/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Finansøkonom - Emne til Specialeopgave
Fra : LarsSimoni
Vist : 9380 gange
92 point
Dato : 23-02-10 18:36

Hej alle

Jeg skal her den 11/03 aflevere min specialeopgave i faget Finansielle Virksomheder, ifm. min uddannelse til Finansøkonom. Med andre ord, så skal jeg skrive en opgave vedr. den finansielle sektor, værende banker/pengeinstitutter, realkreditinstitutter, forsikring, pension, revisor o.l.

Opgaven skal være på 18-20 sider ex. bilag, og omhandle en relevant problemstilling indenfor den finansielle sektor.
Da i ikke har deltaget i undervisningen ligesom jeg har, kan jeg selvfølgelig godt forstå hvis det kan være en smule svært at forholde sig til, men opgaven skal jeg naturligvis også selv skrive - bare rolig :)

Mit problem er derimod at, før jeg kan komme i gang, jeg mangler et rigtig godt emne. Det skal gerne være så bredt at det kan fylde 18-20 sider, men samtidig skal det ikke være for bredt, da selve problemstillingen jo skal defineres, analyseres og redegøres for.

Jeg vil derfor høre om der er nogen der har nogen forslag til en relevant problemstilling indenfor den finansielle sektor, som man kan hente data om, og skrive et projekt/en rapport om?

Jeg har selv overvejet emnet 'kreditvurdering', da der i de senere år har været sat meget fokus på dette (mest vel pga. Finanskrisen). Det er desværre bare et emne jeg tror jeg vil få lidt svært ved at skrive 18-20 sider om, og også et emne der vil være svært at hente data til, da de fleste banker/realkreditinstitutter højst sandsynligt helst ikke vil ud med deres metoder til at vurdere om en kunde er værdig til at låne penge.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-10 18:39

Kunne et emne være: Hvordan den financielle krise indvirker på regeringens forventning til mennesker på arbejdsmarkedet kontra arbejdsløshed.

For mig ser det ud til at forventningerne til de arbejdsløse ikke er ændret siden der ingen arbejdsløshed var. Og det er en forvridning og kriminalisering af de arbejdsløse.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-02-10 19:11

du kunne lave en analyse af finanskrisen og hvad der skabte krisen. der er da ihvert fald noget at gå igang med

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 23-02-10 21:26

granner01: Det vil nok ikke være nogen dårlig idé at komme ind omkring noget politisk i mit projekt, men jeg tror ikke at det er relevant nok ift. faget. Tror der er for meget politik, og for lidt teori fra faget af.

trimare46: Finanskrisen vil nok også være godt at få ind over et emne, men ved blot at skrive om finanskrisen, kommer jeg heller ikke ind omkring teorien fra selve faget. Det vil også hurtigt blive alt for beskrivende og fortællende, fremfor analyserende.

Men begge ting er da noget der vil være godt at få ind over mit projekt, uden tvivl !

Jeg har også godt med tanker om at skrive om 'ældrebyrden', altså de demografiske data i samfundet, og hvordan de har indvirken på pensionskasser. Det stigende antal af ældre må alt andet lige være en ulempe for pensionskasserne, da der er færre der indbetaler til dem, og flere der skal have deres opsparede midler udbetalt - dermed har pensionskasserne ikke nær så mange penge at investere for, hvorfor de måske ikke kan garantere samme afkast ved en pensionsopsparing som tidligere.
Eller er det kun mig der forstår det sådan?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-10 22:30

Faktum er jo at der er flere ældre og færre yngre til at bære byrden. Mange ældre vælger at få deres egen pension udbetalt over 10 år, store udbetalinger mens vi er raske, fra 65 til 75, og så er det folkepensionen og hvad man kan få fra det offentlige. Jeg kan ikke helt forstå tankegangen, måske man hellere skulle vælge livslang pension så man kunne forsørge sig selv resten af livet. Men jeg er nok miljøskadet, uddannet i det offentlige.

Hvad er det du bliver efter endt studie Cant. Polyt? Eller?

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 23-02-10 22:45

Hehe, der kan jo så argumenteres for begge sider af sagen - det afhænger jo også af hvor stor en formue du selv har formået at spare op igennem din tid i arbejde. Men jeg må da også indrømme, at hvis man bliver 85 år, så er alderen 65-75 nok noget sjovere end 75-85 alderen - og ved da af egen erfaring at det er nemmere at skrue op for forbruget, end at skrue ned :)

Men når jeg er færdig her til sommer, efter aflevering af den her opgave, og min hovedopgave, så er jeg uddannet Finansøkonom. Det er en uddannelse rettet til den finansielle sektor (ex. banker foretrækker finansøkonomer fremfor elever direkte fra HHX), men uddannelsen giver merit til uddannelser på universitetet, fx. HA eller HD.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-10 00:12

OK, min nevø er nationaløkonom, Cant et eller andet, og arbejder pt i finansministeriet, så lidt nationaløkonomi har jeg da hørt om. Og i min handelsuddannelse indgik faget nationaløkonomi. Men det er et facinerende emne og tænke på hvordan verden er skruet sammen.

Hvilket giver mig en ide til en opgave eller indgangsvinkel. Hvilken indflydelse har alle verdens katastrofer på den danske økonomi. Og alle miljøpåvirkningerne.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-02-10 12:54

Hvorledes har finanskrisen påvirket bankernes kreditvurdering?
Og så med nogle underpunkter, som bærer din opgave igennem.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 24-02-10 19:13

granner01:
Hvis jeg skriver om verdens katastrofer, hvilket uden tvivl vil være meget spændende, så vil jeg blot komme til at redegøre og fortælle, fremfor at analysere - det er desuden heller ikke relevant ift. mit studie, så jeg tror desværre heller ikke den går an.

qfha:
Men ja, jeg havde også tænkt på at skrive om pengeinstitutters kreditvurdering, og hvordan finanskrisen har haft indflydelse herpå. Der er jo ingen tvivl om at de har strammet grebet en smule, og kræver mere af låntagerne end tidligere, hvor næsten alle kunne låne - men for at kunne underbygge denne påstand, så skal jeg have nogen tal og fakta, således at jeg kan analysere mig frem til den konklusion, og er bare bange for at det måske vil blive for svært at få fat i.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-02-10 17:21

Du behøver ikke et større talmateriale, du kan tage udgangspunkt i en undersøgelse af de kriterier som bankerne sætter op for at ville give lån. Det kan du få ved at interwieve bankerne. I dine underpunkter til problemet kan du opstille de fixpunkter(spørgsmål), som skal danne svar på dit problemfelt.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-03-10 16:15

Problematikken i at bankerne har fået 2 bankpakker af regeringen og det har ikke fået dem til at låne folk penge. Tværtimod har flere af mine venner gået forgæves, selv om de har vellønnede job og er kreditværdige.