/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Elektrisk Tøj
Fra : learegina
Vist : 6365 gange
100 point
Dato : 13-02-10 17:34

Jeg har problemer med nogle dejlige bluser, sweatre og fleecetæpper der er gået hen og blevet fuldstændige elektriske.
Kan man gøre noget ved det?
Skyllemiddel evt?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-10 17:37

Jeps.
Skyællemiddel er det eneste der hjælper.
Bruger det selv til forskellige tekstiler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-10 17:46

Skyllemidlet virker ve at gøre tøjet fugtsugende, så det aldrig er helt tørt. Det kan tage fugt, selv fra den tørre indluft, som vi får når det er koldt udenfor.
Samtidig bliver tøjet fedtet og ubehageligt, især, hvis man bruger for meget.

Så brug mindst muligt.

Det elektriske tøj er på ingen måde skadeligt, og ubehaget er der kun, idet man fjerner det fra kroppen.

Det har ikke noget med tøjet at gøre at man selv bliver opladet. Her er det kun fodtøj og gulv,som har betydning.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 13-02-10 17:52

Skyllemiddel eller en skvæt eddike, hvis man ikke tåler parfume (det lugter ikke) det vil hjælpe, men på kunststoffer er statisk elektricitet et problem.

Prøv det her tip http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=261

http://www.samvirke.dk/samvirke/temaer/vasketema/nyheder/Sider/Skyllemiddel%20eller%20edikke.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-10 18:14

transor

Du ved ikke rigtigt hvad du siger. Det er måske ikke skadeligt men yderst ubehageligt når man får stød når man åbner døren, når man skal ind og ud af bilen, hvis man rør noget metal. Og det kan være en stor gnist der kommer.

Det eneste der efter min erfaring hjælper er skyllemiddel.

Her kan du læse om statisk elektricitet: http://www.indeklimaportalen.dk/maanedenstema/maanedens_tema_jan_05/gode_raad.aspx

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-02-10 19:38

Hej
Ja, det er et stort problem også for mig, selvom om jeg ikke bruger "Poly"tøj. Forleden fik jeg flere stød da jeg rørte nogle af Aktivitetscentrets PC'ere - Det kan vist ikke være godt for PC'en?
Og jeg giver et "Av" fra mig og gnisten kan høres, hvis den ikke kan ses.
Det er det samme ved udstigning af vores bil. Her har jeg dog lært at sætte foden på jorden inden jeg stiger ud og rører døren.
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-02-10 21:28

Husk at tage stikket ud eller sluk kontakten.....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-02-10 21:58

Hej Mcbobo
Kom lige og hils på mig - Gi hånd!
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-10 22:53

Ja McBobo

Vi to kan også give hånd en dag. Du kommer gevaldigt i stødet.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-02-10 23:38

Ha,ha... Jeg kunne ikke lad være.... Var lige i stødet til en lille joke...
Håber Skyllemiddel hjælper på dit problem.... "learegina"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-10 00:48

Ja vist er det ubehageligt med et stød ,hvis man er opladet.

Det har bare ikke meget med tøjet at gøre, selv om det er en meget udbredt misforståelse.

Det er også en misforståelse at syntetisk tøj oplades lettere en tøj af naturfibre.

Når man skal demonstrere opladning ved gnidning, bruger man stadig et kaninskind (passende størrelse) fordi naturlig uld nemmest giver den kraftigste opladning.

Uldsveateren,somtrækkes over hovedet giver hrbar gnitrenfra mange små buskudladninger. Den er værre end en tilsvarende af acryl.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-02-10 14:14

Så kan jeg fortælle dig en ting, især om sommeren er det et problem med stød, men det er ikke bare stød, jeg kan simpelthen ikke bruge alarmkort til alarmer, mit sygesikringskort når jeg skal låne bøger eller til lægen. Alle andre kan, jeg kan ikke. Og rører de ved mig får de stød. Og det er når jeg har kondisko på, aldrig ved træsko.

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 14-02-10 16:16

Det med kort, hospitalssenge og hele terminaler har jeg også. Engang, da min knægt var lille og vi - igen - stod med det problem i banken, hvor alt stort set gik ned, sagde han : "du skal bare bede min mor gå ud på gaden, så virker det hele igen ! " Det gjorde jeg - og det virkede til de ansattes store måben. Ked af, jeg ikke havde skjult kamera på....
Hvordan går det, når du har strømper på af uld eller bomuld ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-10 00:49

Der er ingen forskel i det.

Kommentar
Fra : learegina

Dato : 27-02-10 11:43

Mange tak for alle jeres gode svar. Har brugt skyllemiddel, og det har heldigvis hjulpet.
Men nogen af jer nævner at tøjet bliver fedtet- hvordan undgår man så det?
Skal jeg kun bruge skyllemiddel engang imellem, eller skal jeg bruge det hver gang jeg vasker for at undgå elektrisk tøj?

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 27-02-10 18:52

Så er der kun eddike-skylning og sivsko tilbage

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-10 19:38

Hej transor
Nu forstår jeg, hvorfor kaniner altid er i stødet

Ps. mit første halfsjofle indlæg i KanDu

God Weekend
Ingelein

Kommentar
Fra : scarlets

Dato : 27-02-10 19:48

Bedre sent end aldrig