/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Brunering
Fra : HFranzen
Vist : 5756 gange
100 point
Dato : 14-03-10 18:42

Goddaw med jer

Hvordan får man den bedste brunering, har nemlig en gammel Aya, som trænger til en tur?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-03-10 19:06

Ved at sende bøssen til en bøssemager,der kan sådan noget....

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 14-03-10 19:11

Du Ballegård som sædvanlig skriver du bare noget uden at komme med et svar eller et forslag, du er hermed udelukket.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-03-10 19:22

Jeg plejer at bruge en god omgang Gori - det går man aldrig galt af.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 14-03-10 19:41

Har hørt der findes to forskellige brunerings former hvad er bedst?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-03-10 20:00
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-10 20:01

Forkromningsanstalter laver brunering.

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-10 20:03

Brunering af geværer på amatørbasis er en spændende hobby. Få fat i et medtaget gevær og omdanne det til et fint gevær med en fin finish er noget af en opgave, som kræver en del arbejde. Først skal geværet skilles ad, så skal det slibes og derudover poleres, og endelig bruneres.

Opskriften på bruneringsvædske har og stadig er, de gamle bøssemageres hemmelighed, men jeg har fundet nogle i en gammel bog udgivet af teknologisk institut i 1963. Dem får i senere nogle af.

Der findes forskellige kemikalier i handelen som er udmærkede, og det er også disse geværfabrikkerne bruger i dag. De gamle hanegeværer var bruneret med antimonsmør, dette gav en brun overflade, og dette passer sig til de gamle geværer, men til nyere geværer skal man bruge en vædske der farver metallet blåsort til sort.

Inden geværet adskilles er det en god ide at bemærke nogle ting. Se efter hvilken brunering der er brugt, er den brun, grå, blålig eller sort? Farven på skæftet er også vigtig, er der brugt klar eller mat lak? Det gælder jo om at komme så tæt på originalen, som det overhovedet er muligt.
Er der defekte dele repareres de, mangler der nogle ting kan de fremstilles hvis det er muligt.

Rensning af gevær:
Geværet skilles så meget det lader sig gøre, gamle geværer kan imidlertid godt være rustet så meget sammen i lås m.m. så det ikke lader sig adskille uden at det går ud over skruer gevind m.m. Lad være med at skille dem helt ad hvis det er tilfældet.
Når geværet er skilt ad, er det tid til at slibe eventuel rust så meget i bund som man synes er nødvendig af hensyn til den færdige finish. Små ridser og gravrust vil kunne ses i det færdige resultat, så det er forarbejdet der er det vigtigste. Jeg glasblæser de dele som jeg kan, det er det hurtigste og det giver et flot resultat samtidig med at eventuel gravrust bliver renset i bund.
En lille håndslibemaskine ( Dremel el. lign.) med en fin roterende stålbørste er meget anvendelig til kroge og riller.
Efter glasblæsningen skal der slibes med fint sandpapir korn 280, og efterfølgende med korn 350 og sidst med fint ståluld, så er overfladen glat.
Glasblæsningen har den fordel at man får renset ind i alle kroge, og der hvor man ikke kan komme til med sandpapir bliver overfladen dog så glat at det ikke ses ved den færdige brunering.

Efter at alle dele er slebet og poleret skal løbene renses og poleres inden i. Er de angrebet af gravrust og større anløbninger kan man godt slibe dem inden i med en rundstok med en slidse i og et stykke fint sandpapir (korn 220 og efterfølgende korn 600 eller meget fint vandslibningspapir) snoet rundt om og en boremaskine til at snurre anordningen rundt.
Når arbejdet synes tilfredsstillende smøres løbene indeni med våbenolie og enderne tilproppes med et par gummipropper eller rundstokke tilpasset i tykkelsen, således at der ikke kan trænge brunerings vædske ind i løbene under bruneringsprosessen.

Inden bruneringen skal emnerne affedtes, og dette er meget vigtig, da bare den smule fedt som fingrene afgiver er nok til at bruneringsvædsken ikke virker de steder hvor man har taget med fingrene.
Man kan koge emnerne i 5 til10 minutter i vand tilsat ....50 gram Trinatriumfosfat, 50 gram natriumhydroxid, 25 gram natriummetasilikat opløst i 1 liter vand....., eller man kan købe færdig vædske (indkøbsliste kommer sidst på siden). En anden mulighed er kridt opslemmet i vand som en tyk grød som smøres på våbendelene og børstes af når det er tørt.

Brunfarvning til gamle geværer:
100 gram olivenolie,
10 gram antimontriklorid.
Ved sammenblandingen skal man opvarme olivenolien svagt. Opløsningen stryges på de vel afpudsede og vel affedtede våbendele med en lille svamp eller en tot vat. Overstrygningen gentages nu med med nogle timers mellemrum, idet man afbørster det dannede overtræk med en ganske fin børste, indtil den ønskede farve er nået (10 - 12 gange er ikke ualmindeligt). Jo tiere og tyndere man påstryger bruneringsvædsken des smukkere bliver resultatet.

