/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Skal børn til samvær i fængsel
Fra : trollerik
Vist : 2276 gange
40 point
Dato : 17-02-10 16:25

Kan det være rimeligt at sende børn til samvær hvis den ene forældre er i fængsel?
Er vold og bedrageri begrundelse for at ændre fra fællesforældremyndighed til eneforældremyndighed?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-10 16:32

Det er da vigtigt at barnet opretholder forbindelsen med en forældre, også selv om forældreren sidder i fængsel. Nu er det jo ikke 50 eller 100 år som er dommen.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 17-02-10 16:36

Naturligvis skal børn se deres forældre og forældre deres børn, selv om de sidder i fælgsel

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-10 16:54

Citat
Kan det være rimeligt at sende børn til samvær hvis den ene forældre er i fængsel?

Ja da hvad ellers ??
Vores datter er fængselsbetjent og der kommer rigtig mange børn ind og besøger deres fædre .
De skal da ha' mulighed for at holde kontakten til forældrene.
Og de tager ikke skade af det.
Der er specielle rum indrettet lige til det samme hvor de "næsten" kan føle sig hjemme.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 17-02-10 17:13

Børnenes problemer i forhold til forældrenes fængsling
En undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet (Christensen 1999) viser, at det er gennemgående for børnenes tanker og følelser omkring arrestationen, at de føler sig meget alene. Den ikke-fængslede forælder er nemlig ofte selv i chok, og hverken myndigheder eller andre voksne lader til at have en tilstrækkelig viden om eller strategier for, hvad man gør, når der er børn involveret.
________________________________________________________________________________
Børnene reagerer i de fleste tilfælde positivt, når de besøger forælderen i fængslet, fordi de dermed får bekræftet, at han eller hun er rask og i live. Nogle børn kan have troet, at forælderen ikke længere holdt af dem, eller at de har gjort noget forkert, fordi kontakten pludselig er blevet afbrudt. Den ikke-fængslede forælder har ofte et presset hverdagsliv med økonomiske og praktiske problemer. Fængselsbesøgene bevirker, at der ikke er meget fri tid til aktiviteter alene eller med børnene. Forældrene i undersøgelsen fremhæver endvidere, at det har været problematisk, at de ikke vidste noget om forløb, rettigheder og regler i forbindelse med arrestation. Forældrene har også svært ved at tage stilling til, hvad og hvor meget børnene skal vide om fængslingen. Overordnet set blev undersøgelsens børn over syv år informeret om fængslingen, men fik ikke at vide, hvad forælderen var dømt for. Derimod fik børn under syv år blot fortalt, at far eller mor ikke længere var hjemme (evt. at han eller hun studerede eller arbejdede et andet sted).
________________________________________________________________________________

I nogle tilfælde er den arresterede eneforsørger, eller begge forældre er blevet arresteret. I så fald anbringes børnene eksempelvis på en akutinstitution. Disse børn fortæller, at de er blevet behandlet, som om forældrene var holdt ophørt med at eksistere. De oplever, at de sociale myndigheder ofte er tilbageholdende med at støtte barnets kontakt med den fængslede forælder. Undersøgelsens interviewede familier havde primært søgt hjælp hos socialforvaltningen til at løse økonomiske problemer og finde en billigere bolig. Drejede det sig imidlertid om problemer i relation til afsoningen, fandtes der ikke relevant viden i socialforvaltningerne, og familierne blev mødt med en dårlig forståelse for deres situation. De fleste hentede i stedet både økonomisk, praktisk og følelsesmæssig hjælp hos den øvrige familie.
_________________________________________________________________________________
Fængslede forældre bekymrer sig for familien. De har et stort ønske om at få flere handlemuligheder, fx i form af mulighed for udgang fra fængslet i forbindelse med betydningsfulde begivenheder i børnenes liv eller i akutte situationer, hvor partneren fx på grund af sygdom har brug for praktisk aflastning til at passe børnene.
_______________________________________________________________________________

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 17-02-10 17:17

Er sikkert anderledes i dag, og myndighederene ved mere, tror jeg.

Det kan piaskov fortælle mere om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-02-10 17:48

Citat
Kan det være rimeligt at sende børn til samvær hvis den ene forældre er i fængsel?
Er vold og bedrageri begrundelse for at ændre fra fællesforældremyndighed til eneforældremyndighed

jeg mener nej...jeg mener faktisk, at kriminelle forældre der idømmes fængselsstraffe skal fratages forældremyndigheden, fordi de ikke kan være ordentlige rollemodeller for deres børn, når de ikke engang kan finde ud af så simpel en ting som at overholde loven.

