/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
100a generator eller større til golf 2?
Fra : Dumass87
Vist : 1933 gange
100 point
Dato : 21-02-10 19:22

Jeg skal have et meget stort anlæg i min lille golf2, og står så og skal bruge en så stor gennerator som muligt, er der nogen der ved hvor man kan finde sådan en.....? eller evt. har andre ider?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-10 19:29

Det er jo ikke "bare" generatoren, når vi snakker den størrelse. Jeg ville få mig en god snak med en autoelektriker, og evt en autostereospecialist. Husk på kablerne begynder at blive alvorlige, hvis de skal holde til 100 Amp.

Ellers burde du måske kigge lidt i retningen af ekstra batteri (+ campingrelæ). Du kommer jo ikke til kontinuerligt at trække sindsygt store strømme. Med mindre du naturligvis er en af idioterne der synes det er vildt blæret at kunne høres på 5km afstand. Og vedholdende mener at du kan køre km efter km, siddende i 120 dB, uden at tage skade.

PS jeg elsker fed bilstereo med virkelig hammer på, men afskyer dunkebiler der bare dunker for dunkeriets skyld.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-02-10 20:03

At lade på en akumulator med en strøm på 100 amp. giver en effekt på ca 1300 watt.
Det er det samme som et elektrisk varmeapparat. Hvor vil du gøre af al den varme.
Det viser ved dit spørgsmål, at du ikke har tilstrækkelig kendskab til strøm og spænding.
Hvis du ikke får kvalificeret hjælp, risikerer du at der går ild i bilen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-02-10 20:27

din generator kan sagtens klare at give strøm til dit anlæg. men du skal have et meget stort batteri, eller rettere to batterier, præcis som man har på en båd. et startbatteri og et forbrugsbatteri. og de skal lade hver for sig, så du skal have et skillerelæ koblet imellem.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-02-10 20:31

Det bliver godtnok dyrt i benzin, og du skal bruge kabler der er nogenlunde lige så tykke som 25 almindelige lampeledninger (amperen kræver tykke ledninger; volten - tyk isolering. og da det kun er 12 volt, skal du bare have masser af kobber) samtidig skal du bruge rigtig kraftige kabelsko og store bolte (ca. på størrelse med hjulbolte), ellers bliver kabelskoen så varm, at den starter den brand kogalejy omtaler.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-02-10 21:06

Du skal bare få en generator til en golf dielsel, den passer nok direkte uden der skal laves for meget om på bilens beslag, dielsel biler køre normalt med større generatorer end benzinbilerne.
Men det er ikke kun generatoreffekten du skal tænke på, det er især også stor batterikapasiteten der er nødvendigt.

Hvis du vil have en stor generator ved jeg at en peugeot 406 HDI køree med en 150 Amp, men den passer jo ikke bare lige på din bil, der skal nok ændres en del på beslaget ?.

Accepteret svar
Fra : hejhejdikal

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-10 21:07
Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 25-02-10 17:48

Du monterer et kvalitetsbatteri på 75-85 Amp ( der skulle være plads, men evt understøttes ) er der brug for støj under stilstand, kræver det ekstra batt, i bagagerum og en 75/100 Amp generator.

300 Watt musik behøver ca 25-28 Amp.

Godkendelse af svar
Fra : Dumass87

Dato : 02-04-10 23:40

Tak for svaret hejhejdikal. det var lige det jeg havde brug for.... billig gennerator som ikke er brugt.
hvidste ikke Biltema solgte genneratorer, tusind tak...