/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Fjerner I lakken
Fra : betterwisser
Vist : 5102 gange
50 point
Dato : 15-03-10 07:20

Fjerner I lakken når I køber ny eller brugt rffel eller haglgevær.

Jeg bryder mig ikke om det skinnende look og syntes et skæfte er bedre tjent med, en god gammel oliebehandling.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 15-03-10 07:57

Lægge mine gøbber i koncentereret kaustiksoda, det fjerner det meste -

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-03-10 08:58

betterwisser velkommen med et seriøst spørgsmål..
Der er dog nogle ting du skal tage dig i agtfor- hvis du vil fjerne skæfte lak - ligesom der er det hvis man vil brunerer.
Derfor lønner det sig ikke at ekspermentere selv.
Derfor er spørgsmål her igrunden intet værd,man er nød til at stå med hver enkeltbøsse i hånden for at kunne rådgive rigtigt.
Jeg har virkelig oplevet mange fine våben også historiske næsten være helt ødelagte fordi "Kloge Åge" har forsøgt sig.
Hos bøssemageren ( Og han var uddannet bøssemager ved forsvaret ) fik jeg udleveret et gammelt skæfte,at øve mig på og der gik lang tid inden jeg fik lov selv.
Det er bestemt ikke alle skæfte træs typer man med fordel kan fjerne lakken på, hvis det er et kønnere skæfte man ønsker.....

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 50 point
Dato : 15-03-10 09:42

Hej betterwisser. Jeg spurgte om det samme engang i tidernes morgen.
Centerpoint kom med en god vejledning som lige har sakset til dig.

Mine våben blev dødhamrende flotte.

Citat
Hej Tonganeseren.
Du ved om nogen, jeg hader at blive skamrost. Men rigtigt er det, at jeg har fået et hæderligt resultat med min riffel.
Man har vel lov at være heldig - bare engang imellem.

Hej Heidi-Ho.

Allerførst vil jeg sige, sikken dog en forfriskende måde at skrive indlæg på.
Jeg må indrømme, jeg har sommetider grinet så tårene har trillet ned ad kinderne.
Jeg har også opdaget - ved en tilfældighed - at du florerer på KANDU'S politiske debatside.
Dog lidt mere seriøs, end du sommetider er på jagtsiden - ikke sådan at forstå, det med lakken ikke er seriøst nok - det er det i allerhøjeste grad.

Du skriver forøvrigt, i et indlæg på den politiske debatside, at du er af hankøn - det har jeg godt nok haft på fornemmelse... slubbert!!!!

Nå, men det var det med aftagning af lakken.

For at få et godt resultat, skal man nyde at arbejde med træet - at det er noget man har lyst til, og
noget man har tålmodighed til. Det er en proces der tager mere end halv dag.
Jeg bruger hverken zieklinge eller glasskår til at tage lakken af med, men knivsblade fra en stor hobbykniv. Når bladet er begyndt at blive sløvt skifter jeg til et nyt.
3 -4 blade går der til, pr. våben.

Pkt. 1. Adskil basculen fra kolben og ligeledes alle metaldele fra forskæftet.
Her er det en rigtig god ide at have en bøtte til dele fra forskæftet, og ligeledes dele fra
basculen. Man får så nemt ved at bytte rundt på hele buletjavsen.

Pkt. 2. Nu kommer det sjove, og derved også den del hvor det kræver din fulde koncentration.
Spænd emnet op i en skrustik. Såfremt skruestikken er af metal, læg nogle klude imellem
træet og kæberne - eller bliver der hakker i skæftetræet - det pynter ikke ligefrem på det
færdige resultat.
Nu tager du knivsbladet og trækker ind mod dig selv i hele skæftets længde - og aldrig,
imod åretegningerne. Derved tager du lakken af. Du skal måske trække 3- 4 gange før alt lak
taget væk. Men HUSK!!!! Tålmodighed, tålmodighed og tålmodighed.

