/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SSD disk til ibmx41
Fra : mlvj
Vist : 893 gange
100 point
Dato : 23-02-10 08:42

Hey jeg har en ibm x41 og har læst mig frem til at den kan fordedres kraftigt ved at smide en SSD disk i , er der nogen der har erfaring med det ?

Mikael

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-02-10 10:01

Kan ikke anbefale SSD hvis du normalt har megen diskaktivitet med store filer, anvender windows og ikke løbende tager backup af dine data.

NAND flash har begrænset holdbarhed.

Når en blok ikke længere kan skrives udgår den pågældende blok af diskens kapacitet.
Uagtet af man idag taler om millioner til milliarder af writes pr blok, så løber de utallige kontroller og skrivninger af kontrol og cache op, især med windows, og især med nogle antivirusprogrammer, der hele tiden skriver en kontrol information til de filer der checkes.
Producenterne anslår at en SSD har flere gange længere holdbarhed end en traditionel harddisk.

Datarecovery firmaerne ser en del USB sticks med nand kapacitet på 2-8 GB, som går død fordi brugerne arbejder direkte på sticken, i stedet for blot at kopiere frem og tilbage ( diverse temporære filer fra f.eks officeprogrammerne er problemet)

Jo større disken er jo mindre skulle problemet blive, så længe man ikke udnytter SSDens kapatitet fuldt ud, det er fordi den indbyggede diskcontroller sørger for reallokering af data på svage blokke, og tillige via en række algoritmer fordeler data på alle diskens nand enheder.

Tager du løbende backup - så er problemet omkring datatab selvfølgelig stærkt minimeret.
Selvom den løbende backup jo også, afhængigt af backupmetode, forårsager mange skrivninger til disken.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-02-10 10:02

Glemte lige at sige - SSD disken er hurtigere end traditionelle diske

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-02-10 10:09

Det er et område med stærk udvikling i...
Fra computer reseller news:
"Forskere fra det japanske Keio-universitet og Toshiba har stablet 128 Flash-byggesten oven på hinanden og forbundet dem med trådløs radioteknologi. Her er der tale om millimeter-radio, hvor rækkevidden er meget begrænset. Flere firmaer arbejder på denne form for trådløs teknologi, der skal erstatte ledninger i alskens elektroniske produkter og dermed gøre dem billigere og mindre.

Prototypen på den japanske SSD er stadig lidt klodset, men ifølge forskerne er energiforbruget reduceret med 70 procent og størrelsen med 90 procent i forhold til dagens SSD-lagerenheder.

Målet for professor Tadahiro Kuroda og hans forskerhold er at konstruere en SSD i frimærkestørrelse, der har plads til 1 terabyte (TB). Hastigheden i den nuværende prototype skulle ligge på 2 gigabit i sekundet, hvilket svarer til 250 MB/s og dermed den hastighed, som også kendes fra SATA i dag.

Den mekaniske harddisk lever stadig i bedste velgående - selvom dens død er blevet spået flere dage - og SSD-enheder er stadig væsentlig dyrere end harddiske. Men måske betyder den japanske forskning nu, at SSD'er langt om længe kan indhente de mekaniske harddiske og matche dem i pris. Et færdigt produkt skulle være klar i 2012."

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 23-02-10 11:57

Hey
Jeg læser dine indlæg JensTog som jeg også har hørt og set på youtube skulle der være en markant forbedring af ydelsen når der startes op og søges på disken.

At den er dyrer er måske ikke problemet for det er nu mere for at lege lidt med det.

Men hvis der nu var nogen der havde prøvet og kunne fortælle lidt om deres erfaringer med det ?
spørgsmålet er stadig åbent ?

Mikael

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-02-10 12:21

Der er markant forbedring af ydelse.
Men også vigtigt at du har maks ram i maskinen for at undgå swapfil håndtering.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 23-02-10 12:42

Ja det kunne være mit næste spørgsmål, for jeg har 1,5 gb og det er det ibm siger at der maks kan være i den men ser at der bliver solgt ramklodser til den på 1x2 gb og ser også at maskinerne bliver solgt med 2 gb.
Jeg tror nu jeg prøver at hoppe på en SSD disk og håber det lykkedes.

Mikael

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 23-02-10 15:51

Jeg er også mægtig interesseret i SSD, så jeg håber du deler din erfaring

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-10 18:19

Lytter spændt med.
SDHS (eks. fotokort) kan jo køre i en converter til SATA stik i en bærbar. Så det er jeg spændt på at høre om.
Jeg har kørt en del med memorystick/pendrive med Linux ubuntu og bootprogam/værktøjer.
Det fungerer meget godt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 24-02-10 15:20

Et lille kommentar angående holdbarhed:
Sandisk skulle være kommet med en ny og mere stabil SSD-disk, med 10 års garanti.

Her er link til artiklen:
http://www.altomdata.dk/driftssikker_ssd?source=update

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-02-10 02:57

Sandisk .. Der står den kan skrive 80 TB !!!!!!!!
Det er gennemsnittet af hvad jeg skriver til nye diske på 3 måneder.
Så hvis jeg brugte sådan een til f.eks mellemlagring af data, så ville den holde maks et halvt år.

