/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Konvertering fra .mov til .vob/MPEG2
Fra : marc43
Vist : 1505 gange
100 point
Dato : 01-03-10 00:44

Jeg leder med lys og lygte efter et program, der kan konvertere mine digitale privatfilm fra mov-format til vob-format/MPEG2.

Der er rigtig mange sider derude, der skriver Free software eller Free download men når man så har installeret programmet viser det sig alligevel, at det kun er en prøveversion med vandmærke på filmen eller også konverterer de kun for en kortere tid.

Er der nogen, der kender et program, der er gratis og godt?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-03-10 06:51

God morgen igen :)

Har lige været på en meget hurtig lille nettur og fandt dette:

http://www.tucows.com/preview/518513?q=Converter

Gratis og hurtig. Jeg er dog noget utilfreds med resultatet, da billedet har mistet skarpheden ved forstørrelsen. Men du må jo prøve dig frem, der er sikkert flere muligheder på tucows - jeg har ikke tid til mere eftersøgning før i aften engang.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-10 08:33

Any Video Converter
http://www.filehippo.com/download_any_video_converter/

og
Format Factory, denne bruger jeg selv
http://formatoz.com/

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 01-03-10 10:10

Se i dine beskeder

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-03-10 11:59

Fik nogle uventede fritimer, så jeg afprøvede de af Klaudi anbefalede programmer.

Det første, fra filehippo, er bestemt ikke gratis. Det kunne endda gå, men min fine og skrape .mov fil blev meget uskarp og ulden ved konverteringen. Prøvede både til DVD og MPEG.

Det andet program, fra formatoz, er gratis og laver fine og skarpe konverteringer. Jeg har taget hele striben, alle virkede, bortset fra en enkelt, den til RMBV. Desværre kan jeg ikke se forskel ved de forskellige formater, alle optræder lige små, set på pc'en.

Brændt på skive (har kun prøvet på en CDrom) og på stor skærm ser MPEG nogenlunde acceptabel ud, men langtfra knivskarp. Jeg vil faktisk sige, at gratisprogrammets er en anelse bedre.

Men - smag og behag - og man må prøve sig frem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-10 12:50
Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-03-10 13:50

Jamen Klaudi - det var derfra jeg hentede filen.

Det hele så fint og tilforladeligt ud, men da jeg havde installeret og skulle prøve, kom kløerne frem.

Betal ved kasse 1: 59$ for lifetime eller 39$ for 1 år.

Eller prøv med logo midt i billedet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-10 14:18

Nu har jeg prøvet at konvertere en mp4 til mpeg2, det virker fint nok,
når den så er færdig kommer denne besked
Citat
hvis du ønsker at rippe DVD film eller har behov for flere formater såsom iPod, Zune, PSP, 3GP phone, så prøv den Professionelle version

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-10 14:31

Der er jo også denne
SUPER v2010 build 37
http://www.filehippo.com/download_super/

Den skulle være Super

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-10 15:54

MOV til MPEG2
samme besked når den er færdig med konvertering

Citat
hvis du ønsker at rippe DVD film eller har behov for flere formater såsom iPod, Zune, PSP, 3GP phone, så prøv den Professionelle version

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-03-10 21:31

Den fra Format Factory havde jeg ikke held med. Filerne blev konverteret til vob, men hverken PC af afspiller ville læse filerne og tolkede dem som billeder.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-03-10 21:45

Hvorfor vil du egentlig lave dem om til VOB? det er jo en filtype som bliver lavet når man fremstiller en DVD

Har lige prøvet at lave en VOB fil ud fra en mp4, virker fint, kan afspilles med VLC Media Player

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-03-10 23:10

Det er i princippet lige meget hvilket filtype det er. Bare kvaliteten er i orden og den kan afspilles i en DVD-afspiller og ikke på PC´en. DivX duer ikke.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-03-10 04:04

marc43

Jeg kommer til at tænke på, om du muligvis mangler en eller flere codecs?

