/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
ideer til lukning af besvarede spørgsmål~
Fra : solgaard
Vist : 392 gange
60 point
Dato : 28-04-03 19:14

Hej alle jeg læste lige et gammelt indlæg fra Kandu - noget om omgangstone og om fordkellige brugergrupper - og kom til at tænke på en løsning omkring lukning af besvarede spørgsmål.. næst efter stødte jeg på et tip omkring samme: http://www.kandu.dk/dk/tip/3700

Min første tanke var en tidsfrist, for åbne spørgsmål men hvor lang skal denne så være?? det kan jo tage tid ved et omfattende spørgsmål.! og nogle gange men SJÆLDENT, går der et stykke tid inden der kommer indlæg til et spøgsmål.. men i de fleste tilfælde er spørgsmålene besvaret inden for højst et par dage.. så en tidsfrist på 14 dage - 3 uger kunne vel ikke være helt ved siden af..

Der er skrevet utallige tips om at brugere skal lukke deres spørgsmål og tit har folk skrevet i deres indlæg at hvis spørgsmålet er bevaret tilstrækkeligt skal de venligts lukke det eller komme med noget respons. men uden held.

Jeg er udemærket klar over at det ikke er første gang emnet bliver bragt på banen men jeg har det indtryk af at mange herinde bruger utrolig meget tid på at hjælpe folk og så er det jo rart med noget feedback..!

Håber på nogle gode forslag

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 28-04-03 19:29

Undskyld men jeg kan ikke få øje på noget problem, medmindre man ønsker at inkassere sine point.
Tværtimod er et lukket spørgsmål jo netop lukket, så andre må "betale" for at se svarene, hvad der jo beklages i andre spørgsmål og tråde.
Mvh
rfou

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-04-03 19:34

Hej Solgaard..jamen jeg kan da kun være helt enig! Enten skal pointsystemet afskaffes eller også skal der en tidsfrist på spørgsmålene. Hvis ikke der var points, var det jo i virkeligheden lidt ligegyldigt...bortset fra at jeg da sætter pris på, at folk lige siger tak i det mindste (og det er der mange der gør...men de aner ikke, at de for at lukke det skal trykke på accepter som svar!)
Et af problemerne - tror jeg - er helt nye brugere, der "opdager" kandu, synes det er fedt, stiller et spørgsmål og derefter glemmer alt om det. Eller ikke aner hvordan man lukker.
Personligt synes jeg det er fint nok med pointene...nok fordi jeg er ny og lidt grebet af det...kan jeg nå op på siden af CLAN i denne måned? (næppe!)
Derfor opfordrer jeg også folk til at lukke, når de har sagt pænt tak...selvom jeg føler mig point-jager-agtig og politimands-agtig hver gang.

Måske skulle det stå mere uddybet ude i kandus forklaringer på, hvordan man færdes herinde. En uddybende forklaring på, hvordan man lukker..og en mere uddybende forklaring på, at man ikke skal besvare et spørgsmål, hvis man ikke har noget at sige. Flere har problemer (undertegnede incl) med spørgsmål, jeg nægter at lukke, fordi det eneste svar der er kommet er "velkommen i klubben" eller "nå, spørger du opm det....hvad er det" mv. Forbliver et spørgsmål ubesvaret, kan man jo fjerne det!

Jeg synes, at et spørgsmål skal stå i 14 dage efter sidste indlæg. Derefter ryger det ud i "besvaret". Der skal ikke gives points til nogen så....for så render vi ind i, at alle skynder sig at besvare det, selvom de ikke har noget at byde ind med. Det ville være dumt at fjerne spørgsmålet helt, for der kan jo godt være løbet kloge svar ind, selvom spørgeren ikke har opdaget det/ gidet taget stilling/ forstået hvad man så skal.

Jeg har prøvet at kommentere et indlæg der var et halvt år gammelt...et "stort" et, så jeg ved, at det må være poppet op i mange mailbokse..men ingen reagerede. Sådan tror jeg også det er for spørgsmål. Interessen for det løber ud, og derfor er der ingen grund til at lade det stå for længe.

