/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Formatering-igen-igen
Fra : dabj
Vist : 1422 gange
500 point
Dato : 15-02-10 11:15

Har fået en bærbar HP pavilion med XP home edition. Jeg skal bruge den i min båd til søkort og ikke andet.
Den er næsten fyldt op, så jeg vil gerne have den formateret.
Den vil ikke tage min XP pro-cd, da den er ældre end den version der ligger i den.
Kan ikke finde ud af hvordan man kommer ind i bios for at sætte first device, synes jeg har prøvet alt.
Har slettet servicepak3, det hjælper ikke, og det er begrænset, hvad jeg tør slette, før jeg er sikker på at den vil starte op på en cd. Den har ingen floppy drev.
Nu er jeg altså heller ikke nogen ørn til den slags så jeg skal nok have det ind med skeer
Hjælp til en tungnem ønskes

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-02-10 11:30

Kan denne tråd/tips ikke hjælpe dig.
http://www.kandu.dk/tip19895.aspx

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-10 11:32

Ved ikke med killdisk--så kan den vel ikke starte op igen.
Må lige smutte--vender tilbage ved 14 tiden

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-02-10 11:37

F11 under opstart starter recovery, der kan du vælge fabriksindstillinger, det formaterer disken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 11:49

Citat
Ved ikke med killdisk--så kan den vel ikke starte op igen
nej - men det er vel heller ikke meningen?
Du vil jo have et andet styresystem på ikke?
Du behøver sikkert ikke Kill disk, du kan gå ind i BIOS og sætte CD ROM som First Boot Device, du manøvrerer rundt i BIOS med piltasterne og Enter og bruger Esc. for at gå tilbage i menuerne, på forsiden skal du bruge pilene til siden for at komme til menuen Advancet BIOS Settings, tryk på Enter når du er over menuen og nu bruger du pil ned indtil du kommer til linjen hvor du kan ændre, så trykker på Enter igen og en ny menu åbner, brug pil op eller ned indtil du er på CD ROM og tryk så på Enter.
Gem indstillingen med F10 tasten og bekræft at du vil ændre ved at trykke på Y og på Enter
så genstarter computeren og du får en kort besked om at trykke på en tast for at starte fra CD, tryk en eller anden vilkårlig tast og nu kommer Windows CDen op på skærmen og du kan vælge Ny installation og formatere disken først.
Jeg genstarter lige min HP computer for at se efter om jeg har skrevet rigtigt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 11:49

1. Hvad sker der når du lægger din XP pro i skuffen og starter comp (ej bare genstart)
.....beder den om at du kan trykke en tast
.....starter den bare din installerede XP uden at vise nogen tekst

2. Har du nogen drivercd til din computer "motherboard" eller "utility"

3. hvad hedder din computer navn og model

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 11:50

Citat
Den er næsten fyldt op
hvorfor ikke nøjes med at slette det der fylder op

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 11:54

Der kommer så ikke nogen genstart hos mig foreløbig, antivirus programmet scanner på livet løs, men jeg tror jeg har skrevet korrekt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-10 12:30

Hvis jeg skal geninstallere min XP pro, så er jeg nødt til at slette alle opdateringer først. Ellers siger den at jeg har en nyere version. Og så vil den ikke kendes ved min CD. Og det er en original CD.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-02-10 12:48

Hvis du har alle drivere, kan du roligt bruge killdisk, din XP CD vil formatere din HD igen under installation. Killdisk sletter ALT, og din PC vil opfatte disken som en helt ny disk. Men husk driverne til alt. Hvis det er en HP vil driverne højst sandsynlig ligge på din HD i en særskilt partition, der er vejledning i din XP hjælp om hvordan du får dem ud på en CD.

Accepteret svar
Fra : peque

Modtaget 500 point
Dato : 15-02-10 12:52

Alt dette burde ikke være nødvendigt ?????