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=free+codecs&meta=&aq=0&oq=free+code&fp=4d9c36a486e9ac48

Da jeg ikke ved hvilket OS du har, kan jeg ikke komme med et mere præcist link. Jeg bruger XP pro.

I går afprøvede jeg MPEG-filen på CDrom og det gik fint.

Her for lidt siden brændte jeg en DVD med VOB filerne og spillede skiven først i Pc'en og derefter på en alm. DVDafspiller - skiven fungerer upåklageligt.

Begge formater er lavet vha Format Factorys konverter.

DVDen er brændt som data.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 10:26

Det er jo en jungle med de codecs på siden.

Jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal hente. Bruger Windows 7.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-03-10 10:33
Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 10:35

Til jeres orientering så har jeg hentet den fra format factory tre gange. Hver gang advarer windows security essentials om, at filen indeholder en virus, der hedder Trojan.clicker:win32 med alvorlig sikkerhedsrisiko.

Jeg tror ikke, at det er det bedste alternativ

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-03-10 10:36

Her er et program hvor du kan lægge dine filmstumper på og så lave en DVD
det konvertere selv filerne og kan brænde en DVD
http://www.dvdflick.net/

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-03-10 10:42

Attention: Some Anti-Virus software were wrong to report virus, Please don't worry.
We promise there are no harmful code in FormatFactory.

Det er en falsk positiv, tror jeg det hedder, har lige hentet ffsetup,
der sker ikke noget, har Avast, det er mikrobløds program der er for sart

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 11:23

Havde også avast 4.8 og opgraderede til 5.0, men den nye version er så fyldt med bugs, at de har ansat ekstra personale til løse problemerne. Jeg har ikke hørt fra dem i 4 uger nu, så der skulle jo findes et alternativ

Det er da godt at høre, at det er en falsk advarsel. Så prøver jeg med det nye codec senere.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-03-10 13:03

Her er et link til codecs til Windows7

http://www.windows7codecs.com/

Ellers søg på google -

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&q=video+codecs+for+Windows+7&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq=video+codecs+for+Windows+7&fp=4d9c36a486e9ac48

Jeg bruger Kaspersky Internet Security 2010 og det havde ikke noget at bemærke.

Format Factory er også ubesmittet, du kan roligt bruge det.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 16:37

Nu fik jeg så installeret det nye codec som betød, at jeg kunne spille filerne på min PC.

De syv filer jeg har konverteret til vob-filer kan dog ikke spilles på min DVD-afspiller. de er brændt som data og disken er lukket. De er konvereteret til vob som DVD PAL som skulle være rigtigt.

Det der undrer mig er, at der normalt opbygges et audio og et videobibliotek. I videobiblioteket ligger der altid en VTS-fil hvor alle klips er samlet i en videofil. Det er ikke tilfældet her. Jeg har også prøvet at snyde ved at lave de to biblioteker og flytter filerne ind under video. Det hjalp heller ikke.

Jeanttesmor: Brænder du bare enkelt filer til dvd-afspilleren eller har du en struktur på din disk?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-03-10 16:47

Har du gjort som i dit tidligere spørgsmål?
http://www.kandu.dk/Spg144974.aspx#1665846

Prøv med CDBurnerXP, virker os med w7
http://www.filehippo.com/download_cdburnerxp/

Installer og kør, vælg data cd/dvd,
i vinduet der åbner går du op i menuen File,
vælger video DVD layout,
i vinduet der åbner, vælger du mappen med VIDEO_TS,
klik opret film image, klik brænd

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-03-10 16:53

Jeg har kun konverteret og brændt en enkelt fil på ca. 45MB.

Den optræder som een enhed, kaldet DVDfilm.

Jeg kan prøve at konvertere et par .mov-filer mere, brænde dem på skive og se hvad der så sker.

Vender tilbage om en time eller så.

Jeg bruger Nero 9 til at brænde med.

