/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Feriekikkert - hvilken bør jeg købe
Fra : Eyvind
Vist : 521 gange
50 point
Dato : 28-02-10 20:09

Jeg er ved at få nogle trætte øjne og skal helt ned til vandkanten for at se på sild.
Så nu er det på tide at købe en feriekikkert (der ikke er alt for dyr)
Hvad skal jeg kigge efter .................... tal X hvad

Er dette noget:
http://www.kikkertpriser.dk/shop/focus-silver-8x21-346p.html

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 28-02-10 20:47

Dem har jeg et par stykker af. Den ene hedder 8x21. De kan ukritisk være i en brystlomme. Knap så afslørende som den store 10 x 50. Skal du bare lure på tøser (og skibe) er sådan en lille fætter fin.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 28-02-10 21:02

Kære Eyvind.

Kig du blot på sildene hos fiskehandleren eller dem i glasset. For det er jo ikke sikkert, at os sild på stranden synes, at det er særligt sjovt at blive "undersøgt" af en ældre herre, der er udstyret med en kikkert .

Hilsen Kirstine

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 28-02-10 21:04

Hvis du mangler forklaring på tallene.
Så er forreste tal 10 x 50 f.eks. her står 10 for en tiltræknings kraft på 10 gange og 50 er forreste glasstørrelse 50 mm, altså det væk fra øjet, jo større glas desto større billede.
Jo større begge tal er desto bedre er kikkerten men mere vanskelig at holde stille og fylder mere, så du må afveje selv, Om den skal være handy lille eller stor kraftig og fylde meget eller en mellemting.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-02-10 21:11

Hej Eyvind.
Den du linker til er en udemærket kikkert.
Den omtalte 10x50 var den størrelse vi brugte da vi sejlede.
Den var god når der skulle findes sømærker...men den du har kig på er en udemærket en og du skal jo heller ikke blive pukkelrygget af at gå med den om halsen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-02-10 21:18

Problemet med en 8x21 er at der kommer ikke meget lys ind og du vil sikkert ikke kunne se skællene på dine "sild" ved vandkanten men prøv en 8x40 det ville jeg foretrække.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 28-02-10 21:20

Citat
Jo større begge tal er desto bedre er kikkerten men mere vanskelig at holde stille
Så skal du sq nøjes med en lille en, Eyvind. Ellers får du nok ikke set nogen lækre sild, da vi nok vil gøre dig "urolig" over det hele .

Men nøjs nu med nye briller, så du kan læse sidste salgsdato på sildeglasset - er der sådan en dato på snapsen ?

Hilsen Kirstine

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-02-10 22:16

Til sild og Dåser er 8x godt til formålet. Større forstørrelse kræver stativ.

Det næste tal er objektivdiameteren . Til brug i fuld dagslys hvor pupillen ikke er så stor betuyder dette tal ikke så meget.

Du kan sagtens nyde sild i solskin med 8x 20, hvis det kun vat disse tal det kom an på.

Men en kikkers kvalitet afgøres af mere end bare disse tal.
Den du har linket til er noget skod, som ikke er pengene værd.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 28-02-10 23:16

Citat
For det er jo ikke sikkert, at os sild på stranden synes, at det er særligt sjovt at blive "undersøgt" af en ældre herre, der er udstyret med en kikkert .

ÅÅHHH Kirstine
Nu skuffer du os. Må vi ikke kikke bare en LILLE smule - sådan lidt i smug.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-10 23:27

Ok - det er nu til rigtige skibe og ikke skuder.
Den skal bare med på ferie til lidt altankiggeri ud over havet.

Og som min kone siger når vi står og kigger ved stranden:"Har du set nok".

Så det bliver nok sådan en 8X21 - og i morgen tager vi ud til et jumbocenter og kigger priser hos en god forretning som hedder Visanta.

Men nu ved jeg hvad det er der skal kigges efter.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-10 23:29

Tak for svaret 3773. Det bliver så en 8 X 21 som skal med på ferie.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-03-10 18:14

Visanta på canarie øerne er droppet, for de er alt for dyre i forhold til den fra kikkertpriser.

Så må sildene vente til jeg har købt en kikkert i DK.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-10 09:54

Nu er jeg kommet hjem igen og har købt denne kikkert til at kikke på sildestimer.
http://www.kikkertpriser.dk/shop/focus-silver-8x21-346p.html
Desværre har de meget tøj på her i området.

Ps. Den er ganske udemærket til lige at glo på skibe og den slags.