Men jeg synes det er fint, du har startet en debat om det...gad vide, om "de gamle" gider være med?

Knus Christina

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 28-04-03 19:41

Åbne spørgsmål: åbne spørgsmål må pr. definition være "problemer" der ikke er kommet en løsning på. Derfor må det være korrekt at de er åbne. Meeennn!!- jeg forstår godt problematikken og vil gerne selv have at et spørgsmål bør have en max-levetid, f.eks. 2-4 uger. Efter tidsrammen er udløbet bør de så overføres til en kategori for sig selv.
Ovennævnte gælder selvfølgelig for de "reelle" åbne spørgsmål.
Så er der jo de "andre" åbne spørgsmål, som der er kommet en løsning på, men hvor spørgeren ikke har gidet/glemt at acceptere et svar - Er der nogen der rent administrativt skal have lov til at udpege en kommentar som gyldigt svar?? Jeg ville ikke have noget imod det, men det kræver nok sin m/k og tiden til det.
Der er jo også de sjældne tilfælde, hvor spørgeren selv, uden hjælp, finder løsningen og så skriver den som oplysning til andre betrængte brugere. Spørgeren kan jo ikke acceptere egen kommentar som svar, så hvad gør vi her. Kan administrativ lukning/accept også foretages her?? Jeg har selv et enkelt eller to spørgsmål åbne, fordi jeg ikke kan acceptere eget svar som accept. Og disse irriterer mig, da de fremstår som uløste.
Bare nogle tanker fra mig?
m v h

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 70 point
Dato : 28-04-03 20:40

Hej Solgaard

Jeg er meget enig med dig i dit indlæg. Jeg vil sige, et spørgsmål bør max. kunne være åbent i 3-4 uger.
Jeg er meget glad for, at du lærte mig noget nyt i aften, i et andet indlæg, nemlig dit "Tips" om, at jeg bare kan komme med en ny kommentar i det emne jeg ikke har lyst til at modtage mails i, og så fjerne "fluebenet".
Jeg får stadig mails i emner jeg har svaret på i 2002 og hvor der er kommet rigtig gode svar, efter min mening, men de er stadig ikke lukket. Heller ikke selvom jeg, på en venlig måde, opfordrede spørgeren til det.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 28-04-03 20:45

hej igen i dag og tak for i går. Hvad kom der egentligt ud af det hele udover 170-180 indlæg ?

Vedr. spørgsmålene: Er det fordi der ikke er accepteret et svar eller hva´`B-(

Søren A

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 28-04-03 20:47

Shi-.

Ansigtet kommer her

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-04-03 20:55

søde søren...læs spørgsmålet inden su spørger

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 28-04-03 21:01

Jeg har lige gjort det og det her er lidt flovt Skal aldrig ske mere.

Kærlig hilsen

Søde Søren der lidt flov

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 28-04-03 22:31

Hejsa allesammen

jeg er rørende enig i at man bør få lukket de spørgsmål der er ordentlig besvaret. Jeg ved bare ikke helt om det vil virke med at spørgsmålet bliver lukket to uger efter det sidste indlæg... det vil nok virke i de fleste tilfælde men mange gange svarer folk på spørgsmål der har været åbne og forladt længe selvom et ordentlig svar er blevet givet...
Men hvis vi alle opfordrer spørgerne til at afslutte spørgsmålene når de må siges at være tilfredse er det vel en god start?
Jeg tror forresten jeg vil gå ind når jeg kommer hjem fra arbejde og opfordre spørgeren fra alle de uafsluttede tråde jeg har taget del i til at afslutte...hmm det tager nok lidt tid :)

ikke for at skifte emne men er der nogen der ved hvorfor mine smilies aldrig bliver til billeder? De gjorde det i starten men holdt ligepludselig op uden at jeg ændrede på noget :(

hilsen Louise

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-04-03 22:36

du glemmer bindestregen : - )

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 28-04-03 23:07

hmmm

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 28-04-03 23:07

JAAA juhuuu, takker skingur

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 28-04-03 23:11

Louise...Apropos ulukkede spørgsmål, tror du så grisling nogensinde lukker sit sure spørgsmål?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-04-03 23:47

hey... ville liiiiige tilføje min mening

Jeg sys point-systemet skal ryge ud... I stedet burde det være lige for alle... Jeg mener... Det lægger jo op til en slags magt-kamp for nogle... Altså, for nogle (især måske nybegyndere) kan det virke EKSTREMT vigtigt at få scoret point...