Pkt.3. Når nu al lakken er trukket af skal vi hen og slibe. Dvs. i dit tilfælde hvor der var hakker i
lakken sidder der lidt lakaflejring lidt dybere i træet, og det er dem du lige skal koncentrerer
at fjerne. Til den proces plejer jeg at bruge sandpapir korn 120. Nu sliber du træet - og hele
med årene i træet. Når du så synes at der ikke er mere at slibe efter skal træet vaskes.
D.v.s. du skal vaske at gammelt olie og snavs ud af træet. Det kan med held gøres på 2
afvaskninger. første gang træet skal vaskes bruger du malergrundrens (pissegodt) ind ved
køkkenvasken med træemnerne, på med grundrensen, bare i fuld koncentrat Brug bagsiden
af en skuresvamp til rigtigt at skrubbe træet med. Når du er færdig med første vask skal
træet tørres. Husk lige at tørre træet godt af i et håndklæde inden du stiller det til tørre.
sæt endelig ikke træet til tørre i solen, eller op ad en varm radiator/kakkelovn, men på et
varmeneutralt sted. Såfremt træet får for meget varme kan det godt slå sig.
Når så træet er nogenlunde tørt skal det afvaskes igen, men denne gang i trærens. Her kan
jeg anbefale en god trærens, nemlig FAXE TRÆRENS, det er pissegodt. Samme fremgangs-
måde som med grundrens.
Nu skal træet igen tørres i et varmeneutralt sted, men denne gang i mindst et døgn - altså
træet skal være helt og aldeles tørt inden du på begynder den endelige slibning.

Pkt. 4. Når nu træet er tørt skal det slibes. Start med korn 200, dernæst 400, 600, 800 og til
allersidst bruger du vandslibepapir korn nr. 1000 nul mere slibning.

Pkt.5. Nu skal træet have olie. Her ved jeg godt alle næsten alle sværger, enten til skæfteolie med
alkanorod - eller måske linolie. Men jeg bruger en rigtig god gulvolie fra Faxe. for det første
bliver skæftet silkeblødt og mættende at røre ved, og uden det føles fedtende.
Brug en svamp når du olierer træet Kør i bløde cirkelrunde bevægelser.
Jeg garanterer dig, at du fåer et skæfte der siger spar 2 til alt.

OG HUSK!!!!! OLIEKLUDE/SVAMPE destrueres når du er færdig med at bruge dem
De er selvantændende.

Heidi, når du er færdigt med projektet så skriv ind og fortæl om resultatet.
Held og lykke med det!!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-03-10 13:38

Jeg spørger om " fjener I lakken ".

For mig og måske andre, har mit ? måske værdi, så undlad den bydemåde BB1.

Jeg gør det, og har gjort det på mange af andres skæfter, og altid med et bedre resultat en det oprindelige. Grimme slagmærker hvor vand er trukket ind under lakken, og misfarvet træet f.eks. er væk og skæftet får et silkeglat grif og træets åreforløb kom helt til sin ret.

En omhyggelig læmand, gør mange gange et meget bedre arbejde, end en stresset bøssemager, som har skæftearbejde som en venstrehånds beskæftigelse. Bare det at se stoltheden i en gør det selv mands øjne, når han visser resultater frem efter en smule vejledning, er bedre end at se hans udtryk når kan ser fakturaen fra bøssemageren og den mangler den sidste times finpudsning.

Laver selv udtræk af alkanorod så man kan regulere farvedybden. Kan bestilles hos Matas

Forøvrigt hvis et skæfte er lavet af en finsk brændeknude ( den kan nu også have sin charme ) er bejsen opfundet.
Det er en udemærket beskrivelse af hans fremgamgsmåde, som Berthelsen kommer med.
Jeg er så gået over til at bruge en meget stiv børste og vand til at fjerne lakken med, og mindst muligt mekanisk påvirkning ( netskæring m.m. ), men respekt for hvordan den enkelte gør sine ting.

Jeg har nu meget respekt for folk som selv tør gå igang, og i de fleste tilfælde med fine resultater.
Jeg fik så lov til at øve mig på en 25 tusinde kroner ting for år tilbage. Jeg kan godt forstå, at der er gået mange af militæres skæfter til, før resulatet blev godt gamle Garn gevære har ikke ligefrem rosentræes glød og får det næppe.

Jeg har desværre set mere svineri fra de kære bøssemagere og våbenhandlere end godt er.
Så deres glorie trænger netop til en kraftig oppudsning, men her er der brug for en stor vinkelsliber, og nogen gange kunne man forledes til at tro, at de bruger en sådan på ens våben.

Jeg vil gerne poientere at skydevåben for mig, er et værktøj og ikke en pynteganstand, men derfor skal det være vel vedligholdt.
Tak til HH for ulejligheden med at finde " recepten " fra Tonganesren.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-03-10 14:00

Vedlige hold er en ting noget andet er lak fjernelse..

