/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Skat af værelsesudlejning
Fra : michaeljm
Vist : 2207 gange
100 point
Dato : 19-02-10 17:56

Hej,
Vi har lejet ud et værelse på vores ejendom. Vi skal til at angive til skat hvad vi har haft i indtægt på lejemålet. Hertil har jeg lige nogle spørgsmål:

Vi vil gerne benytte bundfragdagsmetoden. Men hvad er boligens værdi? er det den offentlige vurdering eller bankens?

Skal man opgive til skat hvilken metode man anvender? Eller skal man bare lave regnskabet, angive det beløb man skal beskattes af til skat?

Har læst andre steder at man skal opgive skatteberettigt beløb som kapital indkomst. Men har set at der i den nye udgave at selvangivelse er lejeindtægter. Hvad er forskellen? hvor skal jeg indtaste beløbet?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-02-10 18:00

Hvorfor overhovedet opgive noget pga. et værelse

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 19-02-10 18:32

Vi har faktisk to værelser. Hvorfor mener du ikke vi skal opgive noget?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-02-10 21:10

Fordi du jo ikke tjener på at leje ud, du får vel bare dækket leje og forbrug. Ellers er det da tilladt at ringe til skat og spørge dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-02-10 22:48

Altid den offentlige vurdering og altid mindst 24000, altså du kan leje et værelse ud i din egen bolig for et beløb på 2000 i måneden uden der skal betales skat af lejeindtægten.
Det var bundfradragsmetoden

http://www.tax.dk/pjecer/vaerelsesudlejning_hus.htm

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 19-02-10 23:56

Jeg forstå ikke helt hvad du mener med at jeg ikke tjener? Jeg ved godt vi har flere udgifter i form af renter til banken på hele huset, men det skal vel ikke med i regnskabet da vi også bor i huset? Er man ikk forpligtet til at opgive lejeindtægten til skat?

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-10 10:18

Du må komme med nogle flere oplysninger om hvordan det foregår...

Hvis du blot udlejer et værelse i din egen bolig stopper du bare pengene i lommen og "glemmer" papirarbejdet...

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 20-02-10 10:24

Kan skat ikke finde på at undersøge min konto og se at der går penge ind hver mdr?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-10 10:29

NEJ - ikke pga. af det....

Desuden har INGEN udover dig selv adgang til DINE kontoudtog....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-10 11:57

Citat
Er man ikk forpligtet til at opgive lejeindtægten til skat?

Jo, det er du, men du må som sagt leje ud for 2000 pr måned skattefrit.

Så derfor skal du lave det der hedder en udvidet selvangivelse, hvor der medfølger et regnskab...det behøver kun være et stykke papir hvorpå står lejeindtægten og så fradraget og evt. overskud som er skattepligtigt (såfremt månedlig leje overstiger 2000)

Kommentar
Fra : michaeljm

Dato : 20-02-10 12:10

Okay tak for de mange svar. Jeg vil for god ordens skyld opgive overskuddet til SKAT.

God weekend. :)