/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
skibslister
Fra : gnj
Vist : 566 gange
50 point
Dato : 04-11-01 12:47

Hvis man vil finde personer der er emigreret f.eks. i Cyndi's list, hvad betyder "kontrakt-nr" og "forevisningsdato"

Venlig hilsen Grethe

Accepteret svar
Fra : docjacobsen

Modtaget 60 point
Dato : 04-11-01 13:13

Dit spørgsmål er mig lidt uklart, men begge oplysninger kan bruges til at søge videre på:
Det Danske Udvandrerarkiv : www.emiarch.dk
Med venlig hilsen
Ole Jacobsen
oj@c.dk

Kommentar
Fra : gnj

Dato : 04-11-01 14:45

hej ole

Kommentar
Fra : gnj

Dato : 04-11-01 14:49

Hej Ole

Tak for dit svar. Ja jeg kan godt se spørgsmålet virker lidt uklart. Jeg mener, hvad bruger jeg kontrakt nr og foreviskningsdato til, når jeg har fundet en ane som er udvandret og der får skibets navn og dato. Jeg har forestillet mig at jeg ved at finde anen på en skibsliste kan bruge det til videre at se hvor vedkommende er blevet af. Måske kan jeg ikke finde flere oplysninger.

Venlig hilsen

Grethe

Kommentar
Fra : docjacobsen

Dato : 04-11-01 15:17

Du er velkommen til at maile direkte: oj@c.dk
Har du prøvet i familysearch.org ??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-01 15:16

"gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev:
> hvad betyder "kontrakt-nr" og "forevisningsdato"

Hvad man kan bruge kontraktnummeret til i dag ved jeg ikke - men
forevisningdatoen er den, hvor den rejsende har været hos
politiet hvor det lovgivningsmæssigt var krævet at alle
kontrakter skulle forevises og registreres (for at hindre den
svindel med kontrakterne der forekom før man vedtog loven - SVJH
omkring sidst i 1860'erne).
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk www.image.dk/~jep

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-11-01 18:55

"gnj" <gnj.news@kandu.dk> skrev Sun, 04 Nov 2001 11:46:37 GMT

>Hvis man vil finde personer der er emigreret f.eks. i Cyndi's list, hvad
>betyder "kontrakt-nr" og "forevisningsdato"
>
Det kan du, i en vis udstrækning, bruge til at se hvem der er rejst
sammen (evt. en hel familie).

Hvis du har fundet en interesant person, så kan du søge efter om der er
flere der har samme kontraktnummer og samme forevisningsdato.
Nogen gange ser man dog også, at folk der er rejst sammen har
fortløbende kontraktnumre og samme forevisningdato.

--
mvh, A:\Feldborg

http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/opslag/
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/