/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Valg af bobestyrer
Fra : Thyregod8
Vist : 2689 gange
200 point
Dato : 24-02-10 09:45

Jeg er for tiden i arvesag om at dele boet efter mine forældre sammen med mine to søskende. Bodelingen er efter alm. arv, med sidst levende som har siddet i uskiftet bo og uden andre arvinger fra andet ægteskab og lign. Imidlertid frygter vi der hen ad vejen kan komme interessemodsætninger, så vi overvejer at lade en fælles valgt advokat lede bodelingen og hvad dertil følger.
Men en anden mulighed er at lade en bobestyrer udvalgt af skifteretten foretage bodelingen.
Er der nogen der kan sige hvad der er bedst i den nævnte situation?. Hvad er fordelen ved en bobestyrer contra en valgt advokat?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 24-02-10 10:17

Dette er ikke helt det rigtige svar på dit spørgsmål.
Men fordelen ved en bodeling er,bagefter er man også fri for sine søskende
vvdriver

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-10 11:42

Hvis der ikke er mange penge i boet, så er det en fælles beslutning om det skal være bobestyrer eller advokat.

Du har ret i at får i ikke hjælp, så kan det gå helt galt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-02-10 11:54

Hej med dig.
Citat
Er der nogen der kan sige hvad der er bedst i den nævnte situation?. Hvad er fordelen ved en bobestyrer contra en valgt advokat?

Den eneste fordel ved en valgt,af jer, advokat er at det er en i kender.
Hvis en af jer søskende har eller kender en god advokat er det da at foretrække.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-02-10 18:26

Der er kun de ulemper at det koster 20-30000 kr. med en bobestyrer.

Det er ikke nødvendig, hvis der ikke er noget specielt i boet.

hawaii7

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-02-10 23:52

Hvis der ikke er nogen ejerlejlighed eller et hus i arven, men "blot" inventar så er det for dyrt at hyre hjælp. Hvad med at lade den mest "hysteriske" af Jer tre dele boet i tre dele og så trække lod om hver jeres del ? Havde du "kun" haft en søskende så var løsningen at den ene delte boet og den anden valgte først!
Det er rigtigt som vvdriver antyder, dette er roden til familiesplittelse. Hvis du gerne vil beholde familieskabet og mener det er vigtigere end materielle goder, så se stort på om "de andre" måske får lidt for meget af "kagen"
God "kamp"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-02-10 10:05

Jeg skulle måske have nævnt, at vi frygter modsætninger, ikke gennem delingen af selve indboet, men salget af huset, som repræsenterer en betydelig værdi, hvornår skal man sælge m.m.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-10 15:03

For at spare penge til diverse fremmede, så ville jeg gøre følgende: Lav et dokument hvor der står at det er forbudt at blive sur over flertals beslutninger, at det er forbudt at modarbejde andre søskende o.s.v. Og skriv den alle sammen under. Så er det et juridisk dokument. Og det kan enhver advokat forholde sig til hvis det kommer der til.

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 100 point
Dato : 01-03-10 15:49

Vedr. Jeres arvet fælles hus kan jeg oplyse følgende, da jeg selv har været igennem "tromlen" sammen med min søster.
1. I skal betale arveafgift på 15% af husets vurdering, men kan trække eller lægge 15% på denne vurderingspris før beregning. Vi valgte at lægge 15% på vurderingsprisen fordi vi ville hellere betale 15% nu end senere ved salg betale kapitalgevindstskat af forskellen mellen denne pris og så en evt. salgspris. Hvis I afviger denne 15% regel, så kan SKAT forlange en husprisvurdering.
2. Samtidig fik vi lavet et dokument ved en advokat, som indeholder en klar aftale om at hvis en af os eller evt. vores arvinger på den første afdødes side, ønsker at sælge sin halvpart af huset, så skal salgsprisen sættes til gennemsnittet af mindst to ejendomsmæglers ejendomsvurderinger.
3. Husk også at I skal betale arveafgift på 15% af husets inventar, men her bestemmer I selv prisen, så huset indeholder selvfølgelig intet af værdi. Selvfølgelig skal denne vurdering være inden for det rimelige.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-05-10 16:35

Tak for svaret grow.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 19-05-10 17:07

Tak for point, Thyregod8
Håber i finder en løsning som i alle er tilfreds med.
Grow