/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
2 gangs ledig
Fra : bublebee
Vist : 827 gange
200 point
Dato : 22-02-10 10:04

Nu er jeg blevet ledig for 2 gang indenfor et år. Hermed mister man åbenbart retten til dagpenge.
Og skal så man have 300 arbejdtimer indenfor 10 uger før man kan få dagpenge. Men prøv lige at finde et job sådan lige nu.
Klart........
Er der slet ingen måde man kan få hjælp på.
tror ikke kommunen vil hjælpe, for er gift og manden har jo også en fin indtægt, men ikke nok til at vi kan betale regningerne.
Vi bor i eget hus, så der er jo regninger der skal betales....
Nogen der evt kender nogle paragraffer eller regler man kan hentyde til ?
Eller anden hjælp man kan få ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 10:14

Det syntes jeg lyder helt forkert, jeg har en svigersøn der også er blevet ledig to gange, og det er uvist hvor længe han har jobbet denne gang, og han har altså ikke mistet dagpengene

Er din ledighed selvforskyldt, så kan det måske være der er noget om det, men er det pga manglende arbejde i forbindelse med krisen, så tror jeg der må være noget der er misforstået, eller rettere de håber jeg sgu, for mange kan da komme uforskyldt i klemme

Det lyder heller ikke rigtigt, at det bedre kan betale sig at gå ledig i meget laaaang tid fremfor at tage de småjobs der nu kan være, og så melde til og fra som ledig

Ring du og snak med dem igen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-10 10:16

De vil slet ikke høre på mig eller hjælpe mig. Og reglerne siger godt nok at 2 gange selcvforskyldt ledighed, og så er man udelukket fra dagpenge indtil man indenfor 10 uger har haft 300 timer. Men det er jo stort set umuligt bare lige at finde et job sådan her og nu.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 10:18

Citat
Nu er jeg blevet ledig for 2 gang indenfor et år. Hermed mister man åbenbart retten til dagpenge.

Nej da - det er ikke de 2 gange der er årsagen - det er det timetal du har haft i den sammenlagte dagpengeperioden....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 10:19

Syntes du selv du burde have KRAV på noget når det er SELVFORSKYLDT

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 10:25

Citat
Og reglerne siger godt nok at 2 gange selcvforskyldt ledighed, og så er man udelukket fra dagpenge indtil man indenfor 10 uger har haft 300 timer

Når det er selvforskyldt så tror jeg også på det er rigtigt

Første gang kommer man i karantæne og anden gang som du beskriver det lyder rigtigt nok i mine ører.

Prøv at ringe til kommunen og forhør dig om der er mulighed for kontanthjælp,

Reglerne for kontanthjælp er her

http://www3.kk.dk/Borger/Oekonomi/Kontanthjaelp/Regler.aspx

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 10:27

Har du en rigtig god årsag til at du har sagt dine jobs op?? F.eks sygdom/chikane så snak med din læge om at lave en lægeerklæring, som du kan tage med i fagforeningen

Lægen kan ikke tilbagedaterer lægeerklæringen, men erklæringen kan hjælpe dig ud af suppedasen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-02-10 10:28

Det er 2 gang man bliver selvforskyldt ledig der er skyld i man mister retten refi. det står der i reglerne.
Og nu ved du jo ikke hvad der er tilgrund for min ledighed så sys du skal lukke......
Men det jeg spørger om er hvad man så man gøre i stedet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 10:42

Du glemte i dit spørgsmål at skrive det var SELVFORSKYLDT - deraf svaret

Citat
Og nu ved du jo ikke hvad der er tilgrund for min ledighed så sys du skal lukke......

Det er jo også ligegyldigt hvad der ligger til grund - det vigtige er jo at det er selvforskyldt - er der en gyldig grund er det jo IKKE selvforskyldt

Citat
Men det jeg spørger om er hvad man så man gøre i stedet.....

Finde et nyt job

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 10:48

Hvis det er selvforskyldt så har du ikke krav pånoget, så er det karantæne. Sådan er reglerne og det kan forekomme uretfærdigt hvis der har været så mange problemer på en arbejdsplads at man ikke kunne holde ud at være der.

Men i dag er det ikke en ret at få dagpenge hvis man siger sit arbejde op uden at have et andet. Uanset hvad grunden er. Hvis du via en fagforening kan begrunde din opsigelse, så er sagen en anden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 10:50

Citat
Det er jo også ligegyldigt hvad der ligger til grund - det vigtige er jo at det er selvforskyldt - er der en gyldig grund er det jo IKKE selvforskyldt

Det er ikke ligegyldigt hvad årsagen er, hvis man har opsagt sin stilling pga chikane eller sygdom, er der stadig den mulighed at snakke med sin læge, og få en erklæring, hvorefter fagforeningen fortsætter med dagpengene

Man kan komme ud for sygdom/chikane, hvor man ikke i opsigelsesøjeblikket tænker over konsekvenserne, men blot ønsker at stoppe med jobbet... og jo man er selvforskyldt i den situation man er kommet i, men fagforeningen vil respekterer en lægeerklæring

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-10 11:04

Citat
Det er ikke ligegyldigt hvad årsagen er, hvis man har opsagt sin stilling pga chikane eller sygdom

Så er det jo IKKE selvforskyldt

Det er stadig tilladt at tænke FØR man handler....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 11:06

Fra fagforeningens side vil det være selvforskyldt, indtil andet er bevist

Accepteret svar
Fra : Christa.N

Modtaget 200 point
Dato : 22-02-10 11:07

Det er altid nemt at være bagklog, men siger det alligevel: kontakt altid din fagforening før du siger op !
Nu hvor du imidlertid sidder i saksen, tvivler jeg stærkt på at du kan gøre noget.......
- de laver hele tiden om på reglerne og strammer op.

Du må melde dig til forskellig arbejdsbureauer og blive en slags moderne daglejer - tage alt slags arbejde og alt hvad du kan få.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-02-10 13:55
Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 08-03-10 12:34

Tak for svaret Christa.N.
har heldigvis fået nyt job

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 08-03-10 15:19

Tillykke med dit nye job, håber du bliver glad og tilfreds med det.