/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
illegale indvandre uden asylret ?
Fra : betterwisser
Vist : 809 gange
50 point
Dato : 10-03-10 13:23

Kan vi egentligt tillade os at skyde mårhunde og andre indtrængende arter ned for fode, også i deres ynglesæson, fordi nogle mener at naturen er en statisk størrelse?

Kan den indstillingen være holdbar i fremtiden, Nilgæs, vaskebjørne, ophidsede gris ( animalske )))
skal mødes med haglbyer enda også om natten.
Er vi ikke for egoitiske, og kun akceptere vores udsatte fasaner, då og sika, og kun higer omkring vores egen lille kultur med udsætter ænder, fasaner og agerhøns, end på en naturlig udvikling af naturen og med hvad det føre med sig.

Da vi høje flotte, meget kloge nordborger drog mod vest til det forjættede land Kamerika, var det sgu godt, vi ikke mødte en bevæbnet mårhund, ophidset gris m.fl. med Browningen i anslag.

Kan der ikke drages et === tegn mellem den forlængede fredning, på løst et grundlag, af ringduer kontra det ovennævnte ? Eller er der så store kvalitetsforskelle på dem der banker på, og den faste " danske " bestand en fasan snakker forøvrigt eller hvad ?

Heldigvis ligger afgørelsen hos den enkelte i højre pegefinger, trykker du af året rundt?

Lige meget hvad for noget der bliver lukket ud, bliver ingen sat uden for døren ( on the black list for good )

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-03-10 15:30

Kommentar
Fra : JørnIgen

Dato : 10-03-10 16:05

Lyder da fornuftigt, men en jæger bliver lige så grøn i hovedet, som sin jægerdragt ...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 10-03-10 16:50

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 50 point
Dato : 10-03-10 16:59

Hej betterwisser.

Danske jægere er generelt alt, alt for sløve til at tage chancer, hvilket skyldes primært DJ og hele den "bevægelse" af "gamle" forstokkede jægere som ikke tåler forandringer : "Det har vi altid gjort, så det skal der ikke laves om på" ja, selv traditionen med de gule ærter til møder mv. er ikke til at komme uden om !! Det er naturligvis synd for de yngre og helt unge jægere, som gerne vil tingene lidt anderledes end det eksisterende, men kæmp for sagen med gode argumenter.
Personligt så jeg gerne en udvidelse af dyrelivet i den danske fauna, som f.eks. ulv, vildsvin, vaskebjørne m.m. - min grænse går ved bjørn og andre store rovdyr.
At indtrængende mårhunde, vaskebjørne og vildsvin må jages ubegrænset uanset tidspunktet, er også noget forfærdeligt svineri - men når nu hele menageriet af kloge mennesker med DJ på sidelinien siger, at sådan skal vi gøre, ja så begår vi faktisk overgreb mod naturen. Faunaforurening kaldes det vist med et fint ord.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 10-03-10 18:43

Øhhhhhhhhhhhh faunaforurening er vel hvis der bliver udsat fremmede dyreater på dansk jord, som ikke har været her før, så som folk sætter deres skilpadder, som de har haft i hjemme ud i søer og moser, f.eks rødøret terrapin

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-03-10 19:01

Hej Øjnvidnet

Vi er meget enige. Den med gule ærter har vi lavet om på, vi laver selv Ungarnsk Gullach suppe til vores fælles rævejagte,r og det er blevet et must at det skal serveres hvert år ellers nægter folk at deltage.

Rent jagtmæssigt, lever vi i et meget, kan man kalde det et friseret land, bare i forhold til Sverige og Norge, hvor det vi kalder at gå jagt nærmere er at stå på jagt. Jeg har ikke noget imod de jægere som mener de kun har haft en god dag med hundrede vis af fugle på paraden og de måske sammenlagt har gået 500 meter på en hel jagtdag, men at kalde det jagt er måske en tilsnigelse.

På et eller andet tidspunkt bliver vi nødt til, at tolere den såkaldte faunaforurening, det er i min kikkert bare naturens gang, vi kan jo heller ikke nægte vesterhavet i på sigt, at stige så meget at det går ud over vadehavet og dets fugleliv.

Men det forekommer at de bestemmende myndigheder og også såvidt DJ kun kan se sort og hvidt.
Bæverne som vi har udsat i Klosterheden, kan få svenskerne til at banke hovderne ind i normal asp, så den bagefter ligner en baverasp.

Jeg kunne ikke tænke mig at skyde et hun dyr med levende unger hjemme i graven. Så kommer kommentarene fra de rigtige mandfolk, med hård mellem tænderne, hvad så når moderdyret bliver kørt ned så har vi samme resultat.

Tilsidst bliver vi jægere bedre set hos læmandsen når man kan læse i bladende at man jager mårhunden om natten på høfterne og vi har ikke en chanche for at aflive eventuelt afkom.

