/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ballofix Broen Håndtag
Fra : maxhankat
Vist : 15974 gange
200 point
Dato : 17-03-10 17:54

Hej!

Jeg vil gerne kunne holde de Ballofixlåse, der sidder på div. vandtilførsler i min lejlighed, i orden, så jeg kan lukke og åbne for vandet, hvis der skulle opstå behov for det. Men den skrue der sidder i Ballofix-låsen sidder meget meget fast, og nu ville jeg spørge, om der er nogen her i Kandu, der ved, hvor man evt. kan købe de små "hånddtag", som man kan skrue i "låsen", så den er nemmere at åbne og lukke end med en skruetrækker.

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-10 17:58

Du køber bare en Unbracko nøgle der passer (5 mm)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-10 18:39

Nu er det ikke alle gamle bakkofig, som er til "unbraco" sekskantnøgle.

Min erfaring er at de alle med tiden gror fast.
Ved brug af skruetrækker er det vigtigt at den passer præcist i kærven og fylder den helt ud.
kærven renser man først for maling og gammel skidt med en lille fin skruetrækker.

Jeg tror ikke man kan sætte håndtag på ballofix, som ikke er født med det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-10 19:28

Citat
Nu er det ikke alle gamle bakkofig, som er til "unbraco" sekskantnøgle.

Det har du da ret i....

Nogle er sågar firkantede....

Og de 5 mm er vist heller ikke ens for alle....

Men uanset alt dettte er det et spørgsmål om at få en "nøgle" der PASSER - den smutter ikke som en skruetrækker...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-10 19:57

Det allerbedste til balofix ventiler er 6 kant nøgler (unbraco)

5 mm. er til 3/4"
3 mm. er til ½"

Desværre bliver de knoklespændt i samlingerne og bliver stramme i kugletætningen.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 17-03-10 20:26

Taj for alle svar.

Desværre kan man ikke bruge en unbraconøgle. Det drejer sig om noget der kaldes et håndtag, som er lavet af bakelit eller lignende, og der er en lille gennegående skrue, der skal skrues ind i det forcrromede låse-stykke på vandrøret, hvor der er en kærv til en skruetrækker.
Det kan ses her:
http://www.topvvs.dk/produkter/vand-og-varme/ventiler-mm/ballofix/vis/29569

Desværre sælges de kun i større mængder ad gangen, og jeg skal kun bruge 3 eller 4, så jeg tænkte, at der måske var nogen, der vidste, om de kan købes stykvis i et eller andet byggemarked eller lignende.

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-03-10 20:26

Citat
hvor man evt. kan købe de små "hånddtag", som man kan skrue i "låsen", så den er nemmere at åbne og lukke end med en skruetrækker.

Refi og Ejvind

svarer I overhovedet på det der bliver spurgt om ??

Jeg sidder også her og venter på et godt svar - kan det overhovedet lade sig gøre på de gamle ballofix ??

Der bliver skrevet "skrue"- til skruetrækker i den nuværende ballofix. ??? Jeg har ikke en ballofix til skruetrækker, men dem til umbraconøgler og ville også hellere have dem med de små håndtag, men havde ikke i min vildeste fantasi tænkt om det var noget der kunne sættes på - tror det ikke.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 17-03-10 20:27

Jeg mente TAK for alle svar

Joan

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-03-10 20:39

http://handyman.dk/debat/vis.asp?id=2745

der er et lille råd her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-10 20:52

Disse håndtag er INTET værd hvis hanen blot er det mindste stram - du overdrejer/ødelægger simpelthen håndtaget og er alligevel nød til at pille det af for at lukke/åbne

Citat
Refi og Ejvind

svarer I overhovedet på det der bliver spurgt om ??

Det gør vi da i aller højeste grad

Kom lige med et billede af den hane - ikke af håndtaget

http://vvs-eksperten.dk/index/ballofix-113

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-10 20:59

Det er lidt svært at svare, når der findes flere typer ballofix.

Det er en dødssynd at benytte skruetrækker.
Er der sekskanthul så brug en sekskantnøgle 5mm. til 3/4" og 3mm. til ½"

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 17-03-10 21:00

smuller54
Tak for handyman-råd, det har jeg set, men vi her i huset kan ikke få det til at virke.

Vi har faktisk et af de der "håndtag", som jeg omtaler, og i det er der et gennegående hul i til en lille skrue, som skal skrues ind i et lille hul, der findes midt i kærven på den skrue, man ellers kan dreje op og i med en skruetrækker. Det virker for så vidt meget godt, men vi kan ikke bruge "håndtaget" i de andre låse, fordi det også sidder helt fast, der hvor det sidder, men det kan da i det mindste godt dreje den store skue, der hvor det sidder(fast).
Vi har det lige som ham, der bander over den "fastfrosne" skrue, hos Handyman.

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 17-03-10 21:04

Eyvind.

Du siger:
Citat
"Det er en dødssynd at benytte skruetrækker".

