Ih, mange tak Sandhedsvidnet..