/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Parkering
Fra : Dahab
Vist : 1086 gange
200 point
Dato : 20-02-10 20:22

Er der en der ved hvad færdselsloven siger om parkering tæt på hinanden ?
Når man parallel parkere langs en vej, så bakker man typisk ind bag den foranholdende og parkerer.
Hvor tæt må man parkerer på hinanden der ?
Står der noget i loven om dette?

Ikke bare et link til færdselsloven, medmindre det er et specifikt afsnit.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 210 point
Dato : 20-02-10 20:32

Det eneste jeg kan finde, -er at man ikke må hindre andre i, at kan komme ud fra sin parkering.
Egentlig lovord behøver vel ikke at finde sted, for man tager selvfølgelig hensyn til hinanden i trafikken. Alt andet er chikane.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-02-10 21:05

Husk lige inden du smider skrotdyngen på gaden, så læs lige de lokale parkeringsbestemmelser for dit område, de kan være ret så forskellige fra by til by.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-02-10 21:23

Citat
Er der en der ved hvad færdselsloven siger om parkering tæt på hinanden ?

Det er ikke angivet i halve eller hele meter, men alt hvad man foretager sig i trafikken skal ske så man ikke er til gene for den øvrige færdsel.

Men husk lige denne her:

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for en afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-10 22:02

Og er du den første der parkerer tæt - kan du såmænd holde 1 cm fra den anden - det er så den efterfølgende bil der får "skideballen" (den SIDST parkerende)

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 20-02-10 22:52

ja refi og hvordan ved politiet hvem der kom sist hvis p-skiven ikke behøves ??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-02-10 22:53

Hvis begge biler holder for tæt - skubber man da bare lidt til den ene af dem, så der bliver plads...

Men der er jo yderst sjældent at man er kommet til at holde imellem to tåber.

Hvis man er der lære man at dreje på rattet...

Ellser gør man da bare som i Frankrig. Skubber til den ene, der er ikke mange biler der holder med håndbremsen hårdt trukket.

vh Ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-10 22:55

Citat
ja refi og hvordan ved politiet hvem der kom sist hvis p-skiven ikke behøves ??

Der er flere muligheder - den ene er at spørge dem

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 20-02-10 22:58

Tak for svaret stilkene.