/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
trådløs netværk
Fra : gril
Vist : 806 gange
300 point
Dato : 14-03-10 19:12

Hvad skal jeg vælge…

Jeg vil godt ha noget trådløs netværk så jeg kan delle mit internet internetforbindelse og lave netværk mellem 2 computer. Men jeg ved ikke hvad det hardware jeg skal bruge skal hede er det en hub eller en rutter eller hvad skal det hede

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 310 point
Dato : 14-03-10 19:15

Du skal have en trådløs router.
vh Ben

Kommentar
Fra : gril

Dato : 14-03-10 19:40

oki har du/i nogle forslag til hvad jeg skal købe

Max pris 300kr

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 20:11

Det er lidt lige meget hvad du vælger, da de allesammen idag kan det samme i den prisklasse.

Der er ingen grund til at købe de dyre, da det er kun er intternt loklat man kan få glæde at høj hastighed. Og det kan man som alm. eller lille netværk ikke mærke.

Netgear har være solgt i FONA ned til 100 kroner på et morgentilbud og de kan vist købes til 299,-

Hvis man i sin bærebare har trådløst-netværkskort, skal man bare sætte dyret til jævnfør brugsanvisningen - og huske at sætte sikkerhedsopætningen. Når du kommer dertil er opsætninge forklaret hundredvis af gange her på kandu og dette kan findes i besvarede spørgsmål.

Men der er lige meget om du køber Netgeat, linksys, eller andet mærke, når de kan det samme.

vh Ben

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-03-10 21:46

300 Kr er nok lige lidt nok. Men et godt kendt mærke vil være at fortrække, og gerne med Draft-N, så du er rimlig sikker på fremtiden. Hvis du så også kan få en router (rutter) med USB printerserver, vil det være perfekt; så skal du kun have en printer, der kan betjenes fra alle maskiner i netværket.
Vælge en Linksys eller D-Link, så har du noget der er godt. Der findes alt for meget skrammel på dette maked.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-10 23:29

Du kan faktisk godt få en trådløs router til under 300 kr. :
http://5z8.info/linked-in-of-sex_u3j0w_hookers
jeg ville vælge D-Link DI524 til 264 kr. sådan en har jeg nemlig selv, min har printserver indbygget og koster så lidt mere end den uden printserver som er vist i linket ovenover

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-03-10 23:45

Jeg ville vælge en Netgear. De er lette at sætte op, og har altid virket fint og efter hensigten.
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark/NGWGR614IS/netgear-tradlos-router
Den holder da prisen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-03-10 00:03

Ja meningerne er mange!
Jeg har selv lige købt en D-Link DIR615 med draft-N.
Den gamle router udåndede efter ca. 8 års konstant drift.
Den har væsentlig kraftigere signal end den gamle, og har endnu flere muligheder, som jeg piller ved for tiden. Den kostede 349.- i ElGifanten

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-10 00:36

Enig Severino.
Har selv en Linksys der har kørt i mange år, uden problemer. Jeg har bare hørt andre der har haft problemer med Linksys. Min erfaring er at Netgear er meget ukompliceret at arbejde med for en nybegynder af dem jeg har arbejdet med.
Jeg har ikke arbejdet med D-link. Kender en der havde problemer med en D-link, men det kan meget vel være hans egen skyld, kender jeg ham ret. Så jeg kan og vil ikke sige noget skidt om D-link.
Netgear er nem og billig er min erfaring.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-10 20:05

Du SKAL vælge en med N standard. Den kører hurtigere og har væsentlig længere rækkevidde end G standarden. HVis jeg nu skulle vælge ville jeg se efter en Trendnet. De er ikek de billigste, men det snurrer og er MEGET driftsikre. Jeg har tidligere haft både D link og Linksys, men de kan altså ikke være med.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-03-10 20:10

Fx. denne router

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=489239

og et usb netkort

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=673405

De virker med det samme er utrolig lette at opsætte og tjek lige netkortet igen. Småt med godt.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-10 22:25

Det er også OK, så skal du bare sikre dig at computerne har N standart for at udnytte det.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-03-10 23:20

Hvis vi skal holde os til gældende regler, så er det kun lokalt, at man kan udnytte den høje hastighed, uanset om man køre B/G/N=A.
Ud på internettet er det din udbyder af internet, der sætter grænsen for hvor hurtig du kan up-loade og down-loade.
Rækkevidden på N = A på 5 GHz, må have en udstrålingseffekt på 1 watt, hvor B og G kun må have 0,1 watt.
Da rækkevidden forkortes med den højere hastighed på 5 GHz, så har det været nødvendigt at øge effekten til 1 watt, og herved rækker den længere. Heri fordelen, men denne hastighed er også mere sårbar over for forhindringer somtykke mure m.m.
Det er jo en af de fysiske love, som vi mennesker ikke bestemmer over, men må finde os i.
For at udnytte de 5 GHz, skal der også være 5 GHz netkort i pc'en, ellers vil den nøjes med de 2,4 GHz.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-10 23:23

Fijala glemmer at der er en maxpris på 300 kr. og glemmer at fortælle om N standarden, at det er noget som spørger IKKE kan bruge til øge hastigheden på internettet, der kan de "gamle" sagtens være med, N standarden giver lidt bedre rækkevidde og større hastighed computerene imellem - hastigheden på internettet bestemmes af den hastigheds som er købt af udbyderen, så hvorfor rådgive som om det er et større firma som spørger
D-Link og Netgear er nogle af de mest solgte til hjemmenetværk og de er meget stabile og holdbare

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 16-03-10 00:20

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 26-03-10 18:42

Tak for svaret Benjamin.Hansen.