/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lækreste opskrift
Fra : MSSBJ
Vist : 2638 gange
100 point
Dato : 26-02-10 13:51

Hej

Savner lige lidt inspiration, så jeg spørger:

Hvad er den lækreste opskrift, du har prøvet at lave ?? Det være sig enten hverdagsmad eller festmad ?

mvh
MSSBJ

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 26-02-10 14:37

Det er godt nok et åbent spm. for når jeg har brugt 2-3 dage på at lave en cassoulet, syntes jeg den er lækrere end en risi-e-bisi, som jeg kan lave på under ½ time.

En af familiens yndlingsretter er Slettenfad (hedder egentlig Samsøfad, men den bruger dild i stedet for persille i sovsen, vi kan bedre lide persilesovs og boede mange år i Sletten), jeg laver den efter hukommelsen, så alt er ca. mål.

½ kg kartofler
½ kg hakket okse (kan sagtens laves med mindre)
1 løg
1 fed hvidløg
1 blomkål
½ l mælk
persille
mel, salt, peber, rapsolie (eller smør hvis man insisterer)

Skræl kartoflerne, skiv dem , kog dem 10 min.

Del blomkålen i buketter, kog 6-7 min.

(jeg går ud fra alle ved, der skal lidt salt i vandet.)

Hak løget, svits det i en gryde til det bliver klart, smid hakket kød og knust hvidløg i, svits det til det gryner, salt og peber i.

Lav en opbagt (eller jævnet) lidt tyk bechamelsovs med mælk, smag til med salt, peber, muskatnød (hvis man kan lide det), sluk for gryden og rør hakket persille i.

Smør et ildfast fad, kartoffelsksiverne nederst, hakket kød, blomkålsbuketter, hæld sovsen over, i ovnen ½ t ved 180 grader.

Nemt, billigt og smager godt. Har man teenageknægte, kan man sagtens skrue op for kartoflerne i bunden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-02-10 14:53

Paprikagryde:

½ kg skinkesmåkød
6 pk bacon
½ kg perleløg el. 3 løg skåret i små stykker.

Bacon skæres i mindre stykker og det heles brunes i en gryde.

Det kommes i en ildfast skål. Så laves der en hvid sovs og i den kommes salt og paprika indtil sovsen er lyserød. Sovsen skal være lidt tyk.
Den hældes over kød og løg og låg lægges på. Stilles i kold ovn, ovnen stilles på 200° og den er i ovnen i 1½ time. Stilles den i varm ovn er det 1 time.
Der serveres ris og/eller kartofler til.
Retten er god at fryse.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 26-02-10 17:41

Mums det lyder lækkert både Slettenfad og paprikagryde - elsker dansk mad, også gerne gammeldags fedende bondemad a'la Brændende Kærlighed, hakkebøffer med det hele o.s.v.

Men når du nu spørger efter den lækreste, ja så kunne det f.eks godt ende med at jeg valgte denne:

PBX laks (Peter Brixtofte)

Fremgangsmåde

Brug helst en spaghettigryde med indbygget si, der kan tages ud. Kom spaghetti i spilkogende vand. Tilsæt salt. Kog pastaen til den er næsten al dente. Tag den op og dyp den i gryden igen i ny og næ for at undgå at den klæber til en klump.
Fersk røget laks skæres i tynde strimler. Helst en god vildlaks fra Østersøen uden farvestof. (De billige norske burlaks er nemlig fyldt til randen med rød farve, for at de skal se lækre ud.)

Hak et par skalotteløg og en halv bakke champignon fint. Svits det i smør og hæld tør hvidvin i panden, når champignonerne er brunet. Når vinen er kogt ind kastes en kvart piskefløde og en strimlet mellemstor frisk rød chili i. Kværn lidt hvid peber i, og et drys af hvad der kan være mellem tommel og pegefinger af paprika, men undlad salt, da laksestrimlerne, der først lige skal i til allersidst, således at de bliver kogt igennem i saucen, men ikke bliver tørre, hårde og kedelige, indeholder rigeligt salt fra røgningen.

Når laksen er blevet varm og saucen lettere tyknet, så dyppes spaghettien i det varme vand og tages op igen med det samme. Den er nu igen helt løs, uden at klistre. Hæld så meget af spaghettien i laksepanden, som er passende, vend det rundt så saucen har fordelt sig delikat i pastaen og server rygende varm med det samme.

