/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Surround ved alm. tv?
Fra : Lincoln1242
Vist : 5855 gange
80 point
Dato : 15-02-10 22:15

Jeg ved ikke om spørgsmålet hører til her...well, here goes:

Jeg har netop købt et nyt tv samt et surround sound anlæg. De er forbundet via et HDMI kabel og et hvidt/gult/rødt kabel, der er forbundet til hhv. "Y, Pb, Pr". Når jeg spiller musik eller afspiller en dvd, så virker surround sound helt fint - men ved alm. tv, så kan jeg ikke få lyden ud i de 5 højttalere + subwoofer - er dette normalt?

Jeg har på fjernbetjeningen til surround anlægget prøvet at skifte mellem forskellige modes (input/function knappen), men jeg får ikke lyden ud i højtalerne - ehm, mangler jeg et kabel eller...?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-10 22:24

Jeg har det samme problem, men jeg skal vælge (device) på fjernbetjeningen til TV, således at jeg vælger min sorround på mit TV og så vælger jeg TV på sorrounden anlæg. Så kører TV med sorround.

Det nemmeste er at mit sorroundanlæg er koblet med scart stik. Så når jeg tænder for det så kobler det selv over på TV med blå skærm. Så vælger jeg TV på sorrounds og så kører det.

Ved HDMI kabler går det ikke automatisk, der skal du vælge med fjernebetjeningerne. Men se i manualerne, for har du først prøver et par gange, så er det nemt nok.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-10 22:26

Vi har også sourroundanlæg, men bruger det næsten ikke, det er kun til udvalgte film du kan bruge det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-10 22:27

Tv-avisen og alm. programmer bliver ikke sendt med sourroundlyd, man kan nok hører lyden i alle højtalere, men det er ikke med den rigtige effekt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-10 22:28

Jeg bruger sorround til næsten det hele, og især klassiske koncerter er helt suveræne. Og så er Juressic Park suveræn og temmelig skræmmende på sorround.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 15-02-10 22:30

Hvilket tv og surround sound anlæg snakker vi om... Du burde kunne kører/høre surround sound ved kun at indsætte HDMI-kablet.. Har du en box fra yousee, stofa eller boxer????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-10 22:31

Granner01... lige de ting du nævner er også i sourround, men hvis spørger tror man også kan bruge det til f.eks tv-avisen, så er der ikke nogen effekt,

I nogle tv-programmer man kan se hvilke programmer der bliver sendt som sourround

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 15-02-10 22:32

Ser ud til at det nok er opsætning på dit tv, den er gal med...

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 15-02-10 22:35

Det kunne da være fedt at høre vejrpigerne i surround sound, med buller og brag...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-02-10 22:52

måske det bare er mig der misser noget men HDMI på et fjernsyn er da normalt en INDGANG
her er der jo tale om at få lyden fra fjernsynet over til sorround anlæget, det kræver normalt at man sætter et kabel i fjernsynets lyd-udgang og over til anlæget

på mit sony sider der et fiberoptisk kabel over til mit anlæg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-02-10 22:59

EXTERMINATOR

Citat
Når jeg spiller musik eller afspiller en dvd, så virker surround sound helt fint - men ved alm. tv, så kan jeg ikke få lyden ud i de 5 højttalere + subwoofer - er dette normalt?

Jeg hæfter mig ved, at nogle gange virker det helt fint... derfor tror jeg at der er tale om - når det ikke virker- er det fordi udsendelsen ikke er i surruond???

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-02-10 23:22

Citat
Når jeg spiller musik eller afspiller en dvd

mon dog ikke at det er surroundanlæget der afspiller disse ting og at det derfor virker

og ved alm tv kommer lyden jo ikke fra anlæget men fra fjensynet og så skal lyden jo flyttes over i anlæget for at få surround

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-02-10 23:23

Hmm, jeg har fået mange svar, men ingen løsninger... Det er et LG 47SL9000 og et JVC TH-G31...