For nu, tak for en saglig kommentar.
Mvh

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 10-03-10 20:54

Citat
Kan vi egentligt tillade os at skyde mårhunde og andre indtrængende arter ned for fode, også i deres ynglesæson, fordi nogle mener at naturen er en statisk størrelse

JA til mårhunde, mink og vaskebjørn.

mht vildsvin og ulv......Hmmmmm.....Vildsvin har jo levet her før......såeee, ????? Jo, de burde være velkomne.

Ulven har jo som bekendt også levet i danmark før. Det store spørgsmål er, har vi store øde områder nok til at ulven kan trives i danmark...??????? Er der andre steder, udover Rold og Gribskov hvor ulve kunne trives.?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-03-10 09:43

Hej Heidi-Ho.

Jeg er fortaler for ulve i DK - de store hede- og klitplantager i midt- og vestjylland, ville være ideelle til ulve. Her er masser af plads og naturlige fødemuligheder.

Det er glædeligt at høre, at du måske er ved at tø lidt op omkring vildsvin

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-03-10 09:58

Vedr. at "tø op omkring vildsvin" skyldes en skuffelse.!!???

Jeg var til borgermøde og fandt tilfældigt sammen med en par landmænd - eller tre.
Under kaffeslabberadsen kom samtalen naturlig nok til at dreje sig om jagt - og især om vi skulle ha' vildsvin i danmark.
Under samtalen kom det frem, at landmændene egentligt ikke var bange de de "sygdomme" vildsvinene kunne smitte tamsvinene med. Næ, hvis de skulle være ærlige, så var det mere p.gr.a. de markskader vildsvinene forårsagede........

Da tænkte jeg ved mig selv, hold da kæft en gang manipulerende pis at komme med - altså at argumentere sygdom, når det er markskaderne de er bange for. Mon det har noget med erstatningen at gøre.???

Derfor mener jeg at vildsvinenet skal tilbage igen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-03-10 10:10

Ja og lad os så få indført, at jægerne udover jagtlejen også skal betale for markskaderne lige som de gør i Tyskland og Polen.
Så kan vi da rigtigt begynde at tale om Jagtlejens himmelflugt..
Jeg vil forreslå, at vildsvin kun må genudsættes på Sjælland.... Vi her i Jylland har nok af problemerne med markskaderne fra kronvildt..

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-03-10 10:13

Der er ingen tvivl om, at vi som borgere bliver manipuleret med, i dette tilfælde omkring svinehold/vildsvin.
Desværre er det nok ikke noget enkeltstående tilfælde, så vi må også bruge fornuften og give udtryk for den - ellers bliver vi "kørt" over.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-03-10 12:07

Citat
Ja og lad os så få indført, at jægerne udover jagtlejen også skal betale for markskaderne lige som de gør i Tyskland og Polen

Arrrhhh sku' vi nu ikke liiige tage det i den rækkefølge det kommer.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 11-03-10 13:16

Mener du vi skal tillade svinene også bagefter skal til at sloges med jagtudlejerne - er det at være på forkant med begivenhederne????

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-03-10 14:13

Jeg tror nu ikke at jagtudlejeren vil slås med jagtlejeren, han er trods alt en form for kunde og nogen steder en ganske betydelig kunde.
Jeg tror nærmere, at han ville kunne se nødvendigheden af, et godt eller endnu bedre forhold til sine jægere, hvis en sådan situation dukker op.

Hvordan forholder det sig egentligt med de "skader", som bæveren laver ved sin tømmervirksomhed i Klosterheden, og på folk´s æbeltræer, er det SNS som dækker dem, for at undgå misfortoklinger jeg har det fint med at de er der.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-03-10 17:06

bb1 skrev følgende:

"Jeg vil forreslå, at vildsvin kun må genudsættes på Sjælland.... Vi her i Jylland har nok af problemerne med markskaderne fra kronvildt.."

Det med markskaderne fra kronvildt, er jægernes egen skyld. Iøvrigt er det også problematisk for skovbruget med hærgende krondyr, som ødelægger træerne.
Alle disse selvbestaltede kronvildtgrupper der findes, vil jo ikke være med til en intensiv jagt på dyrene ! Det overordnede problem for disse grupper er, at man ikke tåler at andre "normale" jægere får glæde af jagten på disse prægtige dyr og derfor bliver der nedlagt alt for få.
Hvorfor skal kun sjællænderne have glæde af udsatte vildsvin, når man i Jylland har langt bedre plads ??

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 11-03-10 19:49

En anden ting er, jægerne kunne, såfremt de ville, selv fastsætte deres jagtleje. Det kræver såmænd bare at jægerne lod være med at rende rundt og overbyde hinanden.

Jeg har selv oplevet det idag, men jeg kommer ind på emnet senere hen på "jagthyttetråden"

Undskyld betterwisser, det havde ikke meget med din tråd at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 25-04-10 10:37

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 25-04-10 11:53

Tak for point til betterwisser