/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Frostvejr.
Fra : piaskov
Vist : 1947 gange
200 point
Dato : 21-02-10 22:23

Kan frostvejret bevirke at bremserne hænger ??
Og hvad kan jeg så gøre ved det??

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 21-02-10 22:25

Ja de ruster meget hurtigt i frostvejr og de kan også fryse fast.

Man anbefaler at sætte bilen i gear i stedet for at bruge håndbremsen om vinteren. Jeg har oplevet det, hvor bremsen blev skæv.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-10 22:27

Citat
Man anbefaler at sætte bilen i gear

Jeg har auto. gear .
Det er Sk*** når jeg kører.
Må se om jeg kan få dem tøet op .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-10 22:29

Kender du ikke en med lukket garage og evt. kan låne den for en flaske snaps?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-02-10 22:33

Manden siger at det godt kan være frostvejret, men at han ikke ved hvad du skal gøre når det er automatgear - vi har heldigvis ikke selv prøvet det endnu med vores med automatgear, men vil da lige følge med i tråden, hvis nu uheldet også skulle ramme os en dag

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 21-02-10 22:47

Adskillelse, rengøring, motionering og en gang silikonefedt. Så er du kørende. Men nogle biler kan være lidt småfølsomme overfor rust/fastfrysning af håndbremsekablet. Der hedder det udskift, og søl det ny godt ind i syrefri olie (symaskine olie).

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-10 22:49

Det er da godt man kun har en cykel med 3 fremadgående gear, og en forbremse...

Den har forøvrigt slet ikke været ude i vinter, heller ikke min Puch

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-10 22:52

Citat
Men nogle biler kan være lidt småfølsomme overfor rust/fastfrysning af håndbremsekablet.

Jeps og den "hænger" en lille smule.

ØvØv det lyder dyrt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-10 22:53

Citat
Det er da godt man kun har en cykel med 3 fremadgående gear

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-10 22:54

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-02-10 23:00

Citat
Kan frostvejret bevirke at bremserne hænger ??

lidt JA, men mest NEJ
Den største årsag til at bremserne hænger er dårlig vedligeholdelse

Citat
Og hvad kan jeg så gøre ved det??

Finde en mekaniker der kan / vil lave dem ordentlig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-02-10 23:15

Citat
Finde en mekaniker der kan / vil lave dem ordentlig.

Det havde jeg så sandelig også tænkt mig.
Vi har ikke mulighed for at gøre det selv.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 00:15

Jeg prøvede det samme her for leden dag.
Da jeg skulle køre ud af indkørslen, så var det som om, at baghjulene var svejset fast.

Jge forsøgteforsigtigt at rokke den frem og tilbage, i 1. og i bakgear. Men den ville ikke give sig.
Så trådte jeg hårdt på fodbremsen et par gange, og så pludselig løsnede den sig.

Håndbremsen virker normalt kun på bagbenene af krikken, og ofte trækkes kun den ene bakke ind til tromlen.

Mit bud er, træd hårdt på fodbremsen et par gange, og rok den frem og tilbage i gear!

Der kan stå fugtighed i tromlerne, som gør at bakkerne fryser fast og danner rust.
Når du får dem fri, og køre, så kør langsom i starten, og lad bremsen træde ned så den slæber. Så bliver tromlen varm, og fugtigheden fordamper.

(Nu har I også fået meget sne der nede syd på, så måske du skulle starte med at grave bilen fri!)

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-02-10 00:21

Citat
Jeg har auto. gear

Kan du så ikke bare sætte gearvælgeren i P.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-02-10 00:37

Jeg tøede naboens fastfrosne baghjul med en hårtørrer (Det kræver selvfølgelig, at man er indenfor ledningsafstand til en stikkontakt). Alternativt kan man sætte en gammel støvsugerslange på udstødningen, og varme det frosne med den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 00:46

Ja en gammel støvsuger slange!!!
Det burde være standardudstyr til vinterkørsel, sammen med startkabler, snekæder, sneskovl, isfjerner og skraber!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-02-10 01:08

Tak! Helst en gammel stofslange, de nye af plastic rissikerer bare at smelte, hvis man bliver ved for længe

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-02-10 06:48

3773, silikonefedt? Hvis det er til caliperne, så er det kobberfedt, der skal bruges, det kan tåle bremsernes varmeudvikling, det kan silikonefedt ikke!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-02-10 07:18
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 08:00

Alka har faktisk ret, men nogle få steder kan man købe silikonefedt der kan klare varmen..