Hvis du prøver opskriften, så må du endelig ikke udelade nogen af ingredienserne - heller ikke chilien.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-10 17:54

PBX-laks lyder godt, men jeg er ikke sikker på jeg har råd til den obligatoriske Chateau Petrus, som jeg har fundet nedsat med 4000 kr til kun 7000 kr flasken. Uden den er det jo ikke rigtig Brixtofte-mad

http://www.e-pages.dk/villabyerne/105/29

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 26-02-10 18:44

Hej MSSBJ

Det er en spændende/lækker tråd du har oprettet, så jeg håber ikke at du lukker den alt for hurtigt. Jeg håber også smuller54 kommer med hendes ynglings mad + de andre der også er gode til at skrive om mad, så tænderne løber i vand.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 26-02-10 20:08

Nu var det jo kun madopskrifter MSSBJ efterlyste....
- du har sandelig øje for fantastiske køtilbud vagnr

Til fattigrøve, ærlige kandu'er og andre kan jeg betro, at den hvidvin der er tilbage i flasken drikkes medens maden tilberedes - derefter kan man godt vælge en billigere rødvin end den Brixtofte drak (selvom det naturligvis er nr 1) og alligevel få en smagsoplevelse!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-02-10 20:30

Ja man er til den tid nok så bedugget at man alligevel ikke kan smage om det er en billig eller dyr vin.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-02-10 20:55

Hej .
Skulle lige være lidt hurtig.
Gad ikke rigtigt at lave mad i aften.
Nååå hvad har jeg hjemme ??
JOOHH 2 porre , gulerødder og 2 kotteletter.
HMMM jaaa jooo nååå.
Skar gulerødder i stave , snittede porrene og brunede kotteletterne.
Alt ned i et smurt ovnfast fad.
Salt og peber på og ind i ovenen 180 grader i 1 time.
HOLD DA OP ...det var bare godt.

Og ikke mindst hurtigt.
Fik gættet en krydsord mens maden lavede sig selv

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-02-10 21:11

Tja den stod på ribbensteg hos os til aften. Og kors den svær blev god.

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 27-02-10 00:03

jeg har lige prøvet at lave enebærgryde...mums hvor lækket, kan laves billigt, og jeg brugte så bare ik kun fløde i sovsen som opskriften siger... men lidt mælk istedet.

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 27-02-10 00:05

hva er for resten din egen mssbj...s

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-02-10 17:45

Fisk i sursød sauce
Rødspættefileter lægges i sherry/ hvidvin i en time.

Imens de hviler, laves følgende ”batter”:
Pisk 1-2 æggehvider meget stive (PS: æggehvider kan fryses, tøs op og piskes stive)
Blandes forsigtigt med:
2 tsk salt
1 fed hvidløg
1 tsk ingefær
1-2 spsk maizena
Dyb fiskene i batteren og steg dem gyldne i en ”neutral” olie, f.eks. vindruekerne
Sauce:
1 fed hvidløg
4-5 spsk sukker
1 spsk soyasauce
½ tsk ingefær
1 kop eddike
2 spsk olie
1 ½ kop bouillon
½ kop sherry
Jævnes med maizena

Anret fiskene på et fad med hele smuttede mandler drysset over. Saucen ved siden af, ellers bliver de dejlig sprøde fisk sjaskede. Ris til.

Lyder lidt indviklet, men er det egentlig ikke og smager autentisk og pragtfuldt.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-02-10 17:46

NB: God mad at lave sammen.
Én laver fisken, mens den anden laver saucen.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-02-10 18:00

Og så en festmiddag:

Pescado relleno (fyldt fisk)

En hel mellemstor fisk, f.eks. Dorade Royal, storørred, mindre torsk, etc.

Tag centralbenet ud og fyld fisken med:

Fyldet:
Svits i en go oliven olie: Lidt finthakket løg, champignon, røget skinke (gerne Serrano).
Derefter finthakkede rejer.
Bland med rasp, mælk og pisket æg
(Nej, der er ingen salt i; skinken er salt)

Løg, kartofler, citronsaft, hvidvin i bunden af et fad, den fyldte fisk ovenpå.
I ovnen en times tid.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-02-10 18:02

NB: Glemte tilbehøret.

Min svigermor (hvis opskrift det er) serverede på rigtig spansk vis fisken med et godt brød til.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-02-10 11:14

Mums den der fisk i sursød sauce den vil jeg helt sikkert prøve at lave, det lyder rigtig lækkert.