Det er helt OK til en enkelt ekstern harddisk hvor man gemmer sine data.
Men det er da ikke nok til en disk hvor man løbende(dagligt) tager frisk backup af f.eks 100 GB
= 800 gange backup = 2-3 år

80 TB er meget, men jeg tvivler stærkt på at den kan holde 10 år med dagligt brug af windows (swapfile) og nettet. Igen cache, og evt skrivninger fra diverse kontrolsystemer/antivirus m.m. det løber sgi op! - Den vil bestemt krype i størrelse over årene (dårlige blokke udelukkes af brugen).

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 26-02-10 07:48

Hey
Nu har jeg bestildt en ramklods på 2 gb og håber så den vil acceptere den så jeg får 2,5 i maskinen, og har nu undersøgt lidt om ssd disken og har besluttet at købe en på 32 gb.

Jeg vender tilbage med opfølgning.

Og ved godt jeg kunne have købt en hurtigere en bærbar for de penge jeg bruger på denne ibm, men nu er det bare legetøj.

Mikael

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-02-10 16:42

Det er skam også et spændende område -

Datarecovery branchen halser efter - Foreløbigt er der ikke stor success med at redde data fra SDHC kort i størrelser med over 8 GB i een chip.

Det store problem er den voldsomme variation i selve "diskcontrollerens" algoritmer for hvordan data distribueres på flashen.

Hvilket mærke har du købt ?

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 26-02-10 18:07

hey ja jeg ved ikke ret meget om det andet end den disk jeg har i ibm'en var temmelig langsom og ville gerne have den hurtigere, og fandt så en KINGSPEC 1.8" 32GB IDE SSD til ca 700 kr, så det bliver lidt spændende.

Har lige et spgs. ved nogen om man kan sætte ddr2 pc 5300 ram i maskinen istedet for ddr2 pc 4200 ?
Mikael

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 26-02-10 22:47

Hej mhj
Takker for din opfølging. Desværre har jeg ikke selv så meget forstand på den nøjere teknik i forhold til SSD-harddisk, så det er mægtig interessant det du og andre interesserede skriver her

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 26-02-10 23:12

ja det er lidt spændende jeg ved heller ikke meget om det men ser nu frem til at se resultatet jeg tester den nuværende disk i hd tune og får jeg den nye til at virke tester jeg den i samme program så¨er der et ordentlig sammenligning's grundlag.
Men der går nok 14 dage før jeg har disken.

Mikael

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-02-10 07:02

mht ram - normalt mener jeg man godt kan sætte ram med højere max hastighed i.
Tror at det er maskinens clock der styrer, så det skulle ikke påvirke hastigheden.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 27-02-10 08:10

hey
ja jeh søg en del og læst at den godt kan køre med både 5300 sådet skulle ikke være noget problem.nukan jeg kun vente.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 07-03-10 20:59

hey
Ja så kom disken og den var som beskrevet lige til at sætte i maskinen, satte bare styreskinner på og i med den.
Maskinen så den med det samme og det var intet problem at inst xp alt forløb som det skulle.
Jeg har nu testet den og bare opstart af pc er gået fra ca 80 sekunder til 40 sekunder , så¨det er en markant forbedring.
Alle programmer ser ud til at åbne betydelig hurtigere, samt der er overhovdet ikke nogen hd støj.
jeg testede også i HD TUNE og der var der med den gamle disk en læse hastighed på ca 25 mb i sekundet og det er nu blevet til ca 78 mb i sekundet.
Så alt i alt er det helt klart prisen værd og en helt klar forhedring af ydelsen, den gamle ibm føles som om der er kommet turbo på så det kan klart anbefales.

Mikael

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 07-03-10 22:53

Takker dig MHJ
Lyder lækkert med den hurtige respons af alle funktioner på din computer, jeg tror alle funktioner som kræver en anvendelse af harddisken og ikke RAM gør, at computeren bliver væsentlig hurtigere.
Men nu er jeg nysgerrig, så vil lige høre om, hvilken harddisk du brugte før, specielt cachelagring og omdrejningstal er interessante?
Hvor meget plads har du pådin SSD og hvad kostede det? Hvor købte du det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-10 10:21

Tillykke - det lyder lidt spændende..............og nu kan du bruge din comp. som dansepartner, uden at ødelægge drevet.

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 08-03-10 10:53

Ha ha ja det skulle ikke være noget problem ja der er et program der måler rystelser og det er jo ligesom oveflødigt nu.

Jeg følger op med gammel disk data når jeg kommer hjem i aften.

Mikael

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 08-03-10 12:08

Ja slå endelig alle de lenovo kraftslugere fra også - også væk med access connections !!

Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 08-03-10 17:12

ja der er en masse jeg ikke skal bruge til noget
I kan læse om den gamle disk her http://computers.pricegrabber.com/hard-drives/m/10437456/details/st=product_tab/

jeg købte min disk på ebay.co.uk til ca 700 for en 32 gb og det er nok for nu da den mest af alt bruges til surfing og leg, men godt kører den nu.

Mikael

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-03-10 19:25

Næste mulighed er så at få fat i en ikke alt for dyr converter til SD kort (den findes) så man kan udskifte kortet/kortene. Men den er vist lidt dyr endnu.

Annuller spørgsmålet
Fra : mlvj

Dato : 25-03-10 10:20

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

har ikke rigtigt fået noget brugbart svar