Min mand siger at for at undgå dette igen en anden gang, så er det en god ide at skille/rense/smører bremserne et par gange om året.

Min mand gør det selv forår og efterår

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-02-10 08:23

Det er ikke ukendt,.. for at sige det på dén måde,
personligt bruger jeg aldrig håndbremsen ved parkering,.. netop for at undgå problemet,

(trækker dog jævnligt i håndbremsen, for at undgå at kablet ruster fast)

hvis / når de er fosset fast, kan de ofte løsnes ved at hamre på hjulboltene,

når du parkerer (aut. gear) så drej forhjulene ind mod kantstenen,

for at undgå problemet,... hmmm sørg for at bremserne er vedligeholdt (velsmurt)
men det KAN være svært at undgå,.. især i hård frost, og hvis bilen er m. tromlebremser.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-02-10 08:43

især efter det har været fugtig vejr, tåge, dis, tøvejr,.. og igen fryser hårdt om natten kan problemet opstå,

hvis du nogensinde har set en bil uden hjul og tromler (hos en ophugger) vil du vide hvorfor,
bremser, bakker og tromler er fuldstændig rustet sammen i løbet af et par uger,

kombinationen af rust og fugt,. gør at rusten "suger" fugt, og dermed "limer" 'fryser' delene (bakker / tromle,... klodser / skive) sammen i frostvejr.
ligesom selve håndbremsekablet også kan fryse fast.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 11:05

Go' morn'.
Citat
(Nu har I også fået meget sne der nede syd på, så måske du skulle starte med at grave bilen fri!)

Ja det har jeg lige sat Leif til

Vi prøver at køre en tur lidt senere og ser hvordan den ter sig.
Jeg skal lige være færdig med at koge rødbederne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-10 11:10

Jeg tror ikke det skal være lige om lidt i kører en tur, med mindre den er livsvigtig.

Har i ikke en lokalradio hos jer, hvor i kan hører vejsituationen?? her oppe i Nordsjælland er det isglatte veje over hele linjen

Pas nu på derude

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 11:46

Citat
her oppe i Nordsjælland er det isglatte veje over hele linjen

Ingen problemer her.
Vejene er rene nu og det er tøvejr.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 12:37

Citat
Jeg skal lige være færdig med at koge rødbederne.

....og jeg som troede, at der kun groede roer på sydhavsøerne!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 13:33

Citat
og jeg som troede, at der kun groede roer på sydhavsøerne!

Det er da lige før....uden at vide det...jeg tror de er i familie med rødbederne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 14:14

Kende du så dem, de kolde damer, som står oppe på torvet i Sakskøbing?

og så lige sangen

Jeg er nede fra Lolland hvor roerne gror,
og de gror og de gror og de gror!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 14:47

Citat
Jeg er nede fra Lolland hvor roerne gror,
og de gror og de gror og de gror!

Jooh den kender jeg da så udemærket

Første gang min svoger og svigerinde var at besøge os efter vi var immigreret herned sang min svoger den ud på de små timer.
Det var IKKE gået op for ham at han KUN var på Falster.
Men vi havde det sjovt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-10 16:41

Ja det er det sjove ved det, mange tror at når de er ovre Storestrømsbroen eller Farøbroen, så er de på Lolland.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 17:52

Ja men ik' alle, jeg er selv føt der nee i Nykøvn!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 18:27

Citat
Ja men ik' alle, jeg er selv føt der nee i Nykøvn!

Snyder...det ku' du bar' ha' savt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-02-10 18:39

Jamen du spørn int. Jeg er føt i Jes Jessensgae

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-02-10 18:43

Citat
Jamen du spørn int. Jeg er føt i Jes Jessensgae

Er det så maaaange år siden

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 23-02-10 10:01

Tak for svaret 3773.