/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kerner eller ej?
Fra : o.v.n.
Vist : 1360 gange
100 point
Dato : 13-03-10 19:18

Heromkring hvor jeg bor bliver det bliver sværere for hvert år der går at finde og købe ganske almindelig rugbrød, trenden synes at være brød bagt af uformalede kerner - hvorfor det?

Spiser du brød med hele kerner, hvis ja hvorfor gør du det?

Ret irriterende at være tvunget til tandstikkere og andre værktøjer til at fjerne fastklemte kerner fra tænderne efter at have spidt brød

Fibrene er nøjagtig ens i rugmel og i hele kerner så det kan ikke være svaret smagen er også bedre i brød bagt af mel, så heller ikke der er svaret

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-03-10 19:26

Tendensen her i Kbh. omegn er at der er mange brød med store og hele kærner, men vi kan stadig købe rugbrød uden kærner. Jeg ved bare ikke hvor længe man kan det. Og jeg undrer mig lidt for hvis der skal kærner i rugbrød så skal der mere fedt i, ellers hænger dejen ikke sammen. Og vi skulle jo spise fedtfattigt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-10 19:49

Jeg spiser mørkt rugbrød uden kerner, tidligere et mørkt maltet rugbrød.

Oftest er der 10-12 forskellige med kerne og så 1 slags uden kerner...... hvis jeg er heldig, øv.

En dag i Netto spurgte jeg om der kom mørkt rugbrød snart, der blev svaret nej, fordi der er jo så meget forskelligt med kerner.............................. jeg blev så paf over svaret at jeg ikke fik taget til genmæle.

Vores bager har et dejligt mørkt rugbrød - så der bliver der handlet rugbrød nu.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-10 20:26

Ok indtil videre 2 med samme smag som jeg men ingen forklaring på hvorfor vi skal "tvinges" til at spise uformalede kerner

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-03-10 21:00

Fordi regeringen siger danskerne skal spise sundere. Og de kloge hoveder har besluttet at groft brød er bedre end brød uden store kærner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-10 21:09

Fakta - Aldi - Netto - Lidl kan du da købe al det brød du lyster UDEN kerner - endda BILLIGT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-10 21:10

Det hedder blot lyst og mørkt rugbrød - sågar bondebrød....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-03-10 21:17

Citat
Ok indtil videre 2 med samme smag som jeg

Nu kender du så 3...Leif HADER de kerner.

o.v.n. du har tidligere fortalt du af og til handler i Bilka.
Der har de det mest vidunderlige rugbrød fra egen bager....mørkt maltet og det smager så englene synger.
Citat
Spiser du brød med hele kerner, hvis ja hvorfor gør du det?

Ja det gør jeg så ...det er jo sundt og fibrene er godt nok det samme men det holder altså god orden i maven.
Men det er de rugbrød med bløde kerner jeg holder af og gerne det der hedder kartoffelrugbrød far Aldi.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-03-10 21:23

Og her er lidt fra netdoktor.
Citat
Eksperterne anbefaler, at vi spiser mindst 75 g fuldkorn om dagen, fordi fuldkorn nedsætter risikoen for en række livsstilssygdomme som type 2 diabetes, hjerte/karsygdomme og visse kræftsygdomme, og samtidig er fuldkorn med til at øge mæthedsfølelsen og har dermed potentiale til at forebygge overvægt.

Vi spiser langt fra nok fuldkorn. I gennemsnit spiser vi kun halvdelen af den anbefalede mængde og kun seks procent af danskerne får de 75 g om dagen. Det er især børn og ældre, der spiser meget fuldkorn, mens de unge - især de 14 til 24-årige - kun spiser lidt, viser en undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-10 21:26

Citat
Fakta - Aldi - Netto - Lidl kan du da købe al det brød du lyster UDEN kerner
det er jo netop problemet, der er sjældent brød uden kerner på hylderne, jeg bor jo i udkants Danmark og har ikke så mange muligheder som jer i hovedstaden med omegn den lokale bager bager sønderjysk rugbrød 2 gange om ugen, den er rund og fri for hele kerner mørk og lyst rugbrød er engang imellem i Superbest, Aldi og Spar har dem ikke og de andre supermarkeder ligger 45-50 kilometer væk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-03-10 21:30

Citat
, Aldi og Spar har dem ikke

Nu bliver jeg altså forvirret o.v.n.
Vores Aldi HAR rugbrød , mørkt , uden kerner.
Og jeg regner da med det er de samme varer i alle Aldi forretninger i hele landet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-10 21:31

