/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Krydskile til brændekløver
Fra : bulkman
Vist : 4687 gange
100 point
Dato : 15-02-10 12:45

Hej !
Jeg har set at man kan få en krydskile til brændekløber, således at et stykke træ bliver kløvet
i 4 dele istedet for 2 pr tryk.
Spørgsmålet er om en almindelig 5 ton brændekløver er stærk nok til dette ?.
Er der nogen der har erfaring med dette ?
Dem der sælger disse undlader behændigt , at skrive noget om dette emne .
MVH

Bulkman

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-10 13:11

Citat
Spørgsmålet er om en almindelig 5 ton brændekløver er stærk nok til dette ?.

Jeg ved at den vi i sin tid lånte var der. Og det var en 5 ton.

Citat
Dem der sælger disse undlader behændigt , at skrive noget om dette emne

Så spørger man da.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 15-02-10 17:42

Hej !

Det kommer an på så meget.
Er træet nyfældet,hvorlænge det har ligget, hvor fugtigt det er.
Men ikke mindst er der virvler i dvs. knaster har der sidet en gren,er det eg, bøg, ask osv. osv.
Hvor tyk er så den basse der skal deles i 4 ? er den 30 cm i diameter tør og du er heldig ja så går det jo godt, men er den 10 cm med virvler og våd, ja så bliver det derefter. Men prøv dig frem. jeg ville ikke gå ud og ofre penge på sådan en dims.
men kan den lånes kan den prøves. 5 t. er jo serdeles børnevenligt.

Accepteret svar
Fra : amlupo

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-10 18:14

Som højris siger kommer det an på træet . Har selv lavet en brændekløver der trykker 12 ton, og den har jeg lavet med en stor fast kile træet flækker over. Midt i denne kile har jeg lavet en udskæring hvori jeg kan sætte en ekstra kniv i på 10 sek. så den nu laver 4 stykker. Men er der store knaster i løvtræet eller brændestykket er over 40 cm i diameter kan min kløver med 12 ton ikke klare det. Men så piller jeg jo lige den ekstra kniv af og får kløvet det værste. Gran er normalt ikke svært at kløve i 4 , men igen ved mange store knaster og over 40 cm i diameter kan min også ind imellem give op Jeg vil tro at en 5 ton kløver kan flække i 4 dele med træ uden for mange knaster og op til ca 25 cm i diameter

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 15-02-10 23:00

Nej den er for lille. Jeg har en på 20 ton, og jeg har brug for alle tonsene til at kløve
i 2 halve, især når der er knaster, og det er der jo tit.

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 23-02-10 03:34

Har ikke lige erfaring med en 5 tons kløver, men hvis du laver en krydskile som starter lidt efter den første kile er begyndt og flække, tror jeg du vil kunne flække mange af de regulere stykker med denne. men bare min mening.

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 24-02-10 12:51

Hej skaerm !
Det er der god mening i , det du skriver.På købe kiler, så starter krydskilen,også efter første
flækkekile.
Stadigvæk så er jeg meget usikker på at 5-6 ton er stærkt nok. Jeg er bange for at det er at
smide penge ud af vinduet .
MVH
Bulkman

Godkendelse af svar
Fra : bulkman

Dato : 27-03-10 19:39

Tak for svaret amlupo.