Nej, desværre er det ikke muligt...heller ikke engang sikkert det var muligt såfremt volden var rettet mod barnet...

Citat
Fængslede forældre bekymrer sig for familien. De har et stort ønske om at få flere handlemuligheder, fx i form af mulighed for udgang fra fængslet i forbindelse med betydningsfulde begivenheder i børnenes liv eller i akutte situationer, hvor partneren fx på grund af sygdom har brug for praktisk aflastning til at passe børnene

Pis og kanel...hvis familien betød så meget, så sørgede forældre sgu for ikke at være kriminel og ryge i spjældet....men det er så let bagefter at sidde og vande høns og lefle for medfølelse...det skulle de have tænkt på noget før...

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 17-02-10 17:58

Bare lige for en god ordens skyld.

Det er ikke noget jeg selv har skrevet - men fundet på nettet. Har heller ikke erfaringer fra fængselsophold - men er i øvrigt enig med teksten ...

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 17-02-10 21:18

Om børn skal - eller må komme - til samvær i fængsler, skulle faktisk aldrig finde sted,
ud fra den faktum at fængsler og straf for at gøre noget, der er i strid med samfundsreglerne,
som der findes millionvis af, kun er beregnet på at opretholde et sygt og voldeligt samfund.
mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-10 21:24

Hvor skal et bare miste en forældre bare fordi forælderen kommer i fængsel? Det var værre hvis faderen blev sindssyg. Det kan ikke skade et barn at have kontakt til begge forældre. Og et barn kan sagtens elske en forældre der ikke opfører sig ordentligt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-10 22:02

Citat
til samvær i fængsler, skulle faktisk aldrig finde sted,
ud fra den faktum at fængsler og straf for at gøre noget, der er i strid med samfundsreglerne

Ja men du har da 100% ret i at der er en grund til de sidder i fængsel.
Men det er altså IKKE børnenes skyld de er der.
Det skal da ikke gå mere ud over dem end det gør i forvejen ved at mor eller far ikke er hjemme i hverdagen.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 18-02-10 06:21

Naturligvis har granner01 og piaskov ret.

Det er et spørgsmål om man vil have et totalitært samfund eller et humanistisk samfund.

Kommentar
Fra : zorto

Dato : 18-02-10 07:47

Helt uenig med dig BlackPeet !

Har man begået en kriminel handling, så skal børnene da også straffes, samt børnebørnene - Det er da logik for burhøns...

Accepteret svar
Fra : BlackPeet

Modtaget 40 point
Dato : 18-02-10 17:19

Hvilket svar fisker du efter trollerik ?

A: Som siger at kriminelle og deres børn også er mennesker, selv om de har begået en grov fejl, og at man ikke skal staffe familien yderligere ved at forbyde børn at se deres forældre, og forældre at se deres børn.

B: At de kriminelle, samt deres børn og familie ingen medlidenhed og medfølelse skal have, fordi de har begået en kriminel handling?

(Nu ved man ikke helt hvad det er for en handling, for det skriver du slet ikke noget om, og det burde du sådan set have gjort)

Da BlackPeet & Zorto er den samme = Jørn, så kan jeg godt "røbe" at BlackPeets var er det jeg står inde for.

Og at Zortos "bare" var sagt for at "Provokere". (For zorto mener det ikke!)

Siger IKKE dette for at du skal give mig points!!!! - bare for at forklare, hvis du nu lod dig forvirre af min dumme ironi.

MvH
Jørn

P.S
Kunne faktisk godt tænke mig at høre mere konkret om hvordan det foregår i fængslerne fra piaskov, som kender til det fra sin datter, som hun jo fortæller.

IKKE fordi jeg har planlagt at komme i spjældet.
Mere af almen nysgerrighed.

For jeg tror kriminalforsorgen gør et glimrende arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : trollerik

Dato : 18-02-10 21:52

Tak for svaret BlackPeet.
Jeg er blot meget i tvivl om hvad der er bedst for et barn på 2 år. Vil bruge jeres oplevelser og svar til at finde ud af hvad jeg selv tror er bedst. Takker for interessen.

Kommentar
Fra : BlackPeet

Dato : 19-02-10 06:42

Ja, som du nok kan læse, så vil jeg mene at det er absolut bedst for et 2 års barn at have så meget kontakt med sin Far eller Mor, som det nu kan lade sig gøre under et fængselsophold.