/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ændre last evne nedad på gulplade/privat
Fra : 190e
Vist : 763 gange
115 point
Dato : 21-02-10 17:53

er der nogen der ved hvad det koster at få nedsat det antal kg. en bil må laste, så den falder i vægtafgift, bare sådan ca. dens egen vægt er1835 kg, den må nu laste 1350 kg, vil have det sat ned til 850 kr ca. men er der nogen der ved hvad det kan koste

bent

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-02-10 18:19

Hej -

Det er rigtigt, at man betaler afgift efter den potientielle mulige belastning af vejnettet, uanset det udnyttes eller ej, og derfor kan få afgiften nedsat på den måde du foreslår.
Jeg kender ikke ordlyden i regelsættet, men du kan få en forståelig forklaring og vejledning i hvad man "plejer at gøre", ved at ringe til et af de større synsværksteder.
Jeg mener at afgiftsgrænsen er 2000kg total, men jeg ved ikke om der er fastsat en minimumsgrænse for lastevne.

I dit tilfælde risikerer du faktisk en bøde, hvis du er en velvoksen mand med lidt rigeligt bagage i bilen.

Det indebærer også at den ændrede totalvægt skal overholdes i forbindelse med slæb af CV eller trailer.
Det er derfor langtfra en fordel i alle tilfælde.

Hvis du vil spare penge, mener jeg at den bedste løsning er at købe et andet og lettere køretøj.
Det giver nemlig også besparelser på forsikring og brændstof udgifter, og med garanti også på vedligeholdelsen.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 21-02-10 18:58

kan du give mig et slag på tasken, hvad tror du jeg kommer af med for at den lastmæssigt bliver på 850 kg ca.

bent

bare sådan ca.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-10 19:16

HVIS altså det var muligt, var det kun 185 kilo der skiller din bil fra at koste de nuværende 19910 kroner i vægtafgift og til klassen lige under på 9810 kroner for 3 tons totalvægt...og så lige en god slat penge i registreringsafgift hvis den kom under 3 tons totalvægt fordi, jo større totalvægt en gulpladebil har, jo mindre i afgift er der betalt på den fra ny, og derfor skal der betales ekstra statsafgift når "vægtafgiftsskillelinierne" overskrides "nedad" .

Men det er IKKE muligt......nedvejning, det får du altså ikke gjort. For det hul er lukket for nyere gulpladebiler.

Nedvejning og dermed lavere privatbenyttelsesafgift, gælder KUN for varebiler, der er registreret 1. gang i perioden 3. juni 1998 til 24. april 2007.

Er den registreret senere end 25 april 2007, kan det ikke lade sig gøre.

Uha, der er ikke andet at gøre end forsøge at komme af med den bil igen, og så næste gang undersøge sagerne omkring økonomien ordentligt før køb.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-02-10 21:57

Jeg er enig med dova.

Store tunge gulplade "trækkere" er TOTALT u-interessante som privat biler.
og det gælder i øvrigt også hvidplade biler i samme kategori.

Det er kun rige mennesker forundt at køre rundt i "rigtig store" biler.
Eller for profi erhvervsfolk som kan dække udgiften over driften.

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 21-02-10 22:51

dvs. du ved ikke hvad størrelses orden beløbet vil ligge i?? er det 5-6000 kr.

bent

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-02-10 04:32

nej - jeg har ingen anelse om det, da jeg aldrig selv har haft det problem.
Men din nærmeste synshal ved det med sikkerhed, og de er utroligt flinke og hjælpsomme.
De ved godt hvor skoen trykker og kan give dig det bedste råd.

Men det kan da være der er nogen der ved det og kigger forbi med et klart svar.
Prøv lige at have tålmodighed et par dage endnu ...

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 23-02-10 23:44

vil have vejet 2007 kassevogn --juli måned ned fra 3175 total til 3000 kg(synshal siger det kaqn den godt) men hvad koster det ca .

190e

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 09-03-10 07:34

Taler af erfaring.
Jeg fik min WW Sharan vejet ned ( det ligger vel et par år tilbage ) til lige under 2000 kg, og så faldt min registreringsafgift MM. fra 10000 kr til 3400 pr.år.
Men ca. 3 mdr efter, så fik jeg en venlig hilsen fra skat, at man inde på Christiansborg, havde lukket hullet i loven, så uanset hvad hvad man havde fået den vejet ned til, så skulle der alså bare betales efter bilens normale vægt, alså 4300 kr + Privat 5000 ialt 9300 kr. pr år.

Prisen for at få vejet bilen ned, er et alm. gebyr for syn, og så prisen for nye vægttavler.

Hej

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 09-03-10 07:36

Jeg har lige en rettelse...
Det er naturligvis ikke registreringsafgift, det er vægtafgift..