/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Regler for dagpenge, aktivering mv.
Fra : lassethorsted
Vist : 2794 gange
100 point
Dato : 23-02-10 16:25

Er der en der kan forklare mig reglerne for hvornår man skal i aktivering hvis man er ledig og modtager dagpenge. Jeg vil gerne have et link til de specifikke regler på området.

Dette skyldes at jeg efter 2 måneders ledighed blev pålagt at deltage i et "jobsøgningskursus" af det lokale jobcenter. Min kollega, som også var ledig i samme tidsrum blev dog ikke smidt på noget kursus.

Kan det passe at der er forskel på hvordan ledige behandles i forskellige kommuner mv.?

Jeg har brug for reglsættet på området, så jeg har noget at forholde mig til en anden gang.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 16:29

Det lyder såmænd helt rigtigt, at der er forskel på kommunerne/jobcentrene

Jamen er det ikke bare forrygende at du kan "få lov" til at gå til kaffekursus i uger... noget der i virkeligheden ikke tager mere end en formiddag at lære

Men så er du ude af arbejdsløshedsstatestikken så længe.........vorherre bevares

Ikke svar på dit spørgsmål, men et meget surt opstød

PS, det er ikke aktivering du har været på, men et kursus, du får "tilbudt" men som du ikke kan sige nej tak til, for så mister du dine dagpenge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 16:30

Dette er for journalistforbundet,

http://www.journalistforbundet.dk/sw2731.asp

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-02-10 16:37

Nu var min umiddelbare utilfredshed med dette at jeg blev sendt på et 6 ugers kursus, som jeg kun kunne følge en uge af - da jeg havde job at vende tilbage til. Derfor undre det mig lidt at man skal på jobsøgningskursus, når man blot er hjemsendt i et par uger om vinteren, og har et job at vende tilbage til.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 16:41

Det lyder som en meget emsig medarbejder, for når man kan fremvise et papir på at man er midlertidig arbejdsløs, så plejer man ikke at blive sendt på "kursus"

Ikke nok med det, så syntes jeg det er møjhamrende uretfærdigt, at hvis du kommer på det kursus ,er uddannet og under 25 år,så får du ikke fuld understøttelse imens

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-02-10 16:46

fandt dette:

Nye aktiveringsregler over for unge under 30 år
Er du ledig og under 30 år, skal du fremover til 1. samtale i Jobcenteret inden for en måneds ledighed.

De nye regler betyder også, at du som ledig og yngre end 30 år skal i aktivering efter kun 13 ugers ledighed. Aktiveringstilbuddet skal vare mindst 6 måneder, og tilbuddet kan være:

•Vejledning og opkvalificering
•Ansættelse i løntilskud
•Virksomhedspraktik

Det kunne tyde på at grunden til at der har været forskellige forløb skyldes at jeg er 29 år gammel og han er 32...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 16:51

Det kunne det godt tyde på, men jeg synes der er små konger og grever, og du kan sagtens komme ud for forskellige uligheder uden det behøver at have noget med alder at gøre

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-02-10 16:51
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 17:00

Ja, dejligt ik', du kan såmænd blive sendt i Silvan som aktivering i 6 mdr, og fjerne muligheden for at en anden eller dig selv kunne få fast arbejde der i stedet

Men så er du ude af statistikken som ledig så længe

Det er ikke nemt at være ledig.........synes du det er rimeligt at man får nedsat dagpenge når man er på kursus bare fordi man er under 25 år og udlært, det rammer rigtigt mange urimeligt hårdt, og når man så siger at man skal gå direkte fra folkeskolen til en uddannelse, så forstår man jo endnu mindre at man blive "belønnet" på den måde

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 23-02-10 17:17

Jeg synes bestemt ikke disse regler er rigmelige for nogen som helst. Rent faktisk synes jeg det er noget direkte latterligt noget at man kan blive sendt på kursus i at søge job, hvis man ikke ønsker det (kurset altså)

Det bør vel være op til den enkelte at finde det job de ønsker at bruge deres tid på, og at reglerne er formuleret på den måde som de er (at man senest efter 13 uger osv.) betyder jo reelt at de fra dag 1. kan blive anvist til et eller andet ligegyldigt aktiveringstilbud, uden at kunne henvise til en regl om at der minimum skal gå feks 3 måneder eller lignende... Det er op til det enkelte jobcenter at fortolke reglerne.

