/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bo til leje og huset til salg ?
Fra : Tutsepigen
Vist : 1394 gange
100 point
Dato : 11-03-10 11:08

Hej
Jeg bor til leje i et hus men har fundet ud af at det er til salg ? ! ?
Hvordan står jeg vis huset bliver solgt ?
Kan jeg blive sat på gaden vis det bliver solgt ?
Min lejekontrakt siger ubgrændset leje

Hej fra Tutsepigen

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-03-10 11:19

- så bliver du bare boende...

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-10 11:20

Citat
Hvordan står jeg vis huset bliver solgt ?

Din lejekontrakt gælder stadig, minimum et år og kun hvis ny ejer SELV vil bebo huset.

Citat
Kan jeg blive sat på gaden vis det bliver solgt ?

Som sagt MINDST 1 års opsigelse

Citat
Min lejekontrakt siger ubgrændset leje

Derfor det ene år - og som sagt KUN hvis ny ejer selv vil bobo det nykøbte..

Derudover kan du så være ret så uopsigelig hvis der f.eks. er tale om erhvervslejemål....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-03-10 11:23

Din lejekontrakt gælder uanset om huset skifter ejer.

Der er særlige regler for landbrugsejendomme, hvor du kan siges op hvis ejeren skal bruge lejligheden.

Hvis en ny husejer vil af med en lejer er der jo mange måder at chinanere ham på. Huslejestigning, lukke for varme osv.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-03-10 11:24

Citat
For lejere, hvor lejemålet er indgået uden tidsbegrænsning, er der principielt uopsigelighed i boperioden. Det vil sige, at en lejer normalt kun kan opsiges med den begrundelse, at udlejeren selv ønsker at bo i lejemålet. I sådanne situationer har lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år, og det er som sagt en betingelse, at ens udlejer selv personligt flytter ind i lejemålet.

- herfra:

http://www.lejerneslo.dk/asp/visaz.asp?Id=72

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-10 11:25

Det er lidt kompliceret, afhænger af flere ting.

Er det et alm parcelhus, du lejer hele huset, kan den nye ejer, såfremt han selv vil bebo huset, opsige dig med tre måneders varsel, i henhold til lejelovens § 83, stk 1, litra a), § 84 og § 86.

Se lejeloven her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610 kapitel XIII er det relevante.

Men lejeloven er ikke nem at blive klog på, prøv at snakke med lejernes LO eller kommunen, som måske kan have genhusningspligt i forhold til dig.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-10 11:28

Som sagt, der er kompliceret, hvis du opsiges efter § 83 1 a, er der 1 års opsigelse

Godkendelse af svar
Fra : Tutsepigen

Dato : 11-03-10 11:38

Tak for svaret refi.
Jeg siger mange tak til alle svar
Så har jeg da fået lidt ro på pu-ha

Knus fra Tutsepigen