/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
zink
Fra : Højris
Vist : 5525 gange
100 point
Dato : 13-02-10 16:57

Jeg har ladet mig fortælle at, brænder man zink af i en kakkelovn/brændeovn så slipper soden i skorsstenen. Er der nogle af jer Kanduer der ved noget om det har noget på sig. Og i givet fald hvad er kemien bag.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-10 17:05

Man skal brænde zink'en af lige når skorstensfejeren har været og rense skorstenen

Efterfølgende kan soden ikke så godt sætte sig fast, den laver ligesom en hinde indeni skorstenen så du ikke får skorstensbrand

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-10 17:13

Metoden med at afbrænde zink giver dig ikke 100% beskyttelse for skorstensbrand, vi brugte det i flere år - uden brand - men stoppede da vi fik isokern i skorstenen

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 13-02-10 19:04

Jeg har for nyligt prøvet at google lidt på det emne, uden held. Jeg bruger det selv, men aner faktisk ikke om det er fup eller fakta. Hvis det ikke er er myte, så tror jeg egentlig ikke det er en kemisk proces i sig selv der fjerner sod, men mere at zinkoxid nok virker katalytisk på et af oxidationstrinnene C->CO->CO2. En af grundende til at jeg tror det, er at man efter sigende bare behøver at fyre noget zink af en gang imellem. Ellers skulle der nok også voldsomme mængder til, hvis det var en decideret kemisk proces (fx zinkoxid der reagerer med soden, danner zinkcarbonat, som efterfølgende måske sublimerer væk. Jeg aner forresten ikke lige om zinkcarbonat sublimerer, men jeg tror som sagt heller ikke på den mekanisme).

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-02-10 01:54

rubion nu kalder du det en myte, det nordsted siger, vil jeg kalde for et huskeråd.
Citat
Man skal brænde zink'en af lige når skorstensfejeren har været og rense skorstenen
Efterfølgende kan soden ikke så godt sætte sig fast

Hvorfor er det ikke bare almen viden for folk der bruger brændeovn, hvis det er så effektivt. Det er først noget jeg hørte hos en vvs mand idag og jeg har fyret i brændeovn i snart 7 år. Jeg tror det er en skrønemen jeg vil nu alligevel spørge min skorstensfejer.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-02-10 07:47

Om det er et huskeråd eller en skrøne ved jeg ikke

Det er mange år siden vi fik det fortalt af vores skorstensfejer, efter vi havde haft skorstensbrand, men som jeg skrev tidligere, vi futter ikke zink af længere, og ved heller ikke om det virkede

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 14-02-10 10:39

Citat
rubion nu kalder du det en myte, det nordsted siger, vil jeg kalde for et huskeråd. [Meget forvirret]

Det er måske lige at stramme udlægningen af mine ord lidt:

Citat
Jeg bruger det selv, men aner faktisk ikke om det er fup eller fakta. Hvis det ikke er er myte, så [...]

Jeg er nærmere åben for muligheden for at det kan være en myte. Men som sagt bruger jeg det selv. Og det må jo nærmere antyde at jeg hælder til at tro på at det virker. Jeg har dog aldrig kunnet finde andet på sagen end hvad jeg vil kalde viderefortælling af historien. Intet baggrundsstof som underbygger den. Jeg er blot meget bevidst om at jeg muligvis spilder min tid ved at stå og file en gammel zinkanode til spåner og drysse lidt ind i brændeovnen en gang i mellem.

Hvis jeg havde to identiske brændeovne/røgrør/skorstene, som altid blev fyret samtidig, på samme måde, ved samme betingelser, med lige store mængder af det samme brændsel osv., og smed zinkspåner i kun den ene, kunne jeg måske udtale mig på et mere oplyst grundlag, med lidt empiriske data. Det har jeg desværre ikke. Og jeg har heller aldrig set nogen andre udtale sig på andet grundlag end "alle ved...", "det er velkendt at..." osv.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-02-10 09:36

Mit kendskab til zink, er at zinkhvidt er giver i akrylmaling en meget hård og stærk overflade. Det kunne være en forklaring, at zinken giver en overflade der er langt svære at sætte sig fast på, end den "sodbehandlede" skorsten, så mit bud er at zinkoxiden binder soden af, og giver en hård overflade, hvor soden har sværere ved at opbygge tykke lag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-10 16:22

Højris... det kunne være intessant hvis du prøvede at spørge din skorstensfejer, om han sagde det samme som min tidl. gjorde eller??

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-02-10 14:54

Ja presis Nordsted1 !
Det spørgsmål har jeg nu stillet til Fagteknisk udvalg.!
Da det lige var det jeg faldt over, i min søgen efter min egen "piberenser"
Jeg venter på svar, men vender tilbage når der er nogen der rør på sig.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 06-04-10 22:45

Citat
Det spørgsmål har jeg nu stillet til Fagteknisk udvalg.

Ja og jeg har også spurgt allevegne. !!!!

Men er ikke blevet klogere, Fagteknisk udvalg Har ikke svaret.
Vi får se Måske det er en dykand. ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-04-10 23:02

Jamen det bliver da spændende hvad de kan finde ud af.. hvis de kan finde ud af noget

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 21-04-10 16:35

Hej jeg fandt lige http://www.videnskab.dk/content/dk

Hvor jeg også stillede spørgsmålet. Det kom der så dette ud af.
Citat
Kære Mig,

Tak for dit spørgsmål til Spørg Videnskaben.

Vores redaktion udvælger hver uge to spørgsmål, der vil blive besvaret igennem en artikel på Videnskab.dk. Dit spørgsmål er med i denne pulje, og vi kvitterer med en videnskab.dk t-shirt for de bedste spørgsmål.

Hvis dit spørgsmål bliver udvalgt, vil du blive kontaktet direkte.

Bedste hilsener,

Stine Juul Jensen

Projektmedarbejder

cid:image001.jpg@01C9F5AF.86C996D0

cid:image002.jpg@01C9F5AF.86C996D0

Skelbækgade 4, 6. sal

1717 København V

Mobil: 61385464

E-mail: sjj@videnskab.dk

Web: www.videnskab.dk
Vi får se hvad videnskaben siger til sagen.
Måske man får lov til at blære sig i en T

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-04-10 16:52

IIh vi bliver da holdt på pinebænken hva'??

Citat
Måske man får lov til at blære sig i en T

Uh da, du kommer nok i det fine selskab