/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Hvad er virksomhedkultur?
Fra : she79
Vist : 703 gange
20 point
Dato : 28-04-03 12:01

Og kan du komme med nogle eksempler herpå?

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 30 point
Dato : 28-04-03 12:36

denne boganmeldelse giver et rimeligt overblik over, hvad virksomhedskultur er.
KOPIERET fra nedenstående link. Mvh Christina

Udvikling af værdibaserede organisationer
af Richard Barret

Bogen koster DKK348 incl. dansk moms.
Hertil kommer porto og ekspeditionsgebyr på DKK37,50.

Bogen fremsendes hurtigst muligt pr. efterkrav.

Richard Barrett er en førende international ekspert i værdibaseret ledelse og kulturel virksomhedsomdannelse. Han er medlem af "World Business Academy" og tidligere værdikoordinator i Verdensbanken. Han er skaberen bag "Corporate Transformation Tools" - værktøjerne til virksomhedsomdannelse, som beskrives i denne bog.

Dette er en bog for dem, der ved, at der findes en bedre måde at drive forretning på. En måde, der opmuntrer alle medarbejdere til at blive alt det, de kan blive. En måde, hvorpå det er muligt for mennesker at bringe deres dybeste værdier til at fungere og fejre dem.

Grundidéen bag denne bog er, at organisatorisk omdannelse i høj grad ser ud som og føles som personlig omdannelse og at de værdier, som virksomheder med succes har, er meget lig de værdier, som personer med succes har.

Der findes et lille, men voksende antal virksomheder med succes, der lever efter værdier, der er i overensstemmelse med de højeste moralske og etiske principper. Denne bog fejrer deres succes og giver kort og værktøjer til os, der vil rejse den samme vej.

Bogen udforsker de to mest kritiske emner for virksomheder i det enogtyvende århundrede -

værdibaseret ledelse
medarbejderkreativitet
og fremhæver betydningen af virksomhedskultur i forbindelse med disse emner. Desuden undersøges virkningerne af et skift fra organisationen som en maskine til organisationen som en levende enhed og de seks egenskaber ved virksomheder med langvarig succes identificeres.

Virksomhedskulturen spiller en stor rolle for medarbejdernes produktivitet, kreativitet og innovation og der ses nærmere på medarbejdernes fysiske, emotionelle, mentale og åndelige behov og de ni motivationer, der skal tilfredsstilles for at opnå medarbejdertilfredshed.

Bogen understreger betydningen af medarbejderdeltagelse og behovet for at udvikle mekanismer til at institutionalisere innovation. I det enogtyvende århundrede vil de organisationer med størst succes være dem, der har overensstemmelse mellem deres medarbejderes personlige mission og organisationens mission. Bogen giver en grundig indføring i en række værktøjer til virksomhedsomdannelse til at hjælpe organisationer med at opbygge værdidrevne virksomhedskulturer. Anvendelsen af nogle af disse værktøjer illustreres med eksempler. Vi ser hvordan nogle af disse værktøjer kan benyttes til at identificere kulturelle integrationsproblemer ved sammenlægninger og overtagelser. En ny model til at skabe inspirerende visions-, missions- og værdierklæringer beskrives med henvisning til eksempler. Brugen af modellen til at opbygge sammenhænge mellem medarbejdernes personlige motivationer og organisationens vision og mission beskrives.

Richard Barrett har tillige udviklet et seksdelt Balanced Needs Scorecard, som han præsenterer i bogen. Det hjælper organisationer med at fokusere på deres fysiske, emotionelle, mentale, og åndelige behov ved at måle organisationens ydelse i form af virksomhedsoverlevelse, virksomhedsfitness, virksomhedsevolution, kunde- og leverandørsamarbejde, virksomhedskultur og organisationens bidrag til lokalsamfundet og samfundet.

Bogen beskriver ligeledes de fire vigtigste kulturelle egenskaber ved højtydende organisationer og de "Syv niveauer af ledelsesmæssig bevidsthed", herunder forskellen mellem chefer og ledere. Der gives en definition på de ledelsesværdier, der vil være nødvendige i det enogtyvende århundrede til opbygning af værdidrevne organisationskulturer.

http://www.bolgen.dk/bogslip.htm

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 28-07-03 09:18

Tak for svaret skingur.