/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Glaspest.
Fra : piaskov
Vist : 7298 gange
100 point
Dato : 04-03-10 11:25

Hej med jer alle.

Jeg er begyndt at samle på Rosendahl ...det være sig glas..skåle ol.
Jeg var så til en tøse komsammen forleden aften og der fik jeg fortalt at der meget nemt kommer glaspest i glas tingene derfra hvis vandet i opvaskeren er for varmt
Har i oplevet det ??
Jeg vaskede vores glas op i maskinen...efter 5 gange vask blev de matte men ikke mere ned at jeg kunne redde dem ved at vaske på i hånden så det gør jeg nu .
Jeg syntes da ikke det kan være rigtigt ...det koster jo kassen at købe.
Og hvorfor får noget glas pest og andet ikke ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 11:33

Jeg har også meget i Rosendahl, og syntes det bliver utroligt flot af at blive vasket op i "opperen"

Jeg har vasket det mange gange, for gider ikke vaske noget som helst op i hånden, men har aldrig oplevet den mindste antydning af hvid skær

Hvor mange grader vasker du op ved, jeg vasker på ca 50 grader

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 11:37

Der kan være flere årsager til glaspest... kvaliteten af glasset, for skrappe kemikalier, men synes ikke lige jeg kan se at det har noget med vandtemperaturen at gøre??

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=glaspest+opvaskemaskine&meta=&aq=0&oq=glaspest&fp=4d9c36a486e9ac48

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 11:52

Ehm... her står der noget om for varmt vand

http://www.24.dk/groups_forumviewthread.jsp?group=sprgehjrnet&thread=23960&perpage=20

Men ikke hvor mange grader "for vamt" er

Der har tidligere været flere tråde her på kandu vedr. glaspest, og der var flere der nævnte at når skaden var sket,var der ikke noget at gøre, men der var også en der henviste til noget man kunne købe i Matas, som kunne afhjælpe/fjerne pesten, men jeg ved ikke om det virkede, men måske du kan finde tråden?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-10 11:53

Hej nordsted.
Jeg vil tro den vasker op på omkring 65 grader.
Jeg bruger Neophos vaskemiddel og afspænding.
Og ja ..jeg fik besked på at det er selve glasset der er lavet af en dårlig kvalitet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 12:03

Prøv engang at tage kontakt til Rosendahl, og spørg dem om den anbefalede opvasketemperatur

Adresse

Rosendahl A/S

Slotsmarken 1
DK-2970 Hørsholm
Tlf.: 45 88 66 33
Fax: 45 93 19 99

Generelle henvendelser
info@rosendahl.dk

Webshop
webshop@rosendahl.dk

Ordreekspedition (for forhandlere)
Tlf.: 45 17 37 01
kundeservice@rosendahl.dk

Firmagaver
firmagaver@rosendahl.dk

Rosendahl Watches
info@rosendahl-watches.com

Det skulle nu ikke undre mig, at glasset er af en dårlig kvalitet, de ser bare så pæne og enkle ud, og kan bruges til at stel

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-10 12:04

2 sjæle samme tanke .
Jeg er ved at skrive til dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-03-10 12:27

Man bør generelt slet ikke putte glas i opvaskemaskinen, medmindre det er glas hvor det er ligegyldigt om de bliver ødelagte.

Det er alt for hårdhændet behandling af glassene, da opvaskemidlet "sliber" overfladen, og det gør overfladen ujævn med bittesmå fordybniger, og det er deri det hvide belægning (glaspest) lejrer sig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-03-10 12:38

Nej dety er ikke slibning, og navnet glaspest er misvisende, da det egentlig er noget helt andet.

Hvid belægning kan skyldes kalk, fordi man ikke har kommes salt i maskinen, eller at blødgøringaanlægget er defekt. De , der tror at tabs alene er nok, tager fejl. De tror for meget på reklamer.

Men hvidt på glassene er normalt ikke kalk. Det er glasset, som er ætset på grund af meget varmt vand og stærkt basisk opvaskemiddel sammen i lang tid.

Alverdens kemikalier kan ikke fjerne en ætsning.
Nogen glas holder bedere end andre, og det er ikke til at sige på forhånd, hvad der holder bedst til opvaskemaskine. Det har ikke noget med pris og anden kvalitet at gøre.
Tværtimod er der nogen som mener at billige maskinglas bedre tåler opvaskemaskine.

Nogle maskiner har glasprogram, hvor man vasker kortere i knap så varmt vand.

Brug helst ikke over 50° til glas, som man vil bevare.