Men det er bare min mening!

Hilsen den glade Ostemand

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 29-04-03 00:34

Jeg har ofte haft glæde af meget sent tilkomne svar på mine spørgsmål. Endda efter at point var givet, sååå:
Spørgmål skal ikke lukkes, i pointhungrene netnarkomaner. Hø.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 29-04-03 00:37

jamen hov, det er jo ikke fordi vi er hungrende

citat:
Jeg synes, at et spørgsmål skal stå i 14 dage efter sidste indlæg. Derefter ryger det ud i "besvaret". Der skal ikke gives points til nogen så....for så render vi ind i, at alle skynder sig at besvare det, selvom de ikke har noget at byde ind med. Det ville være dumt at fjerne spørgsmålet helt, for der kan jo godt være løbet kloge svar ind, selvom spørgeren ikke har opdaget det/ gidet taget stilling/ forstået hvad man så skal.

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 29-04-03 01:45

Orv hva?
"Så ka du få et par fede citater i nakken"

"Det der, -det gider jeg bare overhovedet ik' og diskutere" (en slags citat) I er pointhungrene, og så'n er det

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 29-04-03 02:06

øhhh tag dig lige sammen kajsvaj, hva'?

Kommentar
Fra : kummel

Dato : 29-04-03 02:10

Hejsa Skingur
Jeg tror grislingen er bange for fremmede og ikke tør lukke spørgsmålet uden hjælp fra Peter

hmmm...jeg må stadig være i det sorte hjørne efter søndags meget "filosofiske" indlæg

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 29-04-03 08:00

hey skingur!

Jamen jeg tror på sin vis at vi er enige... Jeg mener ikke at ALLE er pointhungrende, men jeg mener bare at når der nu er denne form for point, kan det måske skabe nogle diskussioner til om svaret der kom bare var for at tjene point, eller om det virkelig var fordi personen ville hjælpe... Personligt er jeg fuld tilhænger af at "formodet svar" blev fjernet, da det helt klart var med til at bevise min teori om point og nye brugere... Men jeg mener også at kandu burde tage skridtet ud og fjerne point-systemet...

Men det er bare min teori

MVH Ostemanden!

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 29-04-03 08:57

Jeg kan kun bakke op om Ostemanden's indlæg.
Vi har lige fået afskaffet formodet svar med den dertil hørende automatiske lukning af spørgsmål - og det må være det!
Der er jo kun en der kan tage stilling til om et spørgsmål er besvaret - og det er spørgsmål-stilleren. Det er da muligt at der er nogen der ikke "gider" at lukke deres spørgsmål, men det er der så ikke noget at gøre ved.

Jeg har været væk fra Kandu et stykke, men kan kun beklage at det er de samme point/politi-diskussioner der florerer stadigt. Hvis nu alle brugte tiden på seriøse gøremål på Kandu - ville der blive mere tid og energi til noget fis & ballade - også her på Kandu selvfølgelig.
Jeg kan da kun anbefale at kigge på http://www.kandu.dk/dk/spg/11202 hvor en idiot (mig!) giver 2007 point for at få noget sjovt - og tro mig - det var sjovt Så bare kridt skoene og find på noget, for spørgsmålet kommer snart igen

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 29-04-03 11:26

Hey "Kids"
Så vidt jeg kan læse imellem linierne (ikke flere citater,tak, jeg har læst ovenstående), er hovedincitamentet for at få lukket spørgsmålene i en fart, at nogen sidder og håber på at få flere point. Resten af argumenterne falder, i mine øjne, af sig selv til jorden.
Jeg kan ikke se hvor ulemperne er som systemet er nu. I siger at det ville være rart med feedback på ens svar. Og det mener I vil komme hvis spørgsmålet bliver lukket automatisk efter 14 dage?