Hvis du vil være skyld i at nogle ødelægger deres gevær totalt,så er det dit problem og hvis det er din mening,at et godt råd er byde måde,så er det også KUN dit problem.

Jeg kender til hudløshed Tonganeserens resept og ikke en gang den holder en meter.

Du nævner ridser - hvordan vil du fjerne en dyb ridse i et stykke træ???

Desuden så generalisere du helt vildt - der findes også specielle skæftemagere, selvom uddannelsen ikke længere eksistre - så alt i alt mit indlæg om, at man skal padse på ikke at kaste sig ud i noget,hvor man ikke kan bunde blot fordi "en kloge Åge her" kommer med nogle gode råd - den holder..

Nej, giv mig skæftet i hånden, så skal jeg fortælle hvad der kan gøres ved det!!!!

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-03-10 14:02

Citat
Tak til HH for ulejligheden med at finde " recepten " fra Tonganesren.

Nu når ret skal være ret, så er recepten fra Centerpoint - ikke fra Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-03-10 14:07

Citat
Nej, giv mig skæftet i hånden, så skal jeg fortælle hvad der kan gøres ved det!!!!
nøjagtig disse ord, sage konen til mig igår.....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-03-10 14:15

Fik du fjernet lakken?
Blev det gjort med håndkraft eller var det et syrebad?
----------------------------------------------
Se nu bliver jeg straks angrebet for ikke at følge emnet, men altså H.H. bad selv om det!!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-03-10 14:19

Et olieret skæfte ser knagende godt ud, og Centerpoints geværer har jeg set. Smukt arbejde, og de ligner noget fra den fineste skæftemager.
Tidligere brugte jeg Nitro lakfjerner, som er meget nænsom ved træværket, men med Centerpoints produkter i baghovedet, kan jeg kun anbefale processen - som den er beskrevet.
Men derudover sætter jeg også pris på en gedigen lakbehandling. Den er vandafvisende, og skæftetræet "slår" sig ikke, så længe lakken er intakt. Men kommer der ridser i lakken, må eneste løsning være at oliebehandle skæftet; og selv om Centerpoints gulvolie er hundedyr, kan behandlingen betale sig - og så kan man alliere sig med andre jægere om anskaffelsen.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-03-10 14:53

- jeg afleverede mit grej på nærmeste politistation, så var jeg fri for alt det bøvl...

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-03-10 16:16

Jeg bruger også centerpoints metode, det virker jeg hader blanke skæfter

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-03-10 16:36

- Og som sagt, jeg fik naboen til at ordne et par af mine våben. Fint arbejde.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-03-10 19:44

bb1 også her på sitzen, er du bare en lille usel mandsling, som har mistet ethvert begreb om anstændighed, at du så også ikke har en skid begreb om almen jagt og våbenkendskab er soleklart.
Af natur er jeg normalt en mand med store tolerance overfor det mest levende, og egentligt ikke ønsker at fratage menneskes ret til at argumentere, men du er efterhånden uden for kategori, søg du prof hjælp for din bandsatte ensomhed, gud nåde din kone og hunde, hvis det du syre af her, er standard for hjemmelig hygge.

Du skal ikke svine alle folk til, nedgøre dem og rode efter deres private adresser samt mail adresser, for at du kan svine dem til på deres private adresser, men hvis du finder frem til min er du da meget velkommen, ring først så er helt sikkert hjemme min fine ven.

Kan du ikke finde kammertonen, bliver du også blacklistet herfra din tumpe, at en seniormand vil være sådan en opførsel bekendt.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-03-10 19:55

- der for er `en betterwisser Blacklistet fra mine tråde! Ingen vil finde sig I sådan engang personfnidder-ville du????

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-03-10 17:17

BB1

Du har sgu' kun dig selv at takke for dine problemer - betterwisser er i sin gode ret, da også han finder din facon for "sjov", ligesom en stribe andre efterhånden har gjort - så kik indad, lille Ballegård

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-03-10 17:31

bb1 er et lysende eksempel på en "mand" der aldrig bliver hustrumorder... De skyder sig selv inden!!!

- der er godt nok gået en stribe sikringer i hovedet på ham...

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-03-10 17:39

Hvad med jordforbindelsen?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-03-10 17:52

"jordforbindelsen"? - han kender ikke sådan nogle fremmedord...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 20-03-10 02:15
Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 25-04-10 10:35

Tak for svaret Heidi-Ho.