I øvrigt synes jeg at reglerne, for mit vedkommende (jeg er håndværker), er totalt latterlige. Indenfor denne branche bruger man yderst sjældent skriftlige ansøgninger, og man må mange gange påregne at gå ledig i nogle uger om året pga. vejret... At man så kan komme på et kursus og bruge tid på noget som hverken får én i job eller opkvalificerer én til noget virker i mine øjne som direkte spild af tid!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 17:24

Lasse jeg kan kun give dig ret

Reglen med minder i understøttelse for unge under 25 år, er også en regel jeg først har hørt om for nylig, da jeg kender en murer der er blevet ledig, og ja, i håndværkere møder op på arbejdspladserne for at søge job, det ved jobcentrene også, og de ved også at de jobskrivningskurser er det glade vanvid, men de følger jo bare reglerne

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-02-10 17:41

Mange af disse tiltag, har været kørt som forsøgsordninger forskellige syeder i landet - men 1. januar 2009 besluttede de hvilke regler, der skulle gælde for samtlige Job-centre over hele landet.

De fleste af job-søgnings kurserne, mange kommuner udliciteret til "andre aktører" - hvoraf enkelte er udemærkede, men mange leverer ikke produktet.

Men alt dette kan vi takke den nuværende regering for - især den tidligere beskæftigelses minister, som nu sidder på økonomien. Dem der primært bliver berørt er dem under 30 og over 60.
Og dengang der var mangel på hænder, var det måske en fornuftig regel - men som situationen ser ud pt., virker det ikke efter planen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 17:43

Citat
De fleste af job-søgnings kurserne, mange kommuner udliciteret til "andre aktører" - hvoraf enkelte er udemærkede, men mange leverer ikke produktet.

Man kan umuligt bruge 6 uger, på at lære at skrive en jobansøgning eller cv... det ved alle også dem der har udstukket reglerne

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-02-10 17:49

Citat
Man kan umuligt bruge 6 uger, på at lære at skrive en jobansøgning eller cv... det ved alle også dem der har udstukket reglerne

Det er ikke kun et spørgsmål om at lære at skrive, det gælder også om aktiv jobsøgning - enten skriftlig eller personligt fremmøde, udnyttelse af sit netværk, oplysninger om hvor man kan finde job på nettet, samtaler med rådgivere o.s.v.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-02-10 17:54
Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 23-02-10 17:59

Citat
http://www.ligetil.nu/indland/vis/artikel/nye-regler-for-ledige/

er en gammel nyhed, fra starten af 2009.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 18:12

Citat
Det er ikke kun et spørgsmål om at lære at skrive, det gælder også om aktiv jobsøgning - enten skriftlig eller personligt fremmøde, udnyttelse af sit netværk, oplysninger om hvor man kan finde job på nettet, samtaler med rådgivere o.s.v.

Det tager under ingen omstændheder 6 uger, man kunne droppe nogle af kaffepauserne, og skærer kurset ned til max. en uge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-02-10 18:14

Der er en ting i skal tænke på og det er pengene bag jobcentrene. Hvis et jobcenter har mange i beskæftigelse, så er der flere tilskud at hente end hvis de alle gik ledig. Det vil sige at selv om der er 14 dages ledighed så genererer det tilskud at vedkommende går på kursus i 2 uger. Ren kassetænkning. Desværre.

Jeg er så glad for at være på efterløn for vilkårene for arbejdsløse i dag er helt urimelige. Der er stadig så store krav til dem selv om samfundet har haft finanskrise, så kravene i dag er urealistiske.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-10 18:27

Og som jeg har skrevet tidligere, så er det helt urimeligt at man får minde i understøttelse når man er under 25 år, kontintentet er da det samme, om men er over/under 25 år og om man er udlært eller ej.

Mange unge under 25 år, bliver ramt ekstra hårdt på denne måde, og de har da også faste udgifter der skal betales (mange har også egen bolig)

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 24-02-10 00:47

Citat
Nu var min umiddelbare utilfredshed med dette at jeg blev sendt på et 6 ugers kursus, som jeg kun kunne følge en uge af -

Desværre, men:
Betragt dig selv som ren beskæftigelses-foder for dem der har deres gode job på jobcenteret og kursusstederne, men husk at de ALTID får ret hvis du er uenig med dem, men at være reduceret til foder for andre er sq ikke sjovt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-02-10 12:55

Nu skal du høre min historie, jeg har været alvorlig syg og derfor har jeg i nogle år været sygemeldt. Jeg blev raskmeldt 2 måneder før jeg skulle gå på efterløn. Min sagsbehandler nåede at få mig i praktik i 4 uger, jeg stoppede 2 dage før jeg blev 60. Jeg spurgte om han ikke ville spare de penge (jobcenter skal betale til praktikstedet) men han sagde at han havde en dårlig statistik, han ville ikke miste sit arbejde. Så jeg var i praktik i et job jeg har haft i 20 år.
Så du skal ikke være så sur over at du er så priviligeret at du kan komme på kursus.