På tv'et kan jeg vælge "input" - vælger jeg andet end "Antenne", så får jeg ikke billedet med... derfor tror jeg at løsningen skal findes i surround-anlægget....

Manualen til surround anlægget er meget kort og giver mig ikke svar...

Før havde jeg et Denon stereo anlæg, som jeg via aux kunne trække lyden ud i de to højttalere med.... Nogle vil måske mene at det er lige meget med surround til hverdags-tv, men hvis man nu gerne vil have vejrudsigten i surround 5.1, dolby, DTS osv - hvad gør man så?

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-02-10 23:27

P.s. - jeg kan ikke få NOGEN lyd ud fra det alm. tv-signal til højttalerne... Selv om en udsendelse ikke udsendes i surround, så burde det vil i det mindste transmitteres i stereo (2 ud af 5 højtt.)

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 80 point
Dato : 15-02-10 23:28

på bagsiden af dit tv er der en optisk lydudgang, det er den du skal have fat i
http://www.lge.com/uk/tv-audio-video/televisions/LG-led-tv-47SL9000.jsp
fundet her

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-02-10 23:30

den enste anden lydudgang du har er stikket til hovedtelefoner og det er kun stereo

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-02-10 23:42

og med lidt besvær fandt jeg også dit anlæg, det har optisk indgang, so alles in ordnung.
jeg kan dog ikke se om det er toslink der bruges men det kan du slå op i manualerne

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 16-02-10 00:42

Hvis du ikke kan få det til at virke ud fra de svare du har fået, kan du tage manualerne på dit Tv og anlæg ned til den forhandler du har købt disse ved og blive guide igennem surround indstillingerne.
De ved alt "siger de".... Det kan måske også være at du skal købe et andet kable...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-02-10 00:50

Citat
Det kan måske også være at du skal købe et andet kable...

tja, lige nu er der et hdmi kabel og et yipper kabel, ingen af dem kan få lyden UD af fjernsynet
der mangler et optisk lydkabel
når det er monteret er det en smal sag at vælge den rigtige indgang på anlæget (tvet kræver ingen indstilling ud over at skrue ned for lyden)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-10 00:52

Jeg har selv LG TV og på det kan jeg på den øverste knap til højre på fjernbetjeningen vælge alle de stik der er på fjernsynet. Og det er her du skal vælge det HDMI stik som dit sorround er tilsluttet med. Hvis det er bag på fjernsynet er det nok HDMI 1 eller HDMI 2.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-02-10 00:56

Og jov EXTAMINATOR, på et LG fjernsyn skifter et HDMi kabel ikke selv på samme måde som et SCART stik. Man skal fysisk vælge det enkelte HDMI stik som sorround anlæg er tilsluttet til. Og det gøres let via fjernbetjeningen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-02-10 01:02

øhhhh granner01, ifølge Lincoln1242's fjernsynsmanual er der altså ikke nogen hdmi UDGANGE på fjernsynet, kun INDGANGE.
jeg har faktisk aldrig set et tv med en hdmi udgang på, normalt bruger man jo sit tv til at... vise tv, ikke for at sende billedet andre steder hen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-10 06:44

et en hdmi port er en 2 vejs port
du skal på din forstærker indstille din hdmi port til (tv) så vil den når du har tændt tv'et og forstærkeren og denne står på tv vil den afspille lyden fra tv'et

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 16-02-10 06:46

Citat
Når jeg spiller musik eller afspiller en dvd, så virker surround sound helt fint - men ved alm. tv, så kan jeg ikke få lyden ud i de 5 højttalere + subwoofer - er dette normalt?

Ja,….. det er ret normalt, du sender nemlig kun lyd (analog) IND i dit TV,..
du får altså ingen lyd ud,.. hverken gennem HDMI, eller "Y, Pb, Pr" indgangen,

det er / var,.. præcis samme ”problem” med mit Samsung LED TV,

du skal bruge et OPTISK kabel,
http://www.avxperten.dk/audiokabler/optisk-kabel/optisk-kabel-2-meter.asp

det giver en ”moderne” digital lyd,.. via infrarødt signal,
nemt, enkelt, og samtidig det billigste kabel.