Sæt skiven i tryk F11/F12 for at vælge bootmenu.
Vælg CD

Derefter når du når frem til at vælge - så vil du installere en ny Winblows XP!
Derefter trykker du L når den disk du vil installere på er markeret - Enter og så E for at bekræfte - derefter sletter den alle data på den gamle C-drev og du kan nu installere!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 13:07

Ja peque så enkelt er det det er ikke nødvendig at slette noget som helst, alt skal nok blive slettet ved formateringen.
Min forklaring er mest hvis der ikke er mulighed for boot menuen under start

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 13:13

OVN:
har du nogensinde mødt en PC - der ikke havde en mulighed for at man kan vælge bootorder eller medie????

jeg har ikke - hverken på notebook,laptop eller stationære - ikke engang på de små industrimaskiner - kan man vælge bootmedie!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-10 13:26

Ja jeg har et par gange oplevet at boot menuen var deaktiveret i BIOS, begge gange var det Acer computer med Vista, boot menuen blev så aktiveret og problemet løst

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 14:05

Ja det er så noget andet!
Den er der stadigvæk ????? at Idioterne vælger at deaktivere (og nogle endda med kode på BIOS) så grrrrr - Men dælme godt man kan nulstille den!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-10 14:22

Var lige til bowling, skal forsøge at besvare div. spørgsmål.
Pc'en er en HP pavillon dv 5000.
Jeg har ingen cd til motherboard alle andet.
Jeg har kun en original XP pro.
Når jeg starter op med Xp cd i drevet får jeg godt nok menuen op, men når jeg trykker "installer"
fortæller den bare at XP i pc'en er nyere og nægter at køre videre.
Jeg har prøvet F1-F2-F11-F12 og delete under opstart, men får ingen bios frem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 14:39

1. Så skal du lige sikre dig at drivere er tilstede hos HP
2. Du bør få muligheden for at
...slette partitionen ved at trykke L
...og så installerere
...XP vil så selv lave og formatere partitionen som der skal bruges.
...får du valget mellem FAT 32 og NTFS - så vælg NTFS

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-10 14:59

->eme
Det er jeg med på, men hvordan pokker får jeg dyret til at starte op på cd'en??

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 15-02-10 15:08

Det lykkedes----jeg kom ind i recovery programmet, den er nu i gang med at formatere.
Vender tilbage hvis der går kuk i det.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 15:10

Hov - det er recovery mode - Det vil sige at den gendanner sig til som den var da den kom ud af butikken.

Hvis ikke det er den samme edition som du sidder med på en Skive - så er det ikke det samme som en frisk install - det er kun recovery mode fra HP.
Som nulstiller din maskine totalt!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-02-10 15:13

peque -> En recovery til fabrikindstillinger formaterer HD, det var jo det spørger ønskede - eller??

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 15:16

Tja - ja jeg forstod som om han havde en XP pro i hånden han ville have installeret!"
PS de fleste præinstalleret maskiner er kun med HOME edition af XP - hvor mange ting (især netværksadministrative værktøjer) ikke er tilgængelig.

Så i min verden - er det normalt at man vil installere fra CD . fremfor at få deres præinstalleret CRAP på maskinen igen, med alle deres bestemmelser og extra programmer - som er bestemt af fabrikken!

Så F....... til forskel i min verden - men om din er normal bruger ???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 15:17

Og som jeg ser :
Min pavillion med XP home

Vil gerne have installeret min XP pro fra CD ???

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 15-02-10 15:48

Tak for svaret peque.
Efter 3 forsøg fik jeg åbnet for recoveryprogrammet med F11.
Bios så jeg aldrig noget til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-10 15:49

Super

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-02-10 16:07

peque -> Måske din verden ikke er så stor endda, en recovery sparer alle driverhentninger bagefter.- pcèr alle slags har været min verden siden 1981.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 17:32

Peet49:
Så burde din verden være stor nok til at læse hvad manden skriver - og iukke mindst kende forskel på en Home edition og Pro udgave af XP!

Det kan godt være du har været med siden da - men så ville jeg nu føle min tid spildt ????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-02-10 17:46

Een ting er hvad, de skriver, en anden hvad de mener, der er kørt en recovery, eller hvad?? Jeg har samtlige OSèr, der har været på markedet fra MS, så det er ikke problemet, hvad er dit??

Kommentar
Fra : peque

Dato : 15-02-10 18:01

Mener bare der er helvedes forskel på at lave en recovery til en HOME edition, fremfor en ren install af PRO edition - men det er så nok kun mig !

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-02-10 18:04

Jeg er sku heller ikke tilhænger af præinstalleringer med recovery, vi laver altid manuel installeringer her på værkstedet.