Citat
når jeg har brugt 2-3 dage på at lave en cassoulet

Jeg har aldrig selv prøvet at lave cassoulet og der er sikkert mange "eneste rigtige opskrift" men sådan som jeg har forstået det, skal der bruges andelår confit i retten, laver du også det selv???
- det kunne jeg godt tænke mig at prøve, har bare ikke haft mod på det endnu....

Citat
Ja man er til den tid nok så bedugget at man alligevel ikke kan smage om det er en billig eller dyr vin.

Der er da kun et glas vin til hver, resten skal jo i maden

Hvor er du henne MSSBJ må vi høre hvad du godt kan lide !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-02-10 12:31

>Christa.N

Ja, jeg laver selv andeconfit, typisk når jeg i et supermarked bliver "overfaldet" af et slagtilbud på and eller lår, og opbevarer stykkerne i fryseren.

Det tager et par dage med tørsaltning i en pose i køleskabet, og så koge ved lav varme 3-4 timer i andefedt, som man kan gemme fra gang til gang. Så der er ikke så meget rigtigt køkkenarbejde i det, og det smager pragtfuldt.

Men Cassoulet'en er et ret stort arbejde, så det er mest som robust gæstemad, bliver helt sulten bare ved tanken.

Kommentar
Fra : MSSBJ

Dato : 05-03-10 13:13

Hej alle

Hold da op en masse lækkerier... undskyld, jeg har været "fraværende"

Venter lidt endnu med at vælge, for det første er det alt for svært og for det andet, vil jeg gerne lige se, om der dukker endnu flere lækre opskrifter op.

Jeg elsker jo kinarejer, der er varmet kort tid på panden i olivenolie og med knust hvidløg. Dertil avocado, der er rørt med creme fraiche, salt, peber og citron - og et stykke godt brød til. Dette som forret....

Ellers er jeg også til en god engelsk bøf, der serveres også med kinarejer, der er tilberedt som ovenfor + en god bagekartoffel.

Ikke så avanceret måske, men lækkert i mine øjne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-03-10 13:56

>MSSBJ

"Jeg elsker jo kinarejer, der er varmet kort tid på panden i olivenolie og med knust hvidløg. Dertil avocado, der er rørt med creme fraiche, salt, peber og citron - og et stykke godt brød til. Dette som forret...." Ok, men mangler lige lidt chili på rejerne og lidt mere chili i guacamolen + hvidvin.

Der har været lidt andre tråde med bl.a. kål, så jeg vil lige nævne

Côtes de porcs à l'Auvergnate (hvis man skal imponere gæster), kan også kaldes svinekoteletter som i Auvergne, eller koteletter i kål.

Snit noget hvidkål og hak lidt løg, efter hvor mange der nu skal spise, dampkoges i en gryde med salt, lidt vand (skal ikke dække) og tætsluttende låg 8-10 min, så kål og løg er blevet klare, men ikke bløde.

Imens brunes et passende antal koteletter, godt krydret med salt, peber og hvidløg, de skal ikke gennemsteges, men pænt brunede.

Halvdelen af den afdryppede kålblanding lægges i et smurt ildfast fad, drysses med salt, peber og knust hvidløg, kotelleterne lægges over, resten af kålen ovenpå, mere salt, peber, hvidløg.

Panden koges af med lvin (hvid efter opskriften, jeg bruger som regel lidt af den rødvin vi skal have til) , der hældes over fadet, skrab alt snasket med. Spæd med piskefløde, væsken skal højst halvt op i fadet. Drys med reven ost blandet med rasp, i ovnen 180 (varmluft)-200 grader, ca 1 time, dæk med folie hvis det branker, det skal være lysebrunt.

Den originale, langt mere besværlige opskrift har jeg fra denne

http://www.opskriftsregister.dk/boger.asp?bog_nr=152

Min er nem og de smager ens, mener jeg.

Jeg laver den også til hverdag, men kan godt lide at have mad til uformelle gæster, som jeg kan tilberede i forvejen og lade passe sig selv, mens vi hygger, snakker, får et glas og andet godt.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 06-03-10 17:50

VEGETAR
Vegetar - gammel indiansk ord for "Dårlig jæger".

Det er kun en vits, jeg vil bestemt ikke genere nogen

I dag står den på shepherds pie - det dufter skønt og er snart færdigt.... mums
p.s jeg bruger hakket oksekød i stedet for lam
http://sondagsavisen.dk/99/010148588/

Godkendelse af svar
Fra : MSSBJ

Dato : 19-03-10 07:56

Tak for svaret vagnr.