Jeg kender et godt flyttefirma

Fakta og Netto findes da i enhver afkrog

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-03-10 21:32

Citat
Og her er lidt fra netdoktor
det var ikke rar læsning så jeg vælger ikke at tro på alt hvad videnskaben hitter på hele kerner mætter ikke - de går jo ufordøjede gennem systemet, os hårdtarbejdende folk skal altså have noget fordøjeligt
jo jeg har en månedlig tur i Bilka og har et mindre lager af Bilka bagerens fedtfattige rugbrød med hjem, den er god men som før skrevet - der er langt til de store butikker

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-03-10 21:32

Selv Føtex og Brugsen har det...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-03-10 21:36

Citat
jo jeg har en månedlig tur i Bilka

o.v.n. du må købe godt ind og putte i din fryser.
Det gør jeg selv når jeg finder lige det rugbrød jeg vil ha'.
Og det smager jo som nybagt når man tager det op igen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-03-10 21:42

Citat
Aldi HAR rugbrød , mørkt
Ja det har vores også, men det er bagt i Tyskland og ikke nær så godt som tidligere da det blev bagt i DK.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-03-10 21:45

Vi har også lækre rugbrød hernede i Tyskland

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-03-10 21:47

Citat
men det er bagt i Tyskland

Ja det må jeg så indrømme jeg ikke har lagt mærke til .
Men jeg vil da lige tjekke det ud næste gang jeg skal i Aldi.
men bortset fra det så er Tyskerne jo kendt for deres brød.
Og os her lidt tæt på grænsen tager da i Aldi i Tyskland og jeg må da indrømme jeg hamstre dernede.
For det første kan jeg godt li' deres brød og for det andet så koster det under det halve .

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-10 00:07

Forklaringen må være:

Rugbrødsfabrikanterne får tilskud af tandlægerne

Jeg har knækket et par tænder på kerne i rugbrød, så vi er gået over til brød med solsikkekerner, (de er blødere)hvis vi ikke lige får købt alm. mørkt rugbrød

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 14-03-10 09:45

Jeg kan nærmest ikke få rugbrød groft nok !

Jeg elsker det grove med oceaner af softkerner i, både fordi det er det sundeste, men allermest fordi det smager bedst !!!

Mens vores børn var små og til de fløj fra reden bagte jeg selv vores rugbrød - i næsten 20 år holdt jeg "liv" i surdejen - og jeg har en pragtfuld GROV opskrift, hvis nogen er interesseret.
I dag køber jeg et skønt rugbrød i Føtex, der er langtidshævet og med surdej.

Hvis i ikke kan skaffe det rugbrød i allerhelst vil have, kan jeg varmt anbefale hjemmebagt. Når man først er kommet en i en rytme er det ikke spor besværligt ! alternativ nemt rugbrødsmelblanding, som kan være udmærket.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 14-03-10 10:36

Kærner eller ikke kærner...?

Helt klart masser af kærner....laver selv jævnligt mellem 100 og 200 flute med alle de kærner i, som dejen kan tage, og dertil hjemmebagt rugbrød, køber den med tør gær pakken ovenpå, og så tilsætter jeg masser af knækkede rugkærner - hørfrø - sesam etc.

Og helt klart af denne grund.

For at holde maven i orden - og passagen fri...

Har jeg spist- død mad - en weekend, føler jeg mig oppustet, og kan helt klart mærke, at det - hvad skal jeg kalde det....er noget længere tid om at komme igennem systemet...

Hilsen fra vedikkealt

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-10 13:16

Tak for svaret Nordsted1. det er sikkert ikke det videnskabelig bedste svar, men måske et godt bud på hvorfor fortsat god søndag til alle deltagere

Kommentar
Fra : vimalaE

Dato : 09-05-10 13:49

o.v.n

Jeg synes du skal bage dit brød selv - sådan for at afrunde den økologiske stil ;)
Det er efter min mening fis i en hornlygte og handler kun om populisme, at spise så fedtfattigt. Du er bondemand. Du skal ha smør og fedtkant og det er der intet galt i. Hvis du også husker de rene (økologiske) olier, så du får ca. 1/3 af hver fedttype.
Naturligvis er der gode ting i kerner og solsikkekerner osv og hvis man tygger sin mad grundigt, så går det ikke til spilde. Gir dig dog ret i irriterende hårde kerner, der sidder i alle tændernes små sprækker og bare ser dumt ud. :)