/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad med jagt med sortkrudtsvåben?
Fra : Tonganeseren
Vist : 1981 gange
500 point
Dato : 18-03-10 00:26

Har nogen erfaring med jagt på rådyr med sortkrudtsvåben. Det er jo lovligt, og hvis en riffel kan levere den krævede anslagsenergi, er det vel OK - eller skal vi lade fortid være det den var - nu hvor vi råder over moderne småkalibrede våben - som .222, .223 etc. Men der jo nogle som har taget et kvantespring tilbage - og efterstræber vildtet med bue og pil.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-03-10 00:27

Så er her chancen for at få en hulens masse point.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 18-03-10 06:23

Min mening er at vi skal bruge nutidens tegnologe til at optimere drabet på dyret og ikke forlænge drabet ved at bruge våben, som høre fortiden til

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 500 point
Dato : 18-03-10 07:18

Kender en del buejægere, og har også talt en del med sortkrudsskytterne som forøvrigt er prægtige mænd, det som normalt bliver kaldt et overskæg, er ophøjnet til mustache, som pryder deres overlæbe med omliggende områder absolut klædeligt, men er det forsvarligt hvis krudtstøv forvilder sig derop, og manden skal have ild i snaden, det kunne udvikle sig ku det.

Hvis buejægere har, og det har de heldigvis, ret til at jage så kan jeg ikke se, at sortkrudt´s riffler ikke måtte anvendes til jagt, træfevnen er udemærket, så hvis man lagde samme begræsning på sig selv, som om man skød åbne sigtemiddler kan der ikke være noget galt idet.

Jeg snakkede med en sortkrudter, enten var han usædvanlig underhøj eller også var hans bøsse usandsynelig lang de havde ihvertfald øjenkontakt, han fortalte mig at topskytter sagtnes kunne sætte en fjende ud af gamet ude på + 300 meter så selvfølgelig kan de bruges til jagt, nu er det ikke æg kontra høne, men sortkrudt kom altså først.

Det altoverskyggende spørgsmå, som desværre snart er det eneste, også for vores jagtlige organisationer er, hvordan vil offentligheden og " jeg er modstander af alt " tage imod noget sådant ?
Som et effektivt våben til jagt, kan jeg ikke se forhindringer.

Trykjagt bør forbydes, med mere end 3 deltager i nærheden af Køge bugt motorvejen eller lign. steder, hvis der er vestenvind af hensyn til forbikørende trafik.

Det er helt klart at vores pligt, at anvende den mest effektive måde til at ombringe vildtet på, min erfaring er, at det er manden bag skydevåbnet ligegyldigt snart hvor teknologisk eller ikke det er, som er den afgørende faktor for et velplaceret skud.

God dag

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-10 08:27

Jeg har ikke megen forstand på jagt men nogen på krudt.

Sortkrudt (svovl og nitrat) og røgsvagt krudt (nitocellusose) kan begge ved variation i granuleringen bringes til at eksplodere med varieret hastighed. Man kan også variere fyldningen efter projektilets masse, løbets længde og ønsket udgangshastighed. Det hele begrænses kun af våbenets styrke.

Derfor kan man i princippet jage lige så effektivt med sortkrudt. Men jeg tror dog at det mest anvendes i antikke våben, som ikke tåler stort tryk. Og så er sagen jo en anden.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-03-10 08:29

Hej Tonganeser.

Min holdning til brug af sortkrudtvåben og for den sags skyld også bue og pil er, at naturligvis kan det bruges. De mennesker der bruger de gamle våben-typer, er som regel meget omhyggelige med at undersøge, teste og udvikle deres våben, samt ikke mindst bruge dem - at våbnene er effektive er der ingen tvivl om, men de fleste af os synes nok, det er for besværligt at bruge i forhold til moderne våben.

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-03-10 18:27

Tak for svaret betterwisser. Rart med noget humor på siden. Sådan et sortkrudtskyder sviner også for meget.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-03-10 18:30

Lige en ting mere.

Ved du hvad capis betyder?? Capice?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-03-10 18:55

Du har reddet min dag, er du forresten neger, med det nick.

Selvfølgelig ved jeg hvad capis betyder. Det er en mand med prostata, som ikke kan lade alt vandet i en stor kraftig stråle.

Men Capice?? det forstår jeg ikke forstår du det.

Endnu engang tak for points, nu er man lige som noget, bare lidt ked af, at ham jeg efter bedste evne, vil gøre alt for ikke vil af med bare lidt points, griber jeg spørgsmålende forkert an