Ps,... du skal KUN bruge det optiske kabel, for at få lyden over i dit surround anlæg,
eller anden "lydbar".

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-10 17:32

EA_HS et spørgsmål til dig : HDMI betyder hvad ?

allerede i 2002 da hdmi 1.0 kom understyttet den lyd og billed

jeg har kun hdmi kabler i mellem mine forskellige dele og jeg har inden problemme med hverken lyd eller billed
har også samsung serie 8 og et ældre 100mhz samsung INGEN PROBLEMMER

har dit tv hdmi og din forstærker hdmi taler de samme sprog (opsætning af forstærker) så er der ingen problemmer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 19:31

Citat
har dit tv hdmi og din forstærker hdmi taler de samme sprog

Det er for så vidt korrekt, ligeledes at HDMI-kabler er 2-vejs, men hjælper ikke i dette tilfælde...

Du kan IKKE sende lyd FRA dit TV til dit Home Theater VIA HDMI-stikket af den simple årsag at stikket på TVet er en INDGANG - der kommer IKKE lyd ud KUN ind - sådan er forbindelsen fremstillet...

Var stikket i TVet (inde i TVet) forbundet til en lydUDGANG ville det være muligt, men det er det ikke...

Det er en hel masse copyright der kommer ind her - digitalkopiering er nemlig ikke lovligt ret mange steder i verden (og det ville den kunne bruges til)

Så find en lydUDGANG på dit TV og sæt den til dit Hometeater - så kører det...

Alternativt - hvis du har en DVDoptager i systemet - tag kanalen via dens tuner.

Og endnu et alternativ - hvis dit Hometheater har scart - så kører det også....

I den sidste ende er det eneste du opnår, alligevel KUN at lyden kommer i alle højtalere - det bliver IKKE ÆGTE 5-kanals

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-02-10 19:48

Citat
et en hdmi port er en 2 vejs port

hdmi er envejs

der er noget nyt på vej hdmi v1.4 hvor en af de nye ting netop er audio return der gør at du kan bruge hdmi kablet til at flytte lyden fra tv til anlæg.
det kom ultimo 2009, har set et par anlæg der understøtter audio return, men endnu ingen tv.
de kommer nok her i foråret

@ refi: "det bliver IKKE ÆGTE 5-kanals" jo via optisk er det ikke noget problem at køre 5.1 (forudsat at det er et surroundsignal du modtager)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 19:57

Det var nok lidt forkert formuleret

Det jeg mente var at KABLET er 2-vejs

Og at det lader sig gøre optisk er der INGEN der protesterer imod

Det var med KABLET det ikke var muligt

Citat
har set et par anlæg der understøtter audio return, men endnu ingen tv.
de kommer nok her i foråret

Jeg tvivler - da du som sagt ryger ind i noget lovgivning i de fleste lande - at HDMI KAN gøre er der ingen diskussion om - men det bliver næppe forbundet i TV da det giver mulighed for kopiering af HD-kanaler MED lyd og det hele.... (sågar diskkopiering)

Men husk også på at HDMI er med INDBYGGET kopisikring....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-02-10 20:44

her er et bud fra CES 2010
http://ces.cnet.com/8301-31045_1-10428817-269.html (endnu ikke nået i handlen)
ang det med at kopiere: det var audio return channel, dvs kun lyd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 21:29

Læg så lige mærke til den udtalelse

Citat
We imagine there could be challenges with analog audio sources that would need to be converted to digital audio by the TV

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 16-02-10 21:37

Jeg har Samsung TV og mente ikke lyden var som jeg gerne ville have, jeg købte derfor en saundbar også fra Samsung med trådløs subwoofer magen til den EXTERMINATOR anbefaler det er det bedste jeg har gjort perfekt lyd pris 2069,00 jeg kan kun anbefale den type

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-10 21:40

Nu er en Soundbar jo ikke et HomeTheater - men bedre er det da

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-02-10 00:30

Jeg forhørte mig i Elgiganten (ikke der hvor jeg købte tv'et); der fik jeg at vide af en overlegen gut at der blot skulle tilsluttes kabler til audio (kabler med runde stik; et rødt og et hvidt). Vel vidende at jeg ville få et lige så brugbart svar fra min afdøde mormor, så sagde jeg blot tak for hjælpen...

