/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Domæne, server og dobbel routening
Fra : Djurhuus
Vist : 215 gange
75 point
Dato : 29-04-03 13:42

Jeg har længe gerne ville opsætte min egen server til at stå for hjemmeside, mail, ftp, fildeling etc.
Min ide går ud på at anvende de ADSL-linier der er tilsluttet vores lokale netværk på det kollegie hvor jeg bor.
Desuden vil jeg indsætte en Cisco Pix 501firewall mellem kollegiets router og "mit netværk". Det hele er tænkt sådan at den dag jeg flytter kan jeg nemt konfigurere hele herligheden op mod en ny router/modem.
Når jeg anskaffer et domæne skal dette pege mod en IP-adresse og på det kollegie hvor jeg bor har vi 2 linier alså 2 IP-adresser.
Mit store problem er:

Hvordan kan jeg gennem kollegiets internet-linier få "peget" mit domæne, gennem kollegiets router til min Cisco Router/firewall.
Hvordan kan jeg (med hjælp fra en administrator) få sat kollegiets router op til dette.
Hvad skal skal der gøres?

Venlig hilsen
Djurhuus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-04-03 14:11

Hej
Gå her ind og skriv i søge bjælken>how to set up a network

http://www.dslreports.com/faq/toolquestion

Manse9933 Der er måske noget du kan bruge?

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 29-04-03 17:23

Ude fra internettet skal dit domæne pege på kollegiets IP-adresse (WAN-side af routeren). Det skal du gøre via DK-hostmaster, som administrerer dk-domæner. Eventuelt kan du få et web-hotel-firma til at hjælpe med at registrere domænet og oprette DNS-data (IP-adresse for domænet).

Kollegiets administrator skal lave en routing af relevante porte til din IP-adresse. Men det er ikke sikkert at du kan få gjort dette, da du så lægger beslag på netop de porte og ingen andre kan oprette de samme servere på kollegiet.

Jeg synes, eftersom du alligevel skal snakke med en administrator, du først skal få undersøgt om kollegiet vil give dig lov til at opsætte servere på deres internet-forbindelse. Det kunne gå ud over båndbredden på forbindelsen. Så snak med administratoren først

mvh/HJP

Kommentar
Fra : Djurhuus

Dato : 30-04-03 02:02

Tak til begge

Jo da, jeg har selvfølgelig haft en føler ude hos administratoren og det lød ikke helt umuligt, det vil ikke være den store belastning da jeg i første omgang skal bruge det til en mindre privat hjemmeside og til test af hvordan jeg får det hele til at spille sammen.
Administratoren ved mest om alm. fejlsøgning og oprettelse/vedligeholdelse af brugere. Omkring opsætning af min server er han lige så grøn som mig. Så set ud fra mit synspunkt vil det være mest taktisk for mig at kunne komme og sige sådan her skal det gøres!
Så i praksis hvordan gøres det - jeg går ud fra at der er tale om en opsætning at kollegiets router.

Er der nogen der har nogle praktiske eksempler/løsningsforslag - portvalg, fordele, bagdele og evt. andet

Venlig hilsen
Djurhuus

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-04-03 07:26

Kollegiets router har en NAT-funktion (eller virtual server..... eller lignende). Ideen er, at indgående trafik til en bestemt port (web 80, ftp 21) bliver "routed" til en fast IP-adresse på LAN-siden. Det vil sige din servers IP-adresse.
Når man så udefra taster f.eks kollegiets IP-adresse i Internet Explorer (http://x.x.x.x), så videresender routeren trafikken til din server. Det samme med ftp.
Grunden til domænet er, at det er nemmere at huske et navn end en IP-adresse. Det eneste som man gør er at oprette domænet i en database (DNS-server) og sammenholde det med IP-adressen (i dette tilfælde kollegiets). Domænet skal (for .dk domæner) registreres hos DK-hostmaster. Du kan læse mere om dette på deres hjemmeside: www.dk-hostmaster.dk
Jeg håber at kollegiet har fast IP-adresse på ADSL-forbindelsen, ellers skal man nok vælge at gøre noget andet...........

En lille ting du skal være opmærksom på: I kører sikkert med dynamiske IP-adresser intern på kollegie-nettet (DHCP). Det kan give lidt bøvl når man opretter en "routing" i NAT-tabellen i routeren. Hvis du nemlig genstarter din server kan du risikere at få en anden IP-adresse og så virker web- og ftp-serveren ikke længere. Du bør derfor få tildelt en fast IP-adresse til serveren.

Kommentar
Fra : Djurhuus

Dato : 30-04-03 12:36

Kollegiet har selv et par servere kørende til at håndterer intra- og internet, mail- og dhcp-server.
Hvis port 80 allerede er brugt til kollegiets eget domæne (http-server), hvad gør man så?
Hvor mange fysiske http-server kan der være på en internetforbindelse?
Er der en "standard-tabel" hvor man kan se hvilke porte der bruges til hvad?

Desuden havde jeg regnet med at køre i et andet segment (f.eks. 192.168.0.1 sub: 255.255.255.0) bag min firewalle således at jeg var adskildt fra kollegiets segment (172.16.0.1 sub: 255.255.0.0).
Jeg har prøvet at lave mit eget netværk og også fået det til at køre (uden server) dog kan jeg så ikke få kontakt til kollegiets mailserver, hvilket er en nødvendighed da det pt. er min mail-server.

Er det her et rent spørgsmål om at forstå og kunne de grundlæggende ting om NAT?
Og når det så evt. er forstået, hvad er så PAT?

Er der nogen steder hvor der kan hentes oplysninger om NAT/PAT på en nem og forstålig/overskuelig måde?

Venligst
Djurhuus

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-04-03 12:51
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-04-03 13:48

Sjovt nok så har jeg lige fået nyheds mail fra TechRepublic der handler
om nat og opsætning af nat men man skal være medlem for at komme ind
og læse artiklerne det er gratis, man skal bare tilslutte sig nyheds mail.
Det er et godt sted at finde løsninger på det meste,du skal bare søge på nat
eller hvad du har brug for.

http://www.techrepublic.com/index.jhtml

Manse9933

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-04-03 17:51

Jeg vil tro du får svært ved at komme udenfor kollegiets subnet. Jeg tvivler på at routeren vil acceptere andre IP-adresser end dem der ligger i dens subnet.

Men der må jo være en administrator på jeres kollegie eftersom der er alle mulige servere. Det er ikke så ligetil og ja, man skal kende nogle grundlæggende ting om netværk. Jeg tvivler på at du kan få hjælp via denne side.

Grunden til at du ikke kan få fat i mailserveren er sandsynligvis også at du er på et andet subnet

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-04-03 18:29

hjp1974 tvivl,nej vi har ikke din standart.

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-04-03 18:42

Manse, det kan jeg se............... Standard staves med "d" i dette land

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-04-03 18:51

Ja, så har du fået en ny mission,nu kan du lede efter alle de ordblinde og
rette dem,god fornøjelse.Jeg kan lide din standartdddddddd.

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 30-04-03 18:59

Manse, så du ikke smiley'en

Jeg ta'r pis på dig............ Standard staves med "d", men uden "t".

Jeg håber dit link hjælper Djurhuus.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-04-03 19:02

Jeg glemte noget

Kommentar
Fra : Manse9933