For så'n en som mig som har været her lidt tid, men kun sjældent kommer forbi, er det rart at kunne tjekke spørgsmålene ud i de emnegrupper som interesserer mig og derefter afgive kommentar til dem som jeg lyster. Dialogen behøver vel ikke at foregå på "seneste 25" ?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 02:04

14 dage efter seneste indlæg...det vil sige, at det kan holdes åbent for evigt, hvis der kommer bare een kommentar hver 14.ende dag!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 30-04-03 09:00

hmmmm... har lige rodet gamle spørgsmål igennem her på kandu.dk og fandt dette:
http://www.kandu.dk/dk/spg/4216
Det er dette jeg helst vil undgå ... Og DERFOR jeg gerne vil have afskaffet disse point. Personen der kom med svaret havde overhovedet ikke svaret på spørgsmålet, men alligevel fik han/hun pointene.... Er det fair?

afskaf det point-system, kandu! Og lav et system, der behandler alle på ligefod med hinanden!

MVH Ostemanden!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-04-03 09:19

bakker op omkring Ostemanden...

for ca. en måned siden blev et ligende indlæg oprettet... "besvarelse??"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/13263

jeg ka' nu ikke se noget galt i at der er åbne indlæg... det er vel op til dem der har oprettet indlægget... hvornår de vil lukke det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 30-04-03 09:23

he he..ja, og det indlæg er stadig ikke blevet lukket

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-05-03 16:36

Gør det noget?? hvis spørgsmålene holdes åbne for evigt?? På den måde får vi jo afskaffet pointsystemet som alle åbenbart et enige om, er af det onde... Jeg synes, det er ærgerligt, at det koster at læse gamle spørgsmål. Jeg må indrømme, at jeg læser ikke gamle lukkede spørgsmål af bar nysgerrighed som jeg ellers ville have gjort, -hvis de koster mere end 2-5 point. Jeg er ikke superbruger fordi jeg er imod pointsystemet, og jeg tror ikke, jeg vil lukke mine spørgsmål mere. De seriøse og personlige svar får jeg nok alligevel, og søgemaskiner kan jeg godt selv finde ud af at bruge. Hilsen Birgitta

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 03-05-03 13:05

hej Birgitta
dit spørgsmål
http://www.kandu.dk/dk/spg/9268
var ellers længe om at blive besvaret, og du fandt det ikke selv...jeg var da glad for at blive belønnet med point for det, for jeg brugte urimelig lang tid på at finde det!!!!
Al respekt for at du ikke er superbruger pga holdninger til pointsystemet...men ligesom du har din, har jeg min, og jeg er superbruger fordi jeg IKKE har noget i mod pointsystemet. Jeg kan egentlig godt lide det lidt konkurrencebetonede! Jeg har lært UTROLIG meget om internettet efter jeg er begyndt at komme her på kandu og jeg synes det er skidesjovt at blive VED med at søge, til jeg finder det rigtige. Og når jeg nu bliver glad af at få nogle i virkeligheden ikke-eksisterende points, så lad mig da!!!
Håber du forstår hvad jeg mener...det må endelig ikke opfattes som et angreb, men som et udtryk for en holdning.
Mvh, Christina

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 03-05-03 13:09

mange tak for alle svarene..

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-05-03 13:20

jorden er flad... månen er en ost... og kandu's pointsystem er rigtig godt...

ku' ikke la' vær'...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-05-03 13:28

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-05-03 17:49

Hej, Christina.
Det er da lidt irriterende, at man skal betale 6 points (af de gode) for at få "enden på historien..." Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-05-03 18:08

100 % enig på det punkt..! men når spørgsmålet er købt tilstrækkelig gange bliver det gratis for resten..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-03 16:24

Det bliver da ikke gratis for mig, lige meget hvor mange spørgsmål, jeg køber...