Blåsort farve:
40 gram ferriklorid,
4 gram kobbernitrat,
80 ml. koncentreret salpetersyre,
vand til rumfang 1 liter.
Bejdsen påføres de rensede (evt. ludkogte ) geværdele i et meget tyndt lag. Temperaturen må under denne proces, der kræver en del øvelse, helst være lidt under stuetemperatur, og luften må være fugtig, således at laget tørrer langsomt. Påstrygningen og forholdene må være således at der sker den mindst mulige forkobring af våbendelene. Efter henstand i nogle timer - evt. til næste dag - koges delene i rent vand i 10 minutter, eller den hænges til dampning i et lukket rum med damp, hvad der giver en endnu mere ensartet mørk farve. Herefter afbørstes der let med en børste evt. en roterende fin blød stålbørste tråde 0,08 til 0,01 m.m. børster. påstrygning, henstand og kogning gentages nu 5 til 8 gange indtil farven er tilfredsstillende.

Ovenstående blandinger kan bestilles på apoteket.

Den næste metode er baseret på et færdigt produkt som bruges i industrien, og som kan købes over nettet på adressen Thomsen & Co.

Sortbrunering med Black King proces:
Til affedtning: Jen.
Til brunering: Black King.
Til oliering: Protec 50.

Affedtning: Neddypning i "Jen" i ca. 20 minutter, Jen gøres mere effektiv ved opvarmning til 35 grader C. derefter skylles i rent vand i 30 sekunder. Er det køligt hvor man står og arbejder, kan der skylles i varmt vand, så tager emnerne hurtigere imod bruneringsvædsken.

Brunering: Neddyp i en 25 % Black King opløsning ved en temperatur mellem 15 og 25 grader C. Dyppetid mellem 5 og 15 minutter. Jo mere åben overfladen er jo kortere tid. det mest almindelige er 8 til 12 minutter. Derefter skylles i rent vand i 30 sekunder.

Efterbehandling: Uden at røre og aldeles omgående, dyppes emnerne i vandfortrængende (protec 50) eller vandemulgerende (Proseel) olie. Andre kan også anvendes.
Dyppetid ca. 5 minutter.
Herefter lufttørring og afdrypning i mindst 20 minutter. Bedst vil det være hvis tiden forlænges, til de rusthindrende additivers bæremiddel er afdampet af sig selv. (Olien er tørret op).

Uanset hvilken metode man anvender, er det vigtigt at man bliver ved med at komme olie på våbendelene som nu skal mættes inden bruneringen er rigtig effektiv, op til et år skal man regne med at olien ligefrem opsuges i metallet.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-03-10 20:08

Hej HFranzen

Brunering findes ganske rigtigt som hhv. kold og varm(saltbrunering) brunering. Lad være med selv at begynde på at lege med kemikalier, men overlad det til specialister. En god bøssemager bør kunne gøre det, men også el-galvaniserings-virksomheder mestrer teknikken. Alt afhængig af hvor meget du vil ofre på din gamle AYA, skal du vælge en salt-brunering - den holder i mange, mange år ved almindelig vedligeholdelse.

http://sortoxydering.dk/dk/, kan du finde lidt om processen.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 14-03-10 23:03

Lige et tillægsspørgsmål, den aya president jeg vil have bruneret er det ligegyldig hvilken bruneríng jeg vælger?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-03-10 07:36

Hvis man får blod på bruneringen og man ikke ser det og får det af med det samme, er der næsten umuligt at fjerne, man har ligesom men fornemele af at det æder bruneringen.
Har du nogen gode ideer HH, da det lyder til du har fod på det her emne.
mvh

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-03-10 07:55

Min erfaring er ligesom din, betterwiser. Har man fået blod på sine våben skal det tørres af igen så hurtigt som muligt.
Jeg gjort følgende til en vane inden jeg sætter mine våben i garage efter brug, at rense løbet indvendigt og tørre de ydre dele af med en olieklud.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-03-10 08:04

En glimrende vane. Jeg fik det her fingeraftryk på en bukkejagt i Sverige, hvor det var enormt varmt og jeg skød en buk om morgene, om aftene havde det brændt sig fast allerede, eller nok på en eller anden måde oxydret sig igennem bruneringen.

mvh

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 15-03-10 09:46

Til HFranzen.

Din AYA President er mange penge værd, naturligvis afhængig af stand, så lad ubetinget en ordentlig bøssemager klare jobbet også med en vejledning i, hvilken form for brunering du skal have ! Der er så mange klamphuggere der kalder sig for bøssemagere og specialister, men vælg én som har eksisteret i en lang årrække - det er ikke tilfældigt at forretningen har mange år på bagen !

Prisniveau på en god velholdt President er ca. Kr. 35.000, måske med en lille pil ned p.g.a. den globale krise p.t.

Held og lykke med dit forehavende.

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 15-03-10 16:18

Hfranzen du skal sørge for ikke at bruge en eller anden autodidakt våben og grovsmed, det betaler sig ikke, det giver kun ærgelser

Godkendelse af svar
Fra : HFranzen

Dato : 15-03-10 16:48

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-03-10 18:55

Mange tak, HFranzen.

For ligesom at runde den af, kan jeg fortælle, at min jagtkammerat, Slagteren, brunerede sin haglsprøjte selv - en Lanber, den blev faktisk flot.

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 31-03-11 01:49

Jeg kan anbefale strygebrunering. en kogebrunering vil æde eventuelle tinlodninger. kogebrunering består af kaustisk soda og natriumnitrit. Strygebruneringen er den mest holdbare, men er dyrere og mere tidskrævende at lave.