/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel 2007
Fra : xteam
Vist : 862 gange
50 point
Dato : 14-03-10 11:41

Hvad er koden til en betinget formatering af en celle ved at taste et tal i en forud bestemt kolonne.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 11:57

Betinget formatering har i 2007 fået eget menuområde i "ribon faneblad" startside.

Så kan du selv lave den der.

Hvad er dine format betingelser ?

Vh Benjamin

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 12:00

At tallet i cellen skal opfylde samme indtastet tal i den bestemte kollone

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 12:05

Jeg tror du lige skal finde ikon på værktøjslinjen

Lige under står der "betinget formatering".

I 2007 er der kommet en hel masse muligheder, så det er bare den funktion du skal have fat i.

vh ben

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 12:10

Eks. Cellen A1 er tastet tallet 75, når man så taster tallet 75 i kolonne K mellem K1 og K50 skal cellen A1 skifte farve, da de to tal opfylder hinanden.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 12:14

Du stille dig i cellen
klikket på ikon "Betinget formatering"

og vælger dine farver og værdier.

Så er dit problem løst.

vh Ben

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 12:22

Nej ikke løst endnu. Det skal være sådan om jeg taster tallet i K1, K2,K3,K4 o.s.v. Det er denne kode jeg ikke kender.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 12:30

Nu er jeg ved at falde af...

Er det du søger er en funktion der kan fortæller om der er i celle K1 til K50 er en celle der indeholder værdien 75 ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-03-10 12:40

Marker hele K kolonnen og gå i menuen Betinget formatering. Vælg Fremhæv celleregler. Vælg Flere regler. Vælg Formater alle celler på basis af deres værdier. Vælg tal i Type. Skriv værdien i Værdi. Vælg farve og tryk ok

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 12:40

Nej, værdien 75 er i cellen A1, når man så taster tallet 75 i kolonne K mellem 1 og 50 skifter cellen A1 til en farve.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 12:50

=SAMMENLIGN(75;K1:K50;0)

Retunerer celler nummer på den celle der opfyler, at "75" findes i cellen.

Du kan så lave en betinget formatering hvis værdien er <> fra "0".

Den opfylder dog kun at give første celle nummer for hvor 75 findes.

Men jeg er stadig ikke 100% sikker på at have forstået dit problem korrekt, og undskylder hvis det er læse evner jeg mangler...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 12:52
Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 12:57

Jeg prøver om jeg kan forklare det lidt bedre.

Jeg har fra kolonne A til kolonne H indtastet forskellige tal i diverse celler. I kolonne K indtaster jeg forskellige tal, når et af disse tal er lig med et tal fra kolonne A til kolonne H skifter cellen farve i området Kolonne A til H men kun det tal som er =tal kolonne K

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 13:09

Prøver så igen

Den celle der skal skifte farve skal indeholde formatet på cellen. Dette laves via betinget formatering. Denne skal så være "grøn" når værdien er lige med den tilsvarende celler i kolonne "K".

Herefter skal alle celler der skal have farveskrift have samme formel.

Jeg håber det giver menig.

Hvis ikke hopper jeg af for idag, har andre ting der skal ordnes.
god dag.

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 17:15

Her er et link hvor man kan se hvad jeg mener med mit spørgsmål.

www.shophorsens.dk

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 18:05

Det er lidt interessant at dit eget skem aikke matcher de celler værdier du har skrevet i dit spørgsmål det gør bestemt ikke opgaven lettere.....

(i dine spørgsmål i tråden er det K der er refference kolonne og i dit eksempel i filen er det kolonne N).

Indtil vidre kan jeg få det til at virke med opslat på basis af værdien i én celle, med funktionen lig med under betinget formatering.

Betinget formatering ligmed knytts kun til en celle ad gange, om det kan omgås ved jeg ikke lige, det skal der tænktes over.

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 14-03-10 18:40

Ja det er rigtig. Håber at man nu bedre forstår mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 18:56

Som jeg ser det nu, går dit spørgsmål ud på, at omgå, at man i betinges formatering ikke kan bruge et dataområde men kun kan sammenligne med én celles værdi.

Det er let nok at farve alle celler der har samme værdi, eller samme værdi som en specificeret celler.

Problemet er at farve celler der hvis disses værdi blot skal forekommer i et dataområde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-03-10 18:58

Jeg vil kalde funktionen håndtering af bingo plader....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-03-10 16:34

Marker hele dit ark

Under Typografier, vælg betinget formatering- vælg dubletværdier

I den box der nu fremkommer, vælg din farve osv

Nu skriver eks. et tal en celle- og næste gang du skriver det samme tal, bliver begge i den farve du har valgt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-03-10 16:38

glemte lige at hvis du vil have et nyt tal til at blive i den samme farve gentager du proceduren- skriver eks. 50 i en celle vælg- typografier - betinget formatering osv osv vælg samme farve og næste gang du skriver 50 vil begge fremkomme i farven

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 15-03-10 16:56

Hej smuller54

Det virker ikke korrekt. Som du kan se på linket, skal baggrunds farve ført vises når man indtaster tallet i kolonne N

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-03-10 16:59

jeg har lige skrevet 20 og valgt den formatering som skrevet næste gang jeg skrev 20 blev farven den samme og det er i hele regnearket.

det samme med 50 -farven viser sig først når jeg anden gang indtaster samme tal

er det ikke det du vil have ???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-03-10 17:09

Citat
Som du kan se på linket, skal baggrunds farve ført vises når man indtaster tallet i kolonne N

Ok, nu tror jeg - jeg har forstået og det var ikke det jeg gav dig. sorry

Kommentar
Fra : xteam

Dato : 15-03-10 17:17

Helt i orden

Annuller spørgsmålet
Fra : xteam

Dato : 17-03-10 19:36

Fik hjælp fra anden side udefra, der kunne opsætte diverse formler til løsning af mit spørgsmål. Ja ganske matamatik løsning opsat i 3 formler, med hver sin formel i sig egen celle som er lås, til brug for alle de andre celler.

Til dem som prøvede at svare takker jeg for.