Accepteret svar
Fra : jeanettesmor

Modtaget 100 point
Dato : 02-03-10 17:41

Nå marc43, nu skal du høre:

Jeg samlede 10 .mov-filer vha af det Klaudi foreslåede program, DVD Flick.

Hvis du bruger det, behøver du ikke andet, for det konverterer også til VOB.

Det samler de løse klip til en sammenhængende helhed. Afspillet på storskærm ser resultatet ganske udmærket ud. Du skal dog acceptere, at der er et mikrosekunds ophold hvor klippene mødes.

Jeg har checket skiven i en Philips surround-maskine og i en ligeledes Philips DVD-optager, en ældre sag. Begge kunne klare skiven. Min United multiregions kunne dog ikke. Det plejer ellers at være omvendt.

Nu må du selv smøge ærmerne op og prøve dig frem.

Held og lykke!

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 17:43

Ja jeg har brugt programmet siden mit sidste spørgsmål og det løste alle mine problemer. Jeg har brugt det til alt og har været rigtig glad for det. Jeg har også brugt det hele tiden i forbindelse med dette her projekt.

Du skriver, at jeg skal vælge mappen med Video_TS, men jeg har jo ikke sådan en. Det er det, der er problemet. Når jeg gør sådan som du skriver og vælger "tilføj video layout" og vælger den mappe hvor mine vob-filer er, så siger den "fejl ved tilføjelse af videolayout"?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-03-10 17:46

Jeg glemte at skrive, at du skal brænde filerne som Video-DVD.

DVD Flick laver Video_TS mappe og det er den, du skal brænde.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-03-10 17:55

Ja mappen skal hedde Video_TS, den bliver genereret af det program som laver DVD filmen

Det er ikke nok med VOB filerne alene, der er også nogle der hedder BUP og IFO som hører til DVD filmen

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 19:38

Problemet er jo bare, at programmet ikke laver Video_TS biblioteket. Ellers så havde jeg løst problemet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-03-10 20:00

Det er ikke nok med VOB filerne alene, der er også nogle der hedder BUP og IFO som hører til DVD filmen

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 20:42

For pokker da også. Så prøvede jeg DVD Flick og det så rigtig lovende ud med struktur og det hele.

I modsætning til jeanettesmors forsøg så har den ikke samlet alle mine klip til en vob-fil, men en vob-fil til hvert klip.

Min DVD-afspiller kan sådan set godt spille hvert klip, men den kan så ikke hoppe videre til det næste. I menuen på min DVD-afspiller viser den hver fil/klip som en titel og det er jo så ikke så mærkeligt, at den så ikke går videre, da de jo sådn set skal være kapitler.

Mangler jeg at ticke noget af et eller andet sted? Jeg har prøvet to gange med samme resultat.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 02-03-10 21:14

Nu prøver jeg at skære det ud i pap:

DET SAMLER IKKE FILERNE AUTOMATISK, DU SKAL SELV VÆLGE HVILKE DU VIL HAVE I SAMLINGEN.

Så klikker du på fanebladet Create DVD.

For mig er det hele temmelig indlysende, derfor pindede jeg ikke fremgangsmåden ud, det fremgår jo meget tydelig af skærmbilledet.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 21:17

Ja så prøvede jeg da også at smide disken i min PC og det virkede og sørme også i min Xbox. Så må det jo være min DVD-afspiller, der ikke er så klog.

Kvaliteten er rimelig, men så heller ikke bedre. Jeg så ingen pauser mellem fil-skiftene, så det var positivt, men der var desværre lidt hakken i filmene, som der selvfølgelig ikke bør være. Det kan dog gå an indtil jeg måske finder noget bedre på et senere tidspunkt.

Jeg synes, at I har begge gjort en kæmpe indsats. Især dig jeanettes mor, der har knoklet og har fundet skiverne frem og prøvet dig frem. Jeg synes derfor, at I begge har fortjent point.

Jeg giver jeanettesmor point her og så opretter jeg et spørgsmål til dig klaudi.

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 02-03-10 21:19

Tak for svaret jeanettesmor.