Bag på tv'et er der følgende ind-/udgange:

HDMI/DVI IN (4 stk, nummereret 1-4)
H/P + ikon for hovedtelefoner
RS-232C IN
RGB IN (PC)
AUDIO IN (RGB/DVI)
AUDIO OUT OPTICAL DIGITAL
COMPONENT IN:
- VIDEO (Y, Pb, Pr)
- AUDIO (L, R)
SCART:
- AV1 (RGB)
- AV2
USB IN
PCMCIA CARD SLOT
og selvfølgelig antennestik

På JVC Home Cinema er der følgende ind-/udgange:

HDMI (én indgang/udgang)
OPTICAL IN
SCART: EURO AV
COMPONENT VIDEO (OUTPUT):
- Pr, Pb, Y
MONITOR (gul, rund indgang)
INPUT:
- AUX (rød hhv. hvid rund indgang)

Ville gerne have indsat billeder af hele molevitten, men det kan man ikke her

Er det bedste bud fortsat at jeg skal have fat i et optisk kabel? Så vil jeg gøre det!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-02-10 00:33

@Refi: Jeg har også prøvet med et scart-stik - det funker ikke...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-10 06:43

refi:

Du kan IKKE sende lyd FRA dit TV til dit Home Theater VIA HDMI-stikket af den simple årsag at stikket på TVet er en INDGANG - der kommer IKKE lyd ud KUN ind - sådan er forbindelsen fremstillet...

så må jeg jo hellere kontakte samsung og sige at der er en fejl på mine 2 samsung fladskærme
(jeg har KUN ET KABEL I MELLE MIT ANLÆG OG TV og det er et hdmi-kabel ønsker jeg at få lyden fra hvad der vises på tv'et ud gennem anlæget tænder jeg mit anlæg og trykker på TV og ups så kommer der den samme lyd som den der er i tv'et (så det må jo være en produktions fejl men samsung havde vel ikke kunne fremskaffe et hdmi-stik som kun er indgang så de valgte at sætte et 2vejs hdmi-stik i

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-10 08:12

Citat
KUN ET KABEL I MELLE MIT ANLÆG OG TV

Det er da muligt dit TV er så nyt at det kører med HDMI 1.4 (talkback) men jeg tvivler....

Du må have en anden forbindelse der transporterer lyden IND i dit anlæg ellers er det simpelthen umuligt...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-02-10 10:23

Har selv haft samme problem...

Du forbinder med HDMI og Optisk mellem de 2 enheder
HDMI for at få menu mv. fra din JVC Home Cinema
Optisk for at få lydbilled fra dit TV.

du skal på dit tv huske at vælge den HDMI du har sat stikket til, og på din JVC
huske at sætte udgang til Optisk > + du skal sætte den til "direkt sound"
Når der udsendes surround sound skifter din JCV automatisk til det.

Du skal også huske du på dit TV kun skal vælge "digitale tv kanaler"

DR, TV2 med flere sender ikke i 5,1 kanals men bl.a animal planet, kanal5 HD, TV2Film, gør
Så hvis du vil høre 5,1 på tv kanaler der ikke sender det kan du simulere det på din JVC

Du skal ikke bruge gul, rød hhv. hvid rund indgang til noget (det er kun analogt signal)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-02-10 13:29

Citat
Er det bedste bud fortsat at jeg skal have fat i et optisk kabel? Så vil jeg gøre det!