Og det er lige den dødssynd, vi har begået tidligere.

Joan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-10 21:11

Citat
og i det er der et gennegående hul i til en lille skrue, som skal skrues ind i et lille hul, der findes midt i kærven på den skrue

Det er KUN for at "håndtaget" ikke skal falde af - det har INTET med lukkefunktionen at gøre....

Og ved den mindste modstand er det alligevel KUN håndtaget du drejer (det er plastic) - ikke balloen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-10 21:13

Fat en "rørtang" nu den alligevel er ødelagt - og få den ballo skiftet snarest

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 17-03-10 21:54

Ja refi, det er jo det vi skulle, nemlig skifte de gamle installationer ud, men vi kan ikke gøre det selv, og håndværkere koster en bondegård, så vi ligger lidt i dvale en lille tid endnu, men det bliver jo nok det, det ender med suk!
Men vi kan jo også bare lade det være som det er, vi er nok de eneste i vores hus, der prøver at holde de der låse vedlige.

Mvh
Joan

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 17-03-10 22:19

Som Refi skriver eet eller andet sted, det nytter ikke at bruge håndtaget på en kuglehane der sidder fast, håndtaget bliver bare ødelagt.
Fejlen ved Broens ballofix er at kuglelåsen er lavet af messing, så når den sidder fast høvler unbraco nøglen nøglen (stål) rundt i kuglen eller håndtaget knækker.
Der findes mange forskellige fabrikater af såkaldte Ballofixer, og Broen var vistnok den første,
som så er blevet kopiret masser af gange.
Mange fjernøstlige fabrikater bliver solgt i Danmark hvor prisen svinger fra ca. 4kr. pr.stk. og op til
80kr. pr stk. for de vest fabrikerede.
Hvis I skal ud og købe en ballofiks en dag, så køb en "Frese", den er helt igennem af rustfrit stål,
og jeg er aldrig stødt på een, der var vrøvl med, og så har den også en kraftig skrue af stål, til at åbne og lukke med.
Hvis I absolut skal lukke for een der sidder fast (det skal man helt sikkert) så find ud af hvor hovedhanen sidder, hvis det her går galt:
Så skal der lidt rigtig placeret vold til, fat en skruetrækker der er lidt større end end sekskanthovedet der sidder nede i ballofixen, 2-3 præcise hårde slag, så har skruetrækkeren fat i materialet, og du kan lukke for den, (hvis du er heldig), der kan også ske det, at vandet står i en stråle ind i øjet på dig, og så er det der skal improviseres.
Hilsen Keldd.....VVS

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 17-03-10 23:26

Tak for svaret Keldd.
Det var en god oplysning, for så ved vi da så meget mere om det system og gør ikke mere ved det i denne omgang. Vi skal ikke nødvendigvis lukke for de låse men vil bare gerne holde dem i orden, så vidt som det er muligt. Vi har i alt 8 af dem og de fleste kan vi stadig åbne og lukke for vandet på, men et par af dem har sat sig godt fast. Men ligefrem bruge vold mod de tingester og risikere at få et ufrivilligt brusebad, eller en våd sok, det vil vi ikke gå i krig med.
Nu vil vi tale med bestyrelsen i vores ejendom for at høre, om der kan gøres noget ved det, da det samme gælder for 9 andre lejligheder i vores hus.

Mvh
Joan og gemal
Tak for alle svar!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-10 08:40

maxhankat:
Selvtak.
Få en fagmand til at ordne det, men få en pris først, ellers får du en overraskelse,
helt sikkert.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-10 08:41

Maxhankat:
Selvtak.
Hvis Ballofixerne skal skiftes i en etagebeboelse, lad en fagmand ordne det, men få en pris først,
ellers får du helt sikkert lidt af en overraskelse.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-10 08:42

Lidt dobbeltkonfekt...sorry
Keldd

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 18-03-10 09:39

OK med lidt dobbeltmoral, når det bare er vel ment.

Vi har som sagt en bestyrelse i huset, som tager stilling til evt. reparationer og fornyelser og også prioriterer, hvad der er mest påkrævet. Formanden for denne bestyrelsen er utrolig prisbevidst og har mere end een gang reddet os fra gedigne udgifter ved at finde frem til et billigere tilbud, når en reparation eller lignende var påkrævet, så han skal også nok tage hånd om udskiftningen af ballofixerne, når den tid kommer. Personligt sysnes jeg,det ville være en god idé at få det lavet for at undgå evt. vandskader. Hvis der opstår en læk et eller andet sted i huset, er det jo bedst, at der kan lukkes så sæt på lækken som muligt; eller hvis man f. eks. skal have installeret en ny vaskemaskine at kunne lukke for vandet lokalt i stedet for at lukke på hovedhanen, og dermed undgå at genere de andre beboere.
NavnetFrese har vi noteret os. Tak igen for din udførlige information.
Mvh
Joan