Guldornamentik holder heller ikke til opvaskemaskine.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-10 14:24

piaskov

Citat
Jeg var så til en tøse komsammen forleden aften og der fik jeg fortalt at der meget nemt kommer glaspest i glas tingene derfra hvis vandet i opvaskeren er for varmt

Det har de tøser da ret i

Om det er glaspest eller ej, det ved jeg ikke, men glas der bliver sat i en opvaskemaskine, hvor temperaturen er for høj bliver ødelagt.

Fra Rosendahl

Citat
Rosendahl Grand Cru vandkaraffel og glas tåler opvaskemaskine ved max 50 - 55 grader.

Men hvis jeg havde glas, som jeg ville samle på ..... så ville jeg aldrig sætte dem i en opvaskemaskine.

Det gør jeg kun med de billige glas, der ikke koster det hvide ud af øjnene for at erstatte, hvis uheldet med "pest" skulle vise sig.

Men hvorfor ikke lave det til et hyggearbejde. Du og Leif står sammen ved opvaskebaljen. Mens i vasker "samleglassene" så får I en sludder om vejr og vind.

Det er terapi for ægtefolk , der vil bevare glassene

Du skal sige øv til at du selv har sat glassene i en opvaskemaskine og lade den køre på 65 ° før du havde undersøgt om glassene kunne klare det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-10 14:35

Citat
Du skal sige øv til at du selv har sat glassene i en opvaskemaskine og lade den køre på 65 ° før du havde undersøgt om glassene kunne klare det.

JEG VED DET GODT

Kan så lige fortælle at jeg har været ude og købe 12 stk. nye for en time siden.

De var på tilbud så jeg kunne ikke tillade mig at lade være.

Har så også sendt en mail til Rosendahl........tror i ikke der kommer et gavekort så

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 14:36

ans

Citat
Men hvorfor ikke lave det til et hyggearbejde. Du og Leif står sammen ved opvaskebaljen. Mens i vasker "samleglassene" så får I en sludder om vejr og vind.

Det er terapi for ægtefolk , der vil bevare glassene

Sikke en humor

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 14:39

Piaskov, tjek lige på emballagen, om der står noget om en vasketemperatur!!!!!!

Citat
Har så også sendt en mail til Rosendahl........tror i ikke der kommer et gavekort så

Det burde der komme, hvis der IKKE står en vaskeanvisning

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-03-10 14:45

Citat
Piaskov, tjek lige på emballagen, om der står noget om en vasketemperatur!!!!!!

Det har jeg gjort...der står intet om opvask...hverken at de må eller IKKE må komme i maskinen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-03-10 14:55

Så ville jeg godt kunne finde på, at sende et glas og et styk emballage til Rosendahl i Hørsholm sammenholdt med deres egne informationer på det ans har fundet

Ikke alle har adgang til internettet, og ville sagtens kunne gøre den samme fejl som dig

Det er godt nok dårlig kundeservice ikke skrive det på emballagen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-03-10 12:09

Hej og goddag.
Nu har jeg fået svar på min mail til Rosendahl ang glaspest.
Læs her.
Citat
Kære Pia Skov

Mange tak for din henvendelse. Vi beklager meget, at du har haft denne oplevelse med vores glas.

Hvad grunden til at dine glas tilsyneladende har fået glaspest ved vi ikke, da de tåler opvaskemaskine. Det står stadig hen i det uvisse, hvorfor nogle glas får glaspest og andre ikke. Glaspest rammer nemlig både dyre og billige glas.

Glaspest opstår typisk som følge af opvask i opvaskemaskine. Når glas vaskes op i en opvaskemaskine udsættes de for en basisk påvirkning fra sæben i opvaskemidlet. Sæbe til opvaskemaskiner er typisk mere kradse end normale sæber og eksponerings tiden længere og disse faktorer kan bringe glasmassen til at krystallisere.

For at minimere risikoen for glaspest anbefaler forbrug.dk at bl.a. følgende råd følges:

Korrekt dosering af opvaskemiddel
Vask ved temperatur under 55 grad
Brug så korte programmer som muligt
Åbn maskinen så snart maskinen er færdig, så dampen kan komme ud.

Du kan evt. prøve at lægge dine glas i eddikevand natten over. Hvis de hvide belægninger går af, er der tale om en kalkbelægning, og din opvaskemaskine skal doseres anderledes. Går det ikke af, er der tale om glaspest, og så ombytter vi naturligvis dine glas, og således håber vi at du ikke kommer i samme situation med de nye. I sidstnævnte tilfælde beder vi dig derfor rette henvendelse til den nærmeste forhandler. Reklamationer bør i første omgang rettes til forhandleren.

På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen

Mie Sørensen

Med andre ord så kan de byttes uden problemer.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 09-03-10 10:05

Tak for svaret ans.
Ja du havde ret i at man kun måtte vaske op på max. 55 grader.
Men det står der jo ikke noget om nogen steder.
Det kan så være det kommer til det nu.