Du har en OPTISK UDGANG på dit tv, du har en OPTISK INDGANG på dit anlæg, hvad er der at være i tvivl om

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-02-10 17:15

Optisk kabel er bestilt Vender snart tilbage!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-10 18:09

tv'et er 1,5 år gammelt og det sider 4 stik i tv'et 1 stk antennestik 1 stk hdmi stik 1 stk 230v stik samt 1 stk rj-45 stik og intet andet det er det ENESTE jeg bruger

Kommentar
Fra : Lassekh

Dato : 20-02-10 18:09

Jeg vil helt klart give dem refi ret i at HDMI kun kan sende billede/lyd en vej. og at der er nogle nye HMDI-kabler på som som hedder 1.4 og skulle vist også komme i mini HMDI kabler. Plus at i 1.4 skulle også kunne overføre internet.

Tekst fra flatpanels.dk:
Audio Return kanal
Du kender måske allerede problemstillingen. Du har tilsluttet dit Tv til anlægget gennem HDMI, men så kommer den dag hvor du blot vil se almindelig tv-transmission med den indbyggede tuner. Det kræver at du får lyden ud gennem Tv’et på anden vis – f.eks. med et optisk kabel.

Dette er slut nu, for HDMI 1.4 har en såkaldt Audio Return kanal, der også kan sende lydsignaler den anden vej gennem kablet – tilbage til anlægget. Du slipper således for at bruge flere kabler mellem Tv og din forstærker.

Men jeg tvivler stadig på at rotw har anlæg med HDMI 1.4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-10 21:55

Citat
og intet andet

Det behøver vi ikke diskuterer i denne tråd

Du har HELT SIKKERT noget andet koblet på hvorfra lyden så kommer...

Pil alt udstyr fra så der KUN er TV og surround tilbage og forbind dem så med HDMI - så vil du opdage at der IKKE kommer lyd FRA dit TV til dit anlæg....

Så du har en anden tuner i systemet hvorfra den "stjæler" lyden....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-10 07:38

refi
dit motto

VED ALT

KAN ALT

Bortset fra det jeg ikke ved og kan

så sku du lade være med at svare på noget du ikke ved

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-02-10 09:18

Utroligt at det kan være / blive så indviklet,
indtil nu er der kommet ikke mindre end 43 kommentarer,

i alt sin enkelthed drejer det sig blot om hvordan du får LYDEN fra dit TV,
til dit surround anlæg,
(det er der åbenbart flere / mange,. meninger om)

da et tydeligvis IKKE VIRKER,.. gennem et HDMI kabel,
er der kun tilbage at prøve den optiske forbindelse,.. hvis lyden skal være digital,
(kablet koster kun en 50’er)

hvis det,. mod forventning,. heller ikke virker,
bør du nok undersøge dit TV + anlæg for fejl.

......................................

PS. hvis der stadig er nogle der køber dyre HDMI kabler, i den tro at det giver bedre
billed / lyd,..
har programmet BASTA, for nylig fået testet en samling HDMI kabler i alle prislag,..
resultatet viser at ALT over 60 - 70 kr. er penge ud af vinduet

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=2591&zoneid=1

Kommentar
Fra : Lassekh

Dato : 21-02-10 09:25

Rotw: Hvad hedder dit tv og anlæg?

For HDMI 1.3 kabler kan kun sende 1 vej. altså billede og lyd fra fx playstation til tv eller anlæg.

Der er nogle nye HDMI kabler på vej som kan sende 2-vejs men jeg er meget stærk i tvivl om de er udkommet endnu. De hedder 1.4

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-10 15:22

samsung serie 8 denon avr4310

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 23-02-10 23:13

Optisk kabel til den nette sum af 43,50 incl. er modtaget og monteret - og det spiller! Takker alle for deres input! Point går til EXTERMINATOR som den første med det rigtige svar/løsning!

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 23-02-10 23:13

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-02-10 23:36

var så lidt, så mangler vi bare nogle ordentlige film i fjerneren, der er